در نشستی مطبوعاتی مطرح شد؛

وجیه: القاعده جایگاه مردمی ندارد/البخیتی: قطعنامه 2216 شورای امنیت با حاکمیت یمن تعارض دارد

عضو شورای سیاسی انصارالله یمن و عضو مجلس زیدی یمن در نشستی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

وجیه: القاعده جایگاه مردمی ندارد/ البخیتی: قطعنامه 2216 شورای امنیت با حاکمیت یمن در تعارض است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالاسلام وجیه، عضو مجلس زیدی یمن در نشستی که پیرامون بررسی تحولات یمن در خبرگزاری مهر برگزار شد گفت: میلاد پیامبر اکرم(ص) و میلاد حضرت مسیح را به مسیحیانی که صلح‌جو هستند، تبریک می‌گویم.

عضو مجلس زیدی یمن با بیان اینکه از سرزمین یمن که مورد هجوم ددمنشانه صهیونیست‌ها و آمریکا قرار گرفته است آمده‌ام، اظهار داشت: یمن امروز مورد هجوم بسیار وحشیانه‌ای قرار گرفته است که هیچگونه توجیه شرعی، قانونی و انسانی ندارد.

وی ادامه داد: تمام حملات و هجومی که علیه دولت و ملت یمن واقع شده به رهبری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است و رژیم آل‌سعود فقط در نقش مزدوران صهیونیست‌ها می‌باشد.

وجیه با تأکید بر اینکه تمام سلاح‌های پیشرفته این دولت مزدور در مقابل مقاومت ملت یمن از هم پاشیده و راه به جایی نبرده است، تصریح کرد: این هجوم وحشیانه که 9 ماه طول کشیده تمام کشور ما را تخریب کرده است.

وی افزود: صهیونیست‌ها فقط به مراکز نظامی ما حمله نمی‌کنند و متأسفانه در این 9 ماه حدود 30 هزار نفر از ملت ما شهید و مجروح شده‌اند.

عضو مجلس زیدی یمن با بیان اینکه سکوت جهانی در برابر این جنایات حتی از شمار کشته‌شدگان هم برای ما دردناکتر است گفت: حتی موسسه‌های بین‌المللی نیز در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده‌اند و این مسئله برای ما بسیار دردناک است.

وی با بیان اینکه یمن کشوری ثابت، پایدار و مقاوم است متذکر شد: یمن شاخ شیطان را خواهد شکست و نیروهای اشغالگر را به درک واصل خواهد کرد. همانطور که در طول تاریخ گورستانی برای اشغالگران بوده است.

وجیه سپس در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه با توجه به حملات گسترده‌ای که علیه یمن صورت می‌گیرد آینده مقاومت را چگونه پیش‌بینی ‌می‌کنید، اظهار داشت: نیروهای اشغالگر تصور می‌کردند که در حدود یک هفته جنگ علیه کشور ما را پایان دهند ولی آنها تاریخ را نخوانده بودند.

عضو مجلس زیدی یمن با بیان اینکه مردم یمن را نمی‌توان با تعدادی موشک و اسلحه‌هایشان ارزیابی کرد، اذعان داشت: یک مرد یمنی به منزله یک موشک است و به همین دلیل ما به پشتوانه مردممان پیروز خواهیم شد.

وی افزود: مردم ما بعد از این جنگ پایدارتر، باثبات‌تر و متحدتر شدند و با اینکه هزاران بمب و موشک بر سر ما فرود آمد ولی چشم‌انداز آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

وجیه تصریح کرد: فرمانده ما حوثی اظهار داشت که از گزینه‌های استراتژیک مان استفاده می‌کنیم و آل‌سعود را که مقیاس و تکیه‌اش تنها امکانات مالی است شکست می‌دهیم چراکه آنها قدرت خدای بزرگ را که به مردم ما اعطا کرده است نادیده گرفته‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص گروهک القاعده اظهار داشت: القاعده در جنوب یمن جایگاه مردمی ندارد و تفکر مردم جنوب یمن غیر تکفیری است و آنها از مذهب شافعی هستند.

عضو مجلس زیدی یمن با بیان اینکه القاعده تکفیری به عنوان جسمی ناهمگون در جنوب یمن شناخته می‌شود تصریح کرد: این در حالی است که عربستانی‌ها میلیون‌ها دلار هزینه کردند تا القاعده را در جنوب یمن گسترش دهند.

وی ادامه داد: رژیم آل‌سعود 33 سال است که با صرف اموال هنگفت درصدد نابودی میراث فرهنگی یمن است اما موفق نشده و ما نگرانی خاصی از انتشار گروهک القاعده در جنوب کشورمان نداریم چون جایگاه مردمی ندارند.

در ادامه این نشست محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه الان که نیروهای القاعده وارد قسمت جنوبی یمن شده‌اند آیا استراتژی جدید ضد سعودی یمن همچنان ادامه خواهد داشت، گفت:‌ اوضاع گروهک القاعده در یمن با کشورهای اسلامی فرق دارد.

عضو شورای سیاسی انصارالله با بیان اینکه مردم یمن توانستند در صفوف القاعده فروپاشی ایجاد کنند اظهار داشت: زمانی که نیروهای مردمی و ارتش یمن وارد جنوب شدند حلقه محاصره القاعده را تنگ‌تر کردند ولی هنگامی که ما تصمیم‌ به عقب‌نشینی از جنوب کردیم هدفمان این بود که از شمال وارد خاک عربستان شویم.

وی افزود: آن زمان نیروهای القاعده از فرصت پیش آمده استفاده کردند و در جنوب یمن منتشر شدند.

البخیتی با بیان اینکه مسئولیت پیکار با القاعده فقط با ارتش یمن نیست بلکه مردم جنوب یمن نیز باید در برابر این گروهک بایستند، تصریح کرد: معادله قدرت به نفع نیروهای مردمی یمن است و ما توانستیم تلفات سنگین از عربستان بگیریم و با ورود موشک بالستیک به این کشور باعث نگرانی آنها شدیم.

عضو ارشد جنبش مردمی انصارالله اظهار داشت: وقتی ما جنگ و معرکه را وارد خاک عربستان کردیم و از موشک‌های خودمان استفاده کردیم، با ایجاد توازن قدرت در داخل یمن و کل منطقه رژیم آل‌سعود را وادار به عقب‌نشینی خواهیم کرد.

البخیتی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا قطعنامه 2216 شورای امنیت ملاک مذاکرات انصارالله خواهد بود، تأکید کرد: جواب من اکیدا خیر است و می‌دانیم که تلاش‌های بین‌المللی بسیاری شده بود که یک اتفاق نظری بین نیروهای مخالف و موافق این تجاوز ایجاد شود و ما به یک توافق 7 بندی رسیدیم.

عضو شورای سیاسی انصارالله با بیان اینکه این قطعنامه جانب‌دارانه است متذکر شد: مفاد این قطعنامه با تصمیماتی که حاکمیت یمن گرفته بود در تعارض است و همچنین در آن حمله به یمن توجیه شده است.

وی با بیان اینکه این قطعنامه مردم یمن را از حق دفاع منع می‌کند اظهار داشت: ولی مردم یمن از خود دفاع می‌کنند و جنگ را به خاک عربستان کشیده‌اند پس آنچه که حکم می‌کند نتیجه جنگ است نه قطعنامه شورای امنیت.

البخیتی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شما متهم شدید به اینکه روند سیاسی را قبول ندارید و از راه قدرت و جنگ می‌خواهید روند را تعیین کنید نظرتان در این باره چیست، گفت: از وقتی که منصور هادی استعفا داد ما خواستار یک دولت و رئیس جمهور جدید بودیم ولی طرفداران عربستان در برابر این راه حل ممانعت کردند.

عضو شورای سیاسی انصارالله افزود: ولی بازهم قبل از شروع جنگ به یکسری تفاهم‌ها رسیده بودیم که با شروع جنگ آن راه‌حل‌ها منتفی شد.

وی متذکر شد: الان 9 ماه از جنگ می‌گذرد و گروه‌های طرفدار عربستان برای ما شروطی چون عقب نشینی از شهرهای یمن و بازگشت منصور هادی به ریاست جمهوری را گذاشته‌اند ولی ما این شروط را نمی‌پذیریم.

البخیتی با بیان اینکه دشمن به دلیل پیشرفت‌های ما حاضر به آتش‌بس خواهد بود، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی این است که آنها می‌خواهند حاکمیت در دستشان باشد در حالی که راه حل جنگ باید توافقی باشد و گفت‌وگو می‌تواند همگان را راضی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورا ، نشست ، قطعنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار