ایران در حوزه داروسازی در رتبه اول منطقه قرار دارد

وزیر بهداشت گفت: وجود ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور که سالانه ۱۵۰۰ نفر دانشجو را در ۱۲ رشته تخصصی می‌پذیرند وضعیت مناسبی برای کشور در حوزه آموزش و پژوهش و همچنین نیروی انسانی فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در چهاردهمین همایش علوم دارویی ایران که صبح امروز در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، وضعیت صنعت دارویی کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود توان نیروی تخصصی که در کشور وجود دارد اما فاصله زیادی با نقطه مورد انتظار داریم و لازم است تا صنعت دارویی کشور نوسازی و بازسازی شود. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران حداقل ۸ نفر از اساتید جزء یک درصد دانشمندان بر‌تر جهان هستند که با وجود این افتخارات علمی در دانشگاه انتظار می‌رود صنعت دارویی شرایط بهتری داشته باشد. 

بیش از ۹۰ درصد داروی مورد نیاز در کشور در داخل تولید می‌شود
دکتر هاشمی ضمن قدردانی از تمام دست‌اندرکاران حوزه دارو در طول سه دهه گذشته خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد داروی مورد نیاز در کشور در داخل تولید می‌شود و امیدواریم در بخش‌های مختلف مانند مواد اولیه و GNP که باید مشمول همه داروهای تولید داخل شود نیز پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم تا علاوه بر در اختیار داشتن استانداردهای بین‌المللی، سهم بیشتری از بازار منطقه و همچنین بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم. 

وزیر بهداشت افزود: باید بتوانیم در خارج از مرز‌ها نیز با شرکت‌های بزرگ تولید دارو رقابت کنیم و این می‌سر نیست مگر با استفاده از توان نیروی انسانی و جوانان علاقمندی که در کشور وجود دارند. 

دکتر هاشمی ضمن اشاره به شرایط دشوار و خاص کشور در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن و نیز تحریم‌ها علیه کشور اظهار داشت: در دوره‌ای قرار داریم که فناوری یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه‌هاست و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به دنبال این است که جزء دانشگاه‌های هزاره سوم باشد تا علاوه بر پژوهش و فناوری بتواند خلق ثروت کند. 

وزیر بهداشت افزود: همچنین نسلی که در حال حاضر در حوزه آموزش و دارویی کشور فعالیت دارند باید ماموریت‌ محور شوند و علاوه بر ورود به حوزه‌های آموزش و پژوهش بتوانند به عرصه تولید نیز وارد شوند. 

ایجاد مشوق‌هایی برای محققین شرکت‌های دانش‌بنیان
دکتر هاشمی گفت: در برنامه‌های در دست اجرا در شورای فناوری وزارت بهداشت که ظرف دو هفته آینده اعلام می‌شود مشوق‌هایی برای محققین، افرادی که اقدام به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنند و همچنین تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو در نظر گرفته شده تا بتوانیم شاهد رشد و بالندگی این رشته باشیم. 

دکتر هاشمی همچنین از حوزه دارو به عنوان یکی از بخش‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت یاد کرد و یادآور شد: حوزه دارویی بسیار جذاب است و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا فرصت حضور بخش خصوصی نیز فراهم شود. 

سیاست ما در وزارت بهداشت کاهش تصدی‌گری است
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم کیفیت را ارتقا دهیم باید بخش دولتی حضور کم رنگ تری در عرصه تولید داشته باشد تا کیفیت ارتقا یابد ضمن اینکه اگر دولت متصدی باشد نظارت قوت چندانی نخواهد داشت و سیاست ما در وزارت بهداشت کاهش تصدی‌گری است بنابراین اگر بتوانیم اداره بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی را به بخش غیردولتی واگذار کنیم نظارت قوی‌تر و سخت‌گیرانه‌تری خواهیم داشت. 
دکتر هاشمی درخصوص ارتباط صنعت دارویی با دانشکده‌های داروسازی نیز گفت: سال گذشته شاهد بودیم که صنایع دارویی درخواست گذراندن طرح فارغ‌التحصیلان داروسازی را داشتند که طرح بسیار خوبی است. 

قدردانی از سازمان غذا و دارو رفع بحران دارویی کشور
وزیر بهداشت ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر دیناروند درخصوص اجرای طرح تحول سلامت و رفع بحران دارویی کشور اظهار داشت: سازمان غذا و دارو می‌تواند فرصت حضور فارغ‌التحصیلان و یا متخصصان داروسازی را در صنایع فراهم کند. 

دکتر هاشمی همچنین یادآور شد: از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان جایگاه ما در منطقه مناسب است اما از نظر تعداد داروخانه و دانشجو کشورهایی نظیر ترکیه و مصر به متوسط جهانی نزدیکترند در حالی که ما مقداری از متوسط جهانی پایین‌تر هستیم بنابراین لازم است تا انجمن و گروه‌های علمی داروسازی بررسی کنند که در ده سال آینده باید چه مسیری طی شود. 

وزیر بهداشت افزود: در حالی که افراد عامی همین تعداد فارغ‌التحصیلان و متخصصان را کافی می‌دانند اما باید توجه داشت که دوران پس از تحریم فرصت بسیار مناسبی را پیش روی ما قرار داده است. 

اختصاص دو نوع کارانه برای متخصصان داروسازی
وزیر بهداشت از اختصاص دوکارانه برای متخصصان داروسازی خبر داد و گفت: یکی از کارانه‌ها مرتبط با فروش و دیگری مربوط به صرفه‌جویی در دارو است به گونه‌ای که هر داروخانه و یا مرکز بهداشتی درمانی بتواند صرفه‌جویی بیشتری کند رقم کارانه قابل توجهی دریافت خواهد کرد. 

وی وضعیت صنایع دارویی کشور را مناسب دانست و گفت: برخلاف تبلیغاتی که در کشور می‌شود اما مصرف دارو در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است و در ۲۰ سال گذشته تعداد اقلام دارویی در نسخ به عدد ۳ کاهش یافته که هدف ما رساندن آن به ۲. ۵ است. 

دکتر هاشمی حضور داروسازان در بیمارستان‌ها را در جهت مصرف منطقی دارو موثر دانست و تاکید کرد: در بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌هایی که با داروهای حساس و گران‌قیمت روبرو هستند داروسازان می‌توانند حضور پیدا کنند که این وظیفه گروه‌های آموزشی است تا بتوانند علاوه بر کاهش مصرف و پیشگیری از اصراف و هدر رفت دارو به سلامت مردم نیز کمک کنند. 

وزیر بهداشت اظهار داشت: وضعیت علمی و پژوهشی داروسازی ایران در دنیا مناسب است به گونه‌ای که در رتبه ۱۴ جهان و اول منطقه قرار داریم اما مشکلاتی هنوز وجود دارد که با همت متخصصان و انجمن‌ها و گروه‌های علمی و آموزشی در آینده برطرف خواهد شد. 

وی در پایان یادآور شد به عنوان عضوی از دولت از جامعه دارویی انتظار داریم تا ایران و فرهنگ و هوش ایرانی را در عرصه بین‌المللی به بهترین نحو عرضه کنند و از سوی دیگر باعث کاهش وابستگی‌ها و استقلال کشور در حوزه سلامت که‌‌ همان تحقق اقتصاد مقاومتی است شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار