یاسوج ؛

بازی های بومی و محلی زمینه ساز تحرک جسمی و سرزندگی روحی تمام گروه های سنی

احیای بازی های بومی و محلی ضرورتی برای افزایش نشاط جسمی و روحی تمام گروه های سنی به ویژه نسل جوان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛، در شرایطی که ترویج بازی های بومی و محلی فرصتی مناسب  است اما گرفتاری های زندگی روزمره و زندگی آپارتمانی از سویی و غفلت خانواده ها از سوی دیگر رواج بیش از پیش بازی های رایانه ای را به دنبال داشته است.

بازی هایی که به گفته کارشناسان افزون بر تهدید جسمی در اضافه وزن و بیماری های اسکلتی اعتیاد به فضای مجازی و پرخاشگری را بین نسل امروز به دنبال دارد.

یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازی های سنتی در گچساران است.

سفرک ودر، مولاوتو ، گروگرو، چوتق تق، هف دره گوشک، بره غزی، تپ تپو، کچک بسن، پرش جفت پا، پرش دور خیز، ملق زدن، کهتر، گرموچه، هدیدی، کله روانک، دوال بازی، دسمال روانک، شاخ پازنی، کش کشا، تلین چرین، قطور بازی، هیلو، قله تو، بویگ بازی، گله گله، ماشی ماشی، جاده سازی، خاله واودسی، سرسراکونی، هتتل، آسیو بازی، گلال گلال، خاک بازی یا خاک پیت، تش بازی، شش هونه، آس آس و تیر مهره بازی از دیگر بازی های سنتی در حال فراموشی و رنگ باختن است.

به گفته کارشناسان 60نوع بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری از گذشته های نه چندان دور در این شهرستان رایج بوده است.

یکی از اهالی شهر دوگنبدان گفت: بازی های بومی و محلی افزون بر سرگرمی و به دلیل بهره گیری از تعداد زیادی از افراد در بازی باعث همدلی بین یک محله یا روستا می شود.

سپهدار کریمی با اشاره به نگاه کردن جوانان نسل امروز به صحفه رایانه بطورمداوم گفت: این بازی ها به جای نشاط خمودگی و پرخاشگری را به دنبال دارد.

وی با اشاره به خاطرات سالیان گذشته در بازی های بومی محلی که با جمعیت زیاد شرکت کننده و بازدید کننده و با هیجان زیاد برگزار می شد از مسئولان خواست برای احیای این بازی ها چاره اندیشی کنند.

یک کودک ساکن یکی از آپارتمان های کوی پانصد دستگاه شهر دوگنبدان گفت: من در خانه نه خواهر و برادری همبازی دارم و نه کسی مرا برای توپ بازی به پارک می برد و ناچار به استفاده از بازی های رایانه ای هستم.

امیر محمد حسینی افزود: تشکیل گروه های بازی و سرگرمی در محل ها با همکاری والدین ضروری است.

وی اظهار کرد: هر یک از والدین به صورت نوبتی بچه ها را برای بازی های دسته جمعی به پارک محله ها ببرند تا فضای زندگی کودکان عوض شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: احیای بازی های های بومی و محلی برای صیانت از میراث فرهنگی ناملموس و ایجاد فضای شادی نیازمند تعامل مسئولان فرهنگی و مردم است.

هومن عنایی افزود: ورزش های محلی ریشه در آیین ها و فرهنگ ملی کهن یک منطقه دارند که احیای آنها در بین نسل جوان ضروری است.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره های محلی با اختصاص اعتبار ویژه از سوی دولت راهکاری برای پیشگیری از فراموش شدن این بازی هاست.

عنایی بیان کرد:تشکیل هیات های ورزشی به صورت محله ای یا در روستاها گام نخست برای ترویج این بازی هاست.

یک کارشناس علوم تربیتی در این باره گفت: فراهم کردن زمینه بازی های سالم نقش مهمی در شخصیت سالم و به دور از بیماری های جسمی و روانی برای کودکان دارد.

سودابه علیزاده با اشاره به رشد بسیاری از کودکان در واحدهای مسکونی آپارتمانی افزود: بازی پایگاهی برای بالندگی و شکوفایی توانمندی ها و استعداد های کودکان است که والدین نقش اثرگذاری در هدایت کودکان خود به سوی بازی در فضای واقعی دارند.

این کارشناس بازی های رایانه ای را یکی از آسیب های جدی دنیای کودکان امروز ذکر کرد و گفت: این بازی ها ضمن دور کردن کودکان از انجام بازی های سالم کودکانه در محیطی واقعی زمینه بروز بیماری جسمی و روحی را در کودکان ایجاد می کند.

علیزاده گفت: فراهم کردن زمینه سرگرم شدن کودک با اسباب بازی ها و مسابقات متناسب با شرایط جسمی و روحی به خلق خاطرات ماندگار در ذهن کودک و عزت نفس او کمک می کند.

وی با بیان این نکته که کودک در بازی حس آزادی عمل، خیال پردازی را تجربه می کند، از والدین خواست برای تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان به بازی های کودکانه زمان و نوع اسباب بازی آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.