دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی + فیلم

زمانی که یک فرد آخرین لحظات زندگی خود را در فضای وب به اشتراک می گذارد اما دوستان و بستگانش هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "قرار ما ساعت 8 شب همه آنلاین باشید تا یک اتفاق غیر منتظره را تماشا کنید."اقدام عجیبش همه را شوکه کرده بود در کمال بهت و حیرت هیچکس کاری نمیتوانست انجام بده کار از نصیحت گذشته بود یه دفعه صندلی را با پاش پرت کرد و این پایان آخرین چت تصویری شد.

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

فرار از بن بست، رسیدن به ته خط، عدم توانایی تحمل وضعیت موجود،کلافه و سر درگم شدن بی اندازه در زندگی و مواردی از این دست کافی است تا یک فرد ضعیف النفس را غوطه ور در افکار بی انتها کند تا تیر خلاص را به زندگی خود شلیک نماید. خودکشی بحرانی است که تعدادی از افراد برای رهایی از مشکلات به آن دست میزنند تا شاید از درد و غم دنیوی خلاصی یابند.

بحران خودکشی نشانه‌هایی نیز دارد که می‌توان به افکار خودکشی،خودآزاری،نقشه خودکشی،یادداشت خودکشی، صحبت بیش از اندازه در رابطه با مرگ، آرزوی مرگ کردن و یا انجام عملی که خطر مرگ در پی داشته باشد، اشاره نمود. 

چرا خودکشی؟

مهمترین دلیل خود کشی در طول تاریخ افسردگی بیان شده که در این موقعیت افراد نقاط منفی موقعیت هایی که در ان قرار گرفته اند را بیشتر از موارد مثبت مدنظر دارند و به دلیل اندیشیدن مدام راجع به آن بن بست نهایی را در زندگی خود تجربه می کنن و تنها راه حل را خودکشی می دانند.

بعد از این مورد افرادی که دچار دوگانگی در افکار و شخصیت شده اند نیز در معرض خود کشی قرار میگیرند چرا که حالت روانی این افراد بدینگونه است كه زمانی دچار افسردگی مفرط بوده و زمانی بیش از حد با انرژی هستند كه به این دوگانگی شخصیتی آنها مانیا (mania) و یا مانیك (manic) گفته می شود.


انواع خودکشی

روش های انجام خودکشی در کشورهای مختلف متفاوت است و تا حدی به راه های قابل دسترس بستگی دارد. از خوردن سم و دارو گرفته تا روش های کلاسیک مثل حلق آویز کردن. برخی هم علاقه به درد شدید در هنگام خودکشی دارند و از روش های دردناکی مثل خودسوزی استفاده می کنند. پرتاب و سقوط از ارتفاع و بلندی هم شیوه ای است که برخی از آن استفاده می کنند. بریدن و قطع رگ های بدن، غرق شدن در رودخانه و دریا، انداختن خود جلوی ماشین ها و وسایل نقلیه که با سرعت حرکت می کنند، تماس با سیم برق و ... از روش های مختلف خودکشی به شمار می روند.

در ایالات متحده که سلاح گرم در دسترس مردم قرار دارد، یکی از شایع ترین روش های خودکشی به شمار می رود. برخی از این روش ها موفقیت صد در صدی دارند ( یعنی فرد قطعاً خواهد مرد!) اما در برخی دیگر احتمال اینکه فرد نجات پیدا کند و زنده بماند بیشتر است. برخی شیوه های عجیب و منحصر به فردی برای خودکشی ابداع می کنند.

اینترنت عامل جدید خودکشی

احتمالا جدیدترین شیوه خودکشی را می توان مربوط به اینترنت دانست. خودکشی اینترنتی یا خودکشی سایبری زمانی اتفاق می‌افتد که دو تن یا بیشتر که از طریق اینترنت با هم آشنا می‌شوند، با نقشه خودکشی از قبل طراحی شده اقدام به خودکشی می‌کنند.
در این روش چند نفر به صورت دسته جمعی و آنلاین خود کشی می کنند یا چند نفر طراح و نظاره گر خودکشی یک فرد هستند. در مواردی هم یک فرد اقدام به خودکشی خود را بصورت آنلاین در اینترنت به اشتراک میگذارد. 

یکی از نخستین موارد خودکشی اینترنتی در اسرائیل در سال 1997 اتفاق افتاد. یک سرباز19 ساله پس از آنکه قصد خود مبنی بر خودکشی را در اینترنت فاش کرد و دستورالعمل استفاده از اسلحه خود یعنی ام 16 را دریافت کرد، با شلیک به خود به زندگیش پایان داد. در سال 2005 و در پی افزایش خودکشی اینترنتی، پلیس اسرائیل واحد تازه‌ای شامل 6 متخصص، به جهت شناسایی و کمک به افرادی که در اینترنت اعتراف به قصد خود مبنی بر انجام خودکشی می‌کنند را راه اندازی نمود. این واحد با مدیران انجمن‌های اینترنتی در ارتباط است و از آنها اطلاعات کاربرانی که مایل به خودکشی هستند را دریاف می‌کند. سالانه حدود 200 مورد توسط این واحد کشف شده و از خودکشی‌های بسیاری جلوگیری می‌شود. پس از موفقیت این واحد پلیس اسرائیل، کشورهای دیگر نظیر آلمان،سوئد و فرانسه نیز اقدام به تاسیس چنین واحدی در پلیس نمودند.

خودکشی اینترنتی دیگری در اکتبر سال 2000 در کشور ژاپن صورت گرفت. این خودکشی به دلیل پوشش خبری گسترده‌ای که در این کشور داشت، به شدت بر سر زبان‌ها افتاد. در این واقعه یک مرد و دو زن جوان اقدام به خودکشی کردند. در ژاپن تنها در سه ماهه اول 2005 بیست مورد خودکشی گروهی که در پی آشنایی افراد با یکدیگر از طریق این شبکه های اینترنتی صورت گرفته و باعث مرگ 54 نفر شده گزارش شده است. جوانان ژاپنی که خودکشی در فرهنگ کشورشان ریشه دارد شبکه های اینترنتی را تاسیس می کنند که افراد را به یک حرکت مرگبار یا به عبارتی خودکشی دسته جمعی دعوت کنند. 

موارد معروف خود کشی آنلاین در سایر کشورها

در اقدامی وحشتناک و بسیار نادر یک جوان 26 ساله روسی به صورت آنلاین خود را به دار آویخت.

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

در موردی دیگر یک دانشجوی کانادایی پیش از اقدام به‌خودسوزی از کاربر‌های اینترنت خواست تا شاهد آتش‌زدن خانه‌اش باشند.

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

گفتنی است؛ هنگامی که او اتاق خوابگاه دانشجویی را آتش زد 200 کاربر اینترنتی این صحنه را تماشا کردند.

یک جوان 19 ساله چینی با استفاده از دوربین وب کم خود تمام دوستانش را دعوت به تماشای خودکشی آنلاینش کرد. در این مورد خیلی از شهروندان در حال متقاعد کردن وی برای جلوگیری از این امر بودند اما برخی این کار را یک خودنمایی دانسته و برحسب شوخی وی را تشویق به انجام این عمل می کردند. اما متاسفانه عمل این نوجوان جدی بود.

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

زن جوانی که خود را ازبالای یک ساختمان به پایین پرت کرد و قبل از این اقدام از خود سلفی گرفت.

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

زن تایوانی که با استشمام گاز ذغال بصورت آنلاین باعث مرگ خود شد.

دعوت آنلاین برای تماشای آفلاین شدن یک زندگی

مهران فرهادی روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینكه استفاده از روش های كم خطر همانند مصرف دارو در اقدام به خودكشی های تهدیدآمیز یا نمایشی كه اكثرا به موفقیت می انجامد باید بر جدی تلقی كردن تهدیدهای افراد و اقدام به خودكشی آنها بطور نمایش گونه تاكید كرد، چراكه ۷۰ تا ۸۰ درصد اقدام كنندگان به خودكشی پیش از اقدام جدی، نیت خود را با كسی در میان می گذارند كه البته مورد توجه قرار نگرفته است.

فرهادی ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و حرکت همگام با این موضوع در همه زمینه ها، در گذشته بیشتر از روش هایی مثل نوشتن نامه به دوستان و بستگان و یا هشدارهایی در مورد روزهای آخر زندگی، صحبت از مرگ، رهایی از دنیا استفاده می شد اما حالا روش خودکشی آنلاین و به اشتراک گذاشتن ویدئو و یا سلفی های قبل از مرگ به نوعی بر تخلیه هیجان این افراد می افزاید و شاید در برخی موارد تنها برای یک خودنمایی سطحی باشد اما در هنگام انتشار ویدئو برحسب عکس العمل های متفاوت اطرافیان و دوستانی که بصورت آنلاین شاهد این ماجرا هستند، خیلی جدی شده و به مرگ فرد منجر شود. این مدل از خودکشی بصورت عمومی انجام میشود و فاجعه بارتر آنجاست که قبح این ماجرا در کل جامعه شکسته میشود در حالی که مدل های قبلی خودکشی در خفا و بصورت پنهانی انجام می شد.

وی بیان داشت: خودکشی هیچ مرزی جمعیتی نمی‌شناسد و همه مردم را فارغ از جنسیت، نژاد، جایگاه اجتماعی- اقتصادی، فرهنگی، یا مذهب تحت تأثیر قرار می‌دهد. قطعا اگر شخصی درباره خودکشی صحبت می‌کند یا برای آن برنامه‌ریزی می‌کند،  این یک بحران است که باید سریعا به آن رسیدگی شود.

چرا مرگ آنلاین

فرهادی به این موضوع نیز اشاره داشت: این افراد برای متأثر کردن بقیه و کوتاهی آنها در مقابل خود این مدل از مرگ و خودکشی را انتخاب می کنند تا بقیه هم راجع به این موضوع عذاب وجدان داشته باشند و خود را در مرگ دوستشان مقصر بدانند. در واقع این افراد برای نشان دادن افسردگی خود و شناساندن عامل افسردگی به بقیه ابایی ندارند.

البته به پاک کردن رمزها در محیط وب و خداحافظی از اینترنت هم خودکشی اینترنتی می گویند. در این مورد فرد بعد از یک افسردگی طولانی و سر در گمی در فضای مجازی تصمیم به پاک کردن همه اکانت ها و حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی کرده و از دنیای اینترنت خداحافظی می کند.
گزارش از نازنین روزبهانی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
احتمالا تمام کاربران ایرانی خودکشی کنن،چون سرعت اینترنت خیلی ضعیفه و ممکنه اعصابشون داغون بشه و بلایی سر خودشون بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
این جا کند بودن انترنت داره ما را مکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
موافقم :))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
مطالب آموزنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
مطالب آموزنده
آخرین اخبار