از سال گذشته که بنیاد شعر و ادبیات داستانی مسئولیت برگزاری جشنواره را به عهده گرفته، جشنواره رو به کمال است.

غلامرضا طریقی شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جدایی شعر از جایزه کتاب سال گفت: داستان در جایزه جلال و شعر هرسال در جشنواره فجر سنجیده خواهد شد. البته من تا این لحظه نه به عنوان شرکت کننده و نه به عنوان عوامل برگزاری در هیچ‌کدام از سال‌ها در جشنواره فجر حضور و دخالت نداشتم. اما به گمانم این یک حرکت مثبت است؛ ولی متاسفانه هیچ وقت در عمل اتفاقی که طراحی شده نمی‌افتد. کتاب سال شعر اگر در فجر انتخاب شود، فرصت بیشتری نسبت به حضور در جایزه سال برای مجموعه شعرها پیش می‌آید؛ اما مهم این است که کار به درستی انجام شود؛ ولی متاسفانه سال گذشته این اتفاق نیفتاد.

طریقی در ادامه خاطرنشان کرد: ناگفته نماند خواندن همه مجموعه شعرها و کنترل کردنشان توسط هیات انتخاب هم ادعای سختی است و ایجاد ساز و کار مناسب بسیار مهم‌تر از خود ایده است.

این شاعر با اشاره به داستان حق شعر در جشنواره شعر فجر گفت: به طور کلی هیچ جشنواره‌ای نمی‌تواند چنین نقشی بازی کند؛ بلکه در نهایت می‌تواند به بخشی از هنر توجه کند اما در همین حد هم تا امروز اتفاق نیفتاده است. مثلا یک چندم اعتباری را که جشنواره فیلم فجر دارد، شعر فجر نتوانسته به دست بیاورد.

طریقی با توجه به فعالیت بنیاد ادبیات داستانی و به عهده گرفتن مسئولیت جشنواره شعر فجر، توسط این بنیاد تصریح کرد: عمیقا معتقدم از سال گذشته که بنیاد شعر و ادبیات داستانی مسئولیت برگزاری جشنواره را به عهده گرفت، جشنواره رو به کمال است.اما فکر می‌کنم مهم‌ترین اتفاقی که باید بیفتد این است که افراد مختلف از سلیقه‌های متنوع در برگزاری جشنواره نقش داشته باشند. متاسفانه تا به حال طیف مشخصی در جشنواره نقش داشته‌اند. به فرض جایگاه دبیر و هیات علمی و داوران عوض شده اما از این محدوده بیرون نرفته است. اما با توجه به شناختی که بنده از دوستان بنیاد ادبیات داستانی دارم، مطمئنم برای رسیدن به هدفشان تمام تلاششان را خواهند کرد.

غلامرضا طریقی شاعر، در پایان بیان کرد: امیدوارم عنوان این جایزه چنان سخت‌گیرانه باشد که هرکسی نتواند عنوان آن را به دست بیاورد و وقتی بدست آورد، عنوان مهمی در رزومه فرد باشد و امیدوارم رویداد بزرگی به نام شعر  فجر که بزرگترین رویداد مربوط به شعر است، به بهترین نحو برگزار شود و در آخر برای دوستان خوبم در بنیاد هم موفقیت و سربلندی آرزو می‌کنم؛ بویژه مهدی قزلی مدیر محترم بنیاد و ادبیات داستانی ایرانیان که انسانی آگاه و مدیری اهل فن است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار