خانه هنرمندان ایران میزبان سه نمایشگاه تجسمی

نمایشگاه‌های عکس هادی نوید، طراحی ساوالان جماعتی ثمرین و گروهی «فاصله»، سه نمایشگاهی هستند که عصر پنجشنبه 10 دی ساعت 17، در نگارخانه‌های «تابستان»، «بهار» و «نامی» خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهند شد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، هادی نوید از سال ۱۳۴۸ عکاسی را با علاقه و به عنوان سرگرمی آغاز کرده و در واقع خودآموخته عکاسی است. اولین نمایشگاه انفرادیش را با عنوان «چهره ایرانی» در سال ۱۳۵۶ در مشهد برگزار کرد. در طی سال‌های ۵۷ تا ۶۱ با برگزاری کلاس‌های آزاد عکاسی در دانشگاه شهید بهشتی و بعضی از مساجد تهران به آموزش عکاسی پرداخت و هم‌زمان به عنوان مربی عکاسی و فیلم‌سازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کرد. نوید از دهه ۸۰ با تمرکز بیشتر روی عکاسی تئاتر و مستند اجتماعی فعالیتش را گسترش داد.

آخرین نمایشگاه انفرادی او به نام «پرنده‌های من» که به کودکان مبتلا به سرطان هدیه شده بود، سال ۱۳۹۳ در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

هادی نوید در این نمایشگاه که با عنوان «غروب» در نگارخانه «تابستان» برگزار می‌شود، ۴۰ قطعه عکس از لحظه غروب در مناطق مختلف ایران و دنیا را به نمایش می‌گذارد. عکس‌ها در قاب و با ابعاد حدودی ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر ارائه خواهند شد.

* دده قورقود (Dədə Qorqud)

نمایشگاه طراحی‌های ساوالان جماعتی ثمرین با عنوان « دده قورقود»، نمایشگاه دیگری است که در این روز در نگارخانه «بهار» آغاز به کار خواهد کرد. ابعاد آثار این نمایشگاه 35 در 35 سانتیمتر است و با تکنیک مداد روی مقوا، کار شده‌اند. جماعتی حدود یک سال و نیم روی این مجموعه کار کرده و آثاری را با محوریت اسطوره آفریده است که از آن جمله می‌توان به «دده قورقود» که عنوان نمایشگاه نیز است، اشاره کرد.

دده در فرهنگ آذربايجان به معني پير، مرشد، راهبر، راهنماي طريقت و دانايي است. قور به معني آتش كه در فرهنگ آذربايجان مقدس است. قود يا قوت (قورد) به معني گرگ و نيكبختي به كار رفته است. دوازده حماسه تشكيل‌دهنده كتاب دده قورقود جنبه اساطيري و آييني دارند؛ این مطالب برگرفته‌ شده از کتاب شاهکار جهانی آذربایجان دده قورقود، نوشته عمار احمدی با تصویرگری رضاجماعتی است که به زودی در بازار نشر ارائه خواهد شد.

گفتنی است، سازمان يونسكو سال 1999 ميلادي را سال بزرگ‌داشت «دده قورقود» نام‌گذاري كرد.
در این نمایشگاه 30 اثر ارائه می‌شود که بین 500 تا 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

*نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی «فاصله»

نمایشگاه گروهی با عنوان «فاصله» یکی دیگر از نمایشگاه‌هایی است که پنجشنبه 10 دی و در نگارخانه «نامی» خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه که به کوشش جعفر صادقی گردآوری شده است، حدود 15 اثر از 5 هنرمند ارائه خواهد شد. محسن انجم شعاع، صادق اسد، مرضیه دارایی، علیرضا ایرانمنش و جعفر صادقی هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. این نخستین بار است که این 5 هنرمند در قالب یک گروه، نمایشگاه برگزار می کنند.

آثار این نمایشگاه شامل طراحی، نقاشی و اینستالیشن است و با تکنیک‌های مختلفی چون رنگ روغن، اکریلیک، ترکیب مواد و ... عرضه خواهند شد.

این نمایشگاه‌ها تا 14 دی ادامه خواهند داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن از آثار همه‌روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار