جک استراو: برجام بهترين گزينه ممکن است

وزیر امور خارجه سابق انگلیس اعلام کرد گزینه ای بهتر از برجام برای برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس در برنامه اینتلیجنس دیبیت شبکه بی بی سی گفت هیچ گزینه دیگری بهتر از برجام برای برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

برنامه اینتلیجنس دیبیت بی بی سی که روز دوشنبه دوم نوامبر (11 آبان) ضبط شده است، شب گذشته ازاین شبکه پخش شد. عنوان مباحثه این برنامه «برجام، جهان امن تر نخواهد شد» بود.

این برنامه چهار مهمان داشت که به ترتیب دو نفر اول، "پروفسور آلن درشوویتز،" مولف و حقوق دان آمریکایی و دکتر "امیلی لندو،" از اساتید دانشگاه تل آویو به عنوان موافقان این موضوع و جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلیس در دوران تونی بلر و نورمن لمونت، از سیاستمداران حزب محافظه کار انگیس و رئیس اتاق بازرگانی انگلیس-ایران به عنوان مخالفان این بحث در برنامه حضور داشتند.

لندو در ابتدای این برنامه در سخنانی علت مخالفت خود را با این بحث چنین عنوان کرد: که به اعتقاد من، برجام نه تنها از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمی کند، بلکه موفقیت آمیز بودن برجام به این موضوع بستگی دارد که ایران فریبکاری نکند.

لندو در ادامه برخی مسائل را به عنوان خلاء های حقوق و قانونی برجام برشمرد.
پس از لندو،‌ از‌ جک استراو دعوت شد تا با توجه به سفر اخیرش به ایران مواضع خود را درباره برجام تشریح کند.

استراو با رد این بحث که برجام جهان را امن تر نخواهد کرد، گفت: این توافقنامه که ماه ژوئیه (تیر) گذشته امضا شد، همین الان هم جهان را امن تر کرده است.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس تاکید کرد افرادی که با برجام مخالفت می کنند، هیچ گزینه جایگزین موثق و قابل قبولی به جای برجام ارائه نمی دهند.

استراو گفت هیچیک از مطالبی که خانم لندو عنوان کرد، مربوط به گزینه های دیگر به جای برجام نبود.

استراو گفت هیچ توافقنامه بهتری نسبت به برجام وجود ندارد. تحقق این توافقنامه 12 سال طول کشیده است و تنها گزینه جایگزین آن، بن بست و تعلل بود.

استراو تصریح کرد اینکه گفته می شود اگر ایران بمباران می شد، سر میز مذاکرات برمی گشت و دنیا امن تر می شد، اشتباه می کنند.

وی مدعی شد:" البته اسرائیل نگرانی های امنیتی مشروعی دارد. ولی من نمی توانم برای این سوال که چرا باید کشورهای دیگر، تعهدات اسرائیل را در قبال پیمان منع گسترش هسته ای ان پی تی، به دوش بگیرند، پاسخی پیدا نمی کنم. در حالی که اسرائیل به عنوان یک قدرت هسته ای از پذیرش هرگونه تعهد بر اساس ان پی تی یا تعهدات دیگر در قبال تسلیحات هسته ای خود امتناع می کند."


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار