در مناظره شبكه يك مطرح شد؛

آقاجاني: طرح تحول نظام سلامت باعث ايجاد حلقه حفاظتي در مقابل هزينه هاست/رستمیان:اجرای طرح تحول پرداخت تعهدات به برنامه پنجم است

نمایندگان مجلس، مسئولین و کارشناس با حضور در برنامه مناظره به بررسی "طرح تحول نظام سلامت"پرداختند.

آقاجاني: طرح تحول نظام سلامت باعث ايجاد حلقه حفاظتي در مقابل هزينه ها شد/حريرچي:در صدد پوشش بيمه براي همه افراد جامعه هستيم
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،نمایندگان مجلس، مسئولین و کارشناس با حضور در برنامه مناظره به بررسی "طرح تحول نظام سلامت"  پرداختند. 

محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در رابطه با طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: در آغاز کار دولت یازدهم مردم در حوزه دارو و درمان با مشکلاتی روبرو بودند و در بحث هزینه ها عمده هزینه ها را از جیب پرداخت می کردند.

وی افزود: با یک خواست عمومی طرح تحول با هدف کاهش پرداخت‌ها از جیب و ارتقای کیفیت خدمات درماني اجرايي شد که مجموعا 10 برنامه در فاز اول و سوم طرح تحول نظام سلامت اجرا شد.

وي ادامه داد: برای محافظت از مردم در مقابل هزينه هاي درماني كار هايي بايد انجام مي شد كه ابتدا افراد فاقد بیمه باید بیمه شوند و در اجراي اين طرح 9 ميليون نفر تحت پوشش بيمه ها قرار گرفتند كه با اين تعداد 98 درصد مردم زير پوشش بيمه ها واقع شدند.

معاون درمان وزارت بهداشت تصريح كرد: يكي ديگر از اهداف طرح تحول، كاهش پرداخت به صندوق بیمارستان ها بود كه از 37 درصد به 5 درصد رسیده است.
 
رستمیان:اجرای طرح تحول پرداخت تعهدات به برنامه پنجم است

عبدالرحمان رستميان، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: من طرح تحول نظام سلامت را طرح اجرايي تعهدات دولت و نظام سلامت به برنامه پنجم توسعه مي دانم. چراكه بسياري از اين طرح ها در برنامه پنجم نوشته شده و بايد در سال هاي اول و دوم برنامه پنجم توسعه اجرايي مي شد.

وي افزود: بسياري از بيمارستان ها در حال ورشكستگي بودند و مشكلات متعددي را داشتن، در جلساتي كه داشتيم بر افزايش منابع نظام سلامت تاکید می شد اما در مرحله بعد بايد استراتژي استفاده صحيح از را منابع مشخص كرد.

نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: در بسياري از كشورها هزينه‌هاي نظام سلامت بين 20 تا 40 درصد اتلاف منابع دارد، لذا اگر در استفاده از منابع دقت نكنيم ممكن است كارايي لازم را در نظام سلامت وجود نداشته باشد. 
 
حريرچي:درصدد پوشش بيمه براي همه افراد جامعه هستيم

ايرج حریرچی قائم مقام وزیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: از دهه 50 به بعد حوزه سلامت دچار بیماری مزمن کم توجهی به سلامت مردم و عدم اولویت سلامت در دیدگاه دولت مردان بود، متاسفانه این دیدگاه باعث شد در بین 191 کشور ما جزء 37 کشوری بودیم که سهم پرداختی مردم بالای 50 درصد است و هزینه پرداختی از جیب مردم 60 درصد است که این درصد در جهان 17.9 درصد و در  کشورهای صنعت به چشم انداز 36 درصد است.

وي ادامه داد: يكي از اقدامات اساسی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفت جراحی وسیعی بود که در حوزه سلامت انجام داد که امروز شاهد ارتقای این حوزه هستیم.
 
فائم مقام وزیر بهداشت افزود:متاسفانه هزینه های کمر شکن سلامت و هزینه هایی موجب می شد مردم زیر خط فقر بروند در چنید سال اخیر بسیار زیاد شده بود، حتی در شهر تهران شاهد بودیم که این موضع به 13 درصد نیز رسیده بود.
 
وی ادامه داد:افراد تحت پوشش بیمه در استان تهران و کرج حدود 25 درصد یا همان یک چهارم بود و در هدف گیری مقرر شد که این امر اصلاح شود که این روند اصلاحی یک روند 5 الی ده ساله است.
 
قاضی زاده: با وجود 22 صندوق بیمه و منابع فراوان 56 درصد هزينه هاي درمان توسط مردم تامین می‌شد
 
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شش معضل اساسی قبل در اجرای این طرح وجود داشت به عنوان مثال نظام شبکه که اجرایی شده بود اما ظهور و بروز نداشت، منابع انسانی افزایش یافته بود اما دسترسی به منابع درمانی ناعادلانه بود.
 
مواردی که در خصوص این برنامه قابل توجه بود، طرح های سلامت و درمانی نیمه تمام بسیاری بود، صندوقه های بیمه ای نا به سامان بود، وضعیت نظارت بر اجرای خدمات وجود داشت، علاوه بر این باید طبق برنامه جهانی همهی مردم کشور را تحت پوشش درمانی قرار میدادیم، به همین جهت به اجرای طرح تحول نظام سلامت رسیدیم.
عبد الرحمان رستميان، نماينده مجلس در خصوص بيماران خاص اظهار داشت: براي مراقبت سالانه از بيماران هموفيلي بايد حدود 300 ميليون تومان براي هر نفر هزينه شود.
وي تصريح كرد: در كشور حدود 8 هزار بيمار هموفيلي داريم كه بايد براي آنها هزينه شود و بايد بتوانيم هزينه ها را مديريت كنيم.
 
رستميان ادامه داد: البته هزينه هايي كه در بستر درمان انجام شد به جا بود و پيش از اين حدود يك سوم بيماران هنگام پرداخت صورت حساب برخي تعرفه هاي آن‌ها در بيمه نبود و بايد از جيب پرداخت مي كردند.
حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت گفت: تا اردیبهشت‌ماه سال گذشته، سالانه 700 هزار نفر به دلیل بالا بودن هزینه‌های سلامت دچار فقر مي‌شدند كه از بدترين انواع فقر است.
وي تصريح كرد: ضريب جینی در کل کشور 38 صدم بوده است. قصد داشتيم در طرح تحول سلامت اين ضريب را اصلاح کنیم.

وي افزود: اگر کسی توانایی مالی یک تا دو میلیون داشته باشد تامين هزینه هاي درمان برایش سخت خواهد بود. لذا در این دولت اصلاح نياز هاي ضروري مردمهدف گیری شد و  بر همين اساس بیمارستان های دولتی را كه 78 درصد خدمات درماني را ارائه مي دهند در اولویت قرار دادیم.

حريرچي ادامه داد: مراجعین تحت پوشش کمیته امداد 28 درصد افزایش پیدا کرده و اين امر نشان مي دهد این افراد خدمات بهداشتی و درمانی را دريافت نمي كردند.

وي در رابطه با پديده ي زير ميزي گفت: متاسفانه با وجود تلاش هاي انجام شده در اين مورد كاهش چنداني نداشتيم.

وي افزود: در مورد هزينه هاي بستری شاهد كاهش هزينه بوديم اما در هزينه هاي مربوط به دندانپزشکی و رادیولوژی این کاهش فعلاً محسوس نیست.

وي ادامه داد: قیمت کلیه دارو ها و تجهیزات پزشکی در سال 93 نسبت به سال 92 افزايش نيافته و حتي رقم خالص آن کاهش پیدا کرده  است.

قائم مقام وزیر بهداشت در پایان گفت: ما چیزی را کاهش دادیم که نیاز مردم را کاهش می دهد. در اين راستا قرار بود مجلس و دولت 10 هزار میلیارد تومان به سیستم بهداشت و درمان تزریق کنند که از اين ميزان 6 هزار میلیارد آن تزريق شده است. با اين حال به دليل كار هاي خوبي كه در اين حوزه انجام شد، میزان پرداختی مردم بیش از 10 درصد کاهش پیدا کرد که البته اين عدد باید به ميزان جهاني يعني كاهش  17.9 درصدي برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار