طرح سلامت‌یار دخالت در کار پزشک و پرستار نیست

معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: طرح سلامت‌یار دخالت در امور پزشکی و پرستاری نیست بلکه برای به انجام رساندن یک تکلیف روی زمین مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه مراسم هشتمین آیین نکوداشت خدمات داوطلبان و واقفین برتر سراسر کشور که امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص کمبود تخت‌های بخش سرطان بیان کرد: براساس مطالعات بین 80 تا 100 هزار تخت در بخش سرطانی کمبود داریم. میزان تخت‌های بخش آی سی یو هم بسیار کم است به همین جهت 200 مرکز ارائه خدمات سرطان در سطح یک و دو و سه داریم.

وی ادامه داد: 150 مرکز سطح یک، 37 مرکز سطح دو و 13 مرکز سطح سه داریم. مراکز سطح یک شامل خدمات سرپایی و مرکز سطح 2 و 3 شامل تخت بستری هم خواهد بود.

آقاجانی با بیان اینکه خدمات بیماران سرطانی دیگر به شکل گروهی ارائه نمی‌شوند، عنوان کرد: متخصصین 5گانه درمان سرطان در کنار یکدیگر در بخش سرطان به ارائه خدمت می‌پردازند.

مراکز سطح یک با اعتبار دویست میلیارد تومان(هر مرکز به مساحت 600 متر) سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. مراکز سطح دو و سه نیز نیازمند سرمایه‌گذاری بخش دولتی هستند.

وی در خصوص طرح سلامت‌یار که امروز با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر محقق شد، اظهار کرد: این طرح در 10 بیمارستان بزرگ دانشگاهی کشور در 6 استان گلستان، اصفهان، فارس، خوزستان‌، آذربایجان شرقی، تهران و البرز از فردا به صورت پایلوت آغاز می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سلامت‌یاران حمایت‌های جسمی و روحی بیماران را متقبل شدند حدود 80 درصد خدمات بستری کشور مانند حمایت‌های روحی روانی، غذا خوردن و امور بهداشتی برای بیمارانی که همراه ندارند به عهده این داوطلبان است.

وی تأکید کرد: این طرح دخالت در امور پزشکی و پرستاری نیست. وظیفه این داوطلبان حمایت‌های جسمی و روحی است که به عنوان یک تکلیف روی زمین مانده است. هم‌چنین دوره‌های آموزشی تدارک دیده شده است علاوه بر این، این طرح در بسیاری از کشورها اجرا شده که نتایج درخشانی را به همراه داشته است.

شایان ذکر است که مرحله اول آموزش این طرح با 1500 داوطلب آغاز می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار