مرگ و میر تا 10 سال آینده 25 درصد کاهش می‌یابد/ مرگ سالانه 60 هزار نفر در کشور در اثر مصرف سیگار

معاون بهداشتی وزیر بهداشت از کاهش 25درصدی مرگ و میر تا ده سال آینده خبر داد و گفت: سالانه 60 هزار نفر در کشور در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت امروز در کمپین شهروند سالم در مجتمع فرهنگی هفتم تیر در خصوص معنای سلامتی و حوزه فعالیت برای تضمین سلامتی جامعه گفت: سلامتی یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی‌، روانی، اجتماعی و معنوی که نباید در حوزه سلامت نادیده گرفته شود.

وی افزود: وزارت بهداشت 4 استراتژی؛ مشارکت مردمی‌، همکاری بخش‌های اثر گذار در سلامت‌، عدالت به معنای دسترسی مردم به خدمت و حفاظت مالی از مردم و استفاده از تکنولوژی مناسب و ارزان را در دست اقدام دارد.

وی در ادامه گفت: ما تلاش داریم تا درصد مرگ و میر را تا 10 سال آینده 25 درصد کاهش دهیم. 4 عامل خطر برای سلامت مردم مربوط به رفتارهای آنها است که از جمله آن کم تحرکی است که 19 میلیون نفر در کشور تحرک کافی را ندارند و در این خصوص شهرداری با احداث پارکها و در اختیار گذاشتن تجهیزات تلاشهای بسیاری داشته است.

سیاری در خصوص دیگر عوامل خطر برای سلامت مردم عنوان کرد: 10 هزار میلیارد تومان سالانه صرف خرید سیگار می شود که موجب مرگ 60 هزار نفر در ایران گردیده است. همچنین اعضای ناسالم نیز از مواردی است که سلامتی مردم را با خطر روبرو کرده است چنان که 10 تا 12 گرم در روز مصرف نمک داریم در حالی که افراد مسن باید کمتر از 3 گرم و جوانان کمتر از 5 گرم نمک مصرف کنند و میزان مصرف قند به صورت استاندارد در روز 25 گرم است در حالی که یک آبمیوه صنعتی حاوی 25 گرم قند می‌باشد.

وی در ادامه گفت: مصرف الکل مسئله مهمی است که سازمان جهانی بهداشت نیز پیگیر آن است و باید اصلاح گردد. همچنین 4 عامل بیولوژیک فشار خون، قند بالا، اضافه وزن و چاقی، و دیابت در افزایش میزان مرگ و میر و بیماری‌ها بسیار موثر بوده است به طوری که ده میلیون نفر به فشار خون مبتلا هستند که از این تعداد 50 درصد از بیماری خود اطلاع ندارند و موجب مرگ 92 هزار نفر در سال می‌گردد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خصوص تعداد مبتلایان به قندخون تصریح کرد: هفت میلیون و سیصد هزار نفر در کشور از قند خون بالا رنج می‌برند که نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند همچنین بیست و چهار میلیون نفر به اضافه وزن دچار هستند، که این هشت عامل دست به دست هم می‌دهد و موجب بیماری‌های سرطان، سکته قلبی و مغزی، دیابت و آسم می‌شود. در مجموع 83 هزار نفر در سال در اثر این بیماری‌ها فوت می‌کنند که 75 درصد علل مرگ و میر در کشور را تشکیل می‌دهند که هنرمندان می‌توانند با اقدامات این چنینی موجب کاهش این مقدار شوند.

وی در خصوص علل مرگ و میر در کشور آمار مربوط به آنها بیان کرد: در سال 92 هزار نفر در اثر سکته قلبی فوت می‌کنند 43 هزار نفر در اثر سکته مغزی و 30 هزار نفر در اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند. سالانه 90 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که 2 هزار میلیارد هزینه مستقیم و 6 هزار میلیارد هزینه غیرمستقیم را در بر دارد. علاوه بر این 5 میلیون نفر در کشور آسم دارند که در این روزها بر اثر آلودگی‌ها افزایش یافته است. همه اینها قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: در اثر حوادث ترافیکی روزانه 54 نفر فوتی و 110 نفر معلول داریم وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند همه مطلع می‌شوند، اما هفته‌ای 300 فوتی داریم در حالی که هیچ کس از آن مطلع نمی‌شود. سن اعتیاد بسیار کاهش یافته است همچنین ایدز و طلاق نیز از آسیب‌های اجتماعی مهم در جامعه ما هستند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار