وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت؛

آخرین وضعیت مبتلایان به آنفلوآنزا و روایت بخیه‌های حاشیه ساز کودک اصفهانی

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت از اخبار متعددی از جمله آخرین وضعیت مبتلایان به آنفلوآنزا و روایت بخیه های حاشیه ساز کودک اصفهانی خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،وزیر بهداشت که به منظور بررسی وضعیت بیماری آنفلوآنزا به استان کرمان سفر کرده بود از بخش های مختلف بیمارستان افضلی پور بازدید کرد. 

وی در پايان نشست كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان كرمان از حاكم بودن وضعيت سفيد و عادي از نظر شيوع ويروس آنفولانزای H1N1 در استان خبر داد.


۴۲ نفر بر اثر آنفلوانزا در کشور جان باختند 
وزیر بهداشت با بیان اینکه به جز فوت ۳۳ نفر در استان کرمان، در مابقی استان‌ها آمار فوت‌شدگان به‌صورت موردی بوده است، گفت: براساس آخرین گزارش‌ها، در آبادان یک نفر، لرستان ۲ نفر، کرج یک نفر و سیستان و بلوچستان ۵ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند.

تمامی فوتی‌های آنفلوآنزا در کرمان، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند 
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام کسانی که در استان کرمان در اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کرده‌اند،همگی دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و حتی یک نفر هم نبوده است که فقط به خاطر بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده باشد.

 دکتر "محمدمهدی گویا" در کارگروه سلامت و امنیت غذایی با حضور وزیر بهداشت در کرمان گفت: در گروه‌های پر خطر احتمال مر گ و میر افراد ناشی از ابتلاء به این بیماری بیشتر است و آنچه که تاکنون در استان کرمان درباره شیوع این بیماری رخ داده است قابل انتظار است و باید این تعداد افراد به این بیماری مبتلا می شدند.

آخرین روایت از ماجرای خمینی شهر 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در  خصوص حادثه اخیر در بیمارستان خمینی شهر اصفهان گفت: اصل ماجرا این بوده است که کودکی برای برش حدود یک سانتی‌متری در زیر چانه به بیمارستان دولتی در خمینی شهر اصفهان مراجعه می‌کند که پزشک اورژانس اقدام به بخیه زخم او می‌نماید، در صورتی که زخم کوچک بود و می‌توانست این کار صورت نگیرد ولی برای اینکه جای زخم نماند بخیه کردند. بنابراین مادر کودک را به صندوق ارجاع دادند و از آنجایی که مادر توان پرداخت هزینه را نداشت به پرستار مراجعه کرد و پرستار کار را ناتمام رها کرد.

مسئولین بیمارستان خمینی شهر اصفهان از سمت خود برکنار شدند 
 دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت:در پی در جلسه ای با مسئولین ارشد مقرر شد که مسئولین بیمارستان خمینی شهر اصفهان از سمت خود برکنار شوند. رو اعزام دو تیم ارشد نظارت از وزارت بهداشت به استان اصفهان برای بررسی موضوع اختلال در روند درمان کودک 5 ساله، به اتفاق مدیر کل نظارت بر درمان به اصفهان رفتیم  تا نتایج کارشناسی ها و ارزیابی های  دو تیم اعزامی را مورد بررسی دقیق تر قرار دهیم.

آماده باش اورژانس تهران در ایام شهادت امام رضا(ع) 
سخنگوی اورژانش تهران از استقرار نیروهای اورژانس جهت ارائه خدمات به زائران در مسیر مشهد به تهران و همچنین تمامی جاده های منتهی به مشهد خبر داد.

مرگ جنین در بیمارستان الیگودرز به علت خطای پزشکی نبوده است 
معاون درمان لرستان گفت: متأسفانه در دو روز گذشته برخی از سایت‌های خبری در خصوص مرگ نوزاد به دنبال تزریق دارو به مادر و همچنین تشنج و کمای مادر مطالبی را انتشار داده‌اند که ما این خبر را با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، تکذیب می‌کنیم. معاون درمان تیم نظارتی و بررسی‌کننده خود را به الیگودرز برای بررسی پرونده اعزام کرده‌اند.

وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کند 
رئیس مرکز مدیریت بیماریها با تاکید بر این که بیماری آنفولانزا تنها برای تعدادی از افراد جامعه پرعارضه تر است‌، تصریح کرد: وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کند. افراد بالاتر از 65 سال‌، کودکان زیر 5 سا‌ل، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی مزمن ، خانم های باردار ، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد و اگر بیماری به موقع تحت درمان نگیرد ، منجر به مرگ می شود.

بیماری که بر مراکز سیاست‌گذاری رخنه کرده است 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: بیماری که بر مراکز سیاست‌گذاری کشور حاکم است این است که فکر می‌کنند هزینه کردن در بخش سلامت اشتباه است.

فعالیت 11 هزار واحد غذایی مجاز در کشور 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت:11 هزار واحد غذایی مجوز تولید صنعتی دارند و تولید کننده‌های غیر صنعتی یا سنتی که هزاران واحد صنفی را تشکیل می‌دهند، واحدهای صنعتی محسوب نشده و زیر نظر اصناف دیگر فعالیت می‌کنند.

جزئیات استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها در تربیت پرستاران 
دکتر جمشید حاجتی تأکید کرد: آیین نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان های دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری را بسیار دقیق است و دغدغه های علمی همکارانی که به پرستاری دقیق و علمی می اندیشند، در نظر گرفته شده است.کمبود پرستار مورد پذیرش همه همکاران نظام سلامت است اما در مورد تأمین این نیروها ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

حواشی سازمان‌یافته نباید اثر سوء بر قضاوت‌های مردم بگذارد 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در خصوص فداکاری‌هایی که جامعه پزشکی در حوزه سلامت برای نجات جان مردم داشته‌اند، گفت: پرستارانی بوده‌اند که در حین مأموریت در آتش جان خود را از دست داده‌اند و همچنین همکارانی که در اثر تصادف فوت کرده‌اند، مثل خانم دکتری که برای ایام اربعین جهت ارائه خدمات به مردم با آنها همراه شده بود و جان خود را از دست داد، بنابراین حوادثی مثل کشیدن بخیه صورت کودک در بیمارستان خمینی شهر اصفهان نباید اثر سوء بر رفتار و قضاوت‌های جامعه بگذارد. محاکمه کادر پزشکی متخلف توسط قوه قضاییه، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری خواهد شد.

تراز تجاری 80 درصد منفی است 
رییس سازمان غذا و دارو گفت: تراز تجاری کشور 80 درصد منفی است و باید رسیدن به تراز تجاری مثبت هدف اصلی داروسازی قرار گیرد.

میزان تعرفه‌های پزشکی از ایده‌آل فاصله دارد 
دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص میزان رعایت تعرفه‌های پزشکی و رعایت آن در جامعه پزشکی گفت: میزان تعرفه‌های پزشکی از مقدار ایده‌آل فاصله دارد که با توجه به بودجه کشور برنامه‌هایی در دست اقدام داریم. طبق بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم اکثر پزشکان به ویژه در شهرستان‌ها با این تعرفه‌های تعیین شده مشغول به خدمت‌رسانی به مردم هستند. تعرفه‌های پزشکی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است ولی هنوز نتوانسته‌ایم میزان تعرفه‌ها را به رقم ایده‌آل برسانیم.

ایران نمک دریایی اصلاح‌‌شده ندارد 
محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص نمک دریا بیان کرد: در ایران نمک دریایی که اصلاح‌شده باشد و ناخالصی‌های آن برطرف شده باشد، وجود ندارد هم‌چنین براساس منابع طب سنتی، استفاده از نمک دریایی به دلیل داشتن ناخالصی توصیه نمی‌شود.

تا سال 2030 با ایدز خداحافظی خواهیم کرد 
دکتر فرهاد درودی مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان بین‌الملل در زمینه ایدز در خصوص اهداف همکاری سازمان ملل متحد با ایران برای کنترل ایدز گفت: در سال 2015 اهداف توسعه پایدار آغاز شد بنابراین در یک دوره تاریخی قرار داریم که اگر از آن درست استفاده کنیم می‌توانیم تا پایان 2030 با ایدز در کشور خداحافظی کنیم بنابراین باید تلاش خود را در 5 سال آینده چندین برابر کنیم. 

درصد مبتلایان به ایدز مرد و 12 درصد زن هستند 
دکتر سیاری معاون بهداشت در خصوص مبتلایان به ایدز گفت: 37 میلیون نفر در دنیا به ایدز مبتلا هستند که 22 میلیون از آنها تحت درمان و 17 میلیون نفر از بیماری خود بی اطلاع هستند. در ایران 90 هزار نفر به ایدز مبتلا هستند که 30 هزار آن ها مورد درمان و شناسایی قرار گرفته‌اند. که 88 درصد آنها را مردان و 12 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 12 درصد مربوط به زنان در سال 94 به 27.6 درصد رسیده است که این یک خطر جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

برخی دانشگاه‌‌ها مانع عمده طرح پزشک پژوهشگر 
رضا ملک زاده معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت ضمن انتقاد از برخی دانشگاه‌ها بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه آموزش و پژوهش‌ دانشگاه‌ها هستند برخی از دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران با این طرح‌ها موافق نیستند و امروز نیز در این مراسم شرکت نکردند.

 مصرف سوء هورمون رشد در رشته بدنسازی/ تفاهم‌نامه‌ای درباره خمیر مرغ هنوز به امضا نرسیده است 
رسول دیناروند در خصوص مصرف هورمون رشد در کشور بیان کرد: ایران دچار مصرف سوء هورمون‌ها شده است. از این هورمون بیشتر در رشته بدن‌سازی استفاده می‌شود، که باید توسط باشگاه‌های ورزشی کنترل شود. هرچند که این معضل در تمام کشورهای دنیا وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره تفاوت چای ایرانی و خارجی نیز خاطرنشان کرد: در مورد چای‌های وارداتی مثل برنج عمل می‌کنیم به دین ترتیب که کنترل از مزرعه در خارج از کشور انجام می‌شود. هیچ چای بسته‌بندی شده وارد ایران نمی‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار