12 بیمارستان با مشارکت 20 هزار واقف در کشور ساخته شده است

معاون حقوقی سازمان اوقاف از ساخت ۱۲ بیمارستان در کشور از طریق فروش اوراق وقف و وقف جمعی خبر داد و گفت :تا امروز بیش از ۲۰ هزار نفر در این طرح مشارکت کرده‌اند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی معاون اوقافی حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان این مطلب به تعداد رقبات وموقوفات در کشور اشاره کرد و گفت : ‌یک میلیون و 273 هزار رقبه در سراسر کشور وجود دارد که عمدتاً مسکونی، تجاری و کشاورزی است.

وی تشکیل ستاد نظارت بر نیات واقفین را در سال 1390 مورد اشاره قرار داد و گفت: تمامی اسناد و مدارک موقوفات بازنویسی و در سامانه  جامع موقوفات بارگذاری و در مجموع 510 هزار صفحه مدراک وقفی بازخوانی شده است.
حاتمی متذکر شد: امروز 777 نیت از وقف نامه‌ها استخراج شده است که شامل بیش از 310 هزار فراوانی نیات در وقف نامه‌ها است.

وی از کاهش آمار دعاوی سازمان اوقاف خبر داد و افزود: 12 هزار پرونده در گذشته در محاکم وجود داشته ‌که امروز به 7 هزار پرونده رسیده است و بیش از 90 درصد آرا در محاکم به نفع موقوفات صادر شده است.

معاون اوقافی،حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف با اشاره به انعقاد‌ تفاهم‌نامه با سازمان‌های دولتی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و سیصد هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف موقوفات و سازمان جنگل‌ها وجود داشت، که براساس تفاهم‌نامه یک میلیون و 157 هزار هکتار آن تعیین تکلیف شده است.

حاتمی افزود: همچنین  یک هزار و 127 موقوفه درمانی در کشور داریم که 133 بیمارستان موقوفه و 702 درمانگاه موقوفه از جمله آنهاست.
وی افزود: سازمان اوقاف با سایر واقفین کار ساخت 12 بیمارستان را در کشور با موضوع اوراق وقف و وقف جمعی آغاز کرده است و تا امروز بیش از 20 هزار نفر در این طرح مشارکت کرده اند.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف، در خصوص تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش گفت: بسیاری از زمین‌های مدارس، موقوفه است و در این خصوص سازمان اوقاف همکاری نزدیکی با وزارت آموزش و پرورش دارد.

شناسایی محل 200 هزار رقبه با جی آی اس

حاتمی یادآور شد: تاکنون بیش از 200 هزار رقبه را با جی آی اس  شناسایی و وضعیت آن را روی نقشه مشخص کرده‌‌ایم و به صورت مکانیزه و الکترونیکی قابل رصد است که در این فرآیند بیش از 5 هزار رقبه جدید شناسایی شده است.

حاتمی توضیح داد: سیستم ثبت اموال و دارایی‌ها، پیش از این در سازمان ‌اوقاف وجود نداشته است، اما امروز اطلاعات و عملکرد مالی در سازمان اوقاف شفاف و به‌روز شده است.

حاتمی سرمایه‌گذاری برای آبادانی موقوفات را از جمله اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌‌های اخیر عنوان کرد.

68 هزار و 643 مسجد در کل کشور وجود دارد / به ازای هر هزار و 91 نفر یک مسجد

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد مساجد کشور را 68 هزار و 643 مسجد در کل کشور دانست و گفت: به ازای هر هزار و 91 نفر یک مسجد در کشور وجود دارد.

حاتمی اعتبارات مصوب برای مساجد در سال‌های 1390 تا 1394 را 370 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در طی این چهار سال فقط 47 میلیارد تومان، تخصیص و پرداخت شده‌است.

وی مساحت کل  اقدامات عمرانی بقاع متبرکه را چهار میلیون مترمربع دانست و گفت: فضای قابل توجهی در این بقعه‌ها وجود دارد.
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه اعزام بیش از هشت هزار مبلغ دینی به نقاط مختلف کشور را یکی دیگر از اقدامات این سازمان بشمار آورد.

وی یادآور شد: یک میلیون و 235 هزار و 935 نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم شرکت کرده‌اند.

حاتمی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سازمان اوقاف، گفت: در حال حاضر بیش از 4700 دانشجوی دختر و پسر در حال تحصیل در این دانشگاه هستند که 10 هزار نفر فارغ التحصیل شده و 75 درصد جذب بازار کار شده‌اند.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه نظارت درون سازمانی با شفافیت عملکرد مالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظارت بر فرآیند درآمد، هزینه موقوفات و تطبیق هزینه‌ها با نیات مندرج در وقف نامه‌ها و صدور مفاصا حساب برای موقوفات از اقدامات مهم سازمان اوقاف در زمینه نظارت مالی است.

وی نظارت کمیسیون اصل نود، دیوان محاسبات کل کشور، معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و سازمان بازرسی کل کشور را از جمله نظارت‌های برون سازمانی بر عملکرد سازمان اوقاف عنوان کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.