«چهره محمد» (ص)؛ از هتک حرمت‌ها تا سیاسی‌كاری اسكار در فضایی غیر هنری!

جاهلیت مدرن مدت‌هاست که در جهان امروز با هتک حرمت به پیامبر مهربانی‌ها غوغایی به پا کرده است.

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالیان دراز از دوران جاهلیت می‌گذرد، آنان‌ که هنگام ابلاغ کلام حق که تنها و تنها هدف آن خیر و سعادت و نجات آدم‌ها از منجلاب شقاوت بود، هلهله می‌کردند و حتی بزرگانشان فرمان داده بودند تا گوش‌هایشان را بگیرند تا صدای مبلغ را نشوند، چرا که بیم داشتند این کلام بر جانشان بنشیند و بساط ظلم و استکبار آن‌ها را برچیند.

اما در عصر ما جاهلیت مدرن گونه‌ای دیگر است، چرا که مدتی است که در این جهان در حال پیشرفت و توسعه عده‌ای که ادعای فرهنگ، تمدن و برتری به همه را دارند، با رفتار‌های پوچ خود ‌گویی به دوران جاهلیت برگشته‌اند؛ اما با ابزاری دیگر. آنانکه لشگر قدرت مهیا کرده‌اند و با ابزار هنر و ثروت می‌کوشند تا کلام وحی را جور دیگری جلوه دهند.

فیلم و کاریکاتور تمام قدرتشان است. برای مخدوش كردن چهره كسی كه دنیای انسانیت و مهربانی است ، بله. برای مقابله با محمد (ص) و اسلام، دو واژه‌ای که مدت‌هاست در دل خیلی از قدرتمندان ظاهری و سردمداران زور و استثمار، رعب و وحشت ایجاد کرده و باعث شده تا اسلام‌هراسی عنوانی شود، لا به لای همه حرف‌ها و رفتار‌های ظاهراً بی‌منظور خیلی از شبکه‌ها و مسئولین مهم این کشور‌ها. این هراس و گریز از اسلام تا جایی گسترش پیدا کرده که همه بخش‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی و هنری را نیز درگیر کرده است و می توان نگاهی انداخت به این اقدامات تكراری و بی نتیجه.


* فیلم «معصومیت مسلمانان»

در دهه اخیر این تلاش‌ها وسعت زیادی پیدا کرده‌اند، از جمله ساخت فیلم موهن «معصومیت مسلمانان» ( ( Innocence of Muslims ساخته نیکولا باسیل که در سال 2012 اکران شد.

در این فیلم 120 دقیقه‌ای پیامبر(ص) را توسط یک بازیگر آمریکایی به عنوان شخصیتی طنزگونه که مدام دچار اشتباه و گناه می‌شود، معرفی کرده‌اند و تلاش شده تا نزول وحی بر ایشان را دروغ جلوه دهند.

داستان این فیلم با صحنه‌هایی از حملات گروه‌های تندرو به داروخانه یک پزشک قبطی در مصر آغاز می‏شود که در این صحنه چند مسلمان با محاسن بلند و چوب و چماق به داروخانه این پزشک حمله می‏کنند و با حمله ناجوانمردانه به همسر وی، مغازه‌اش را ویران می‌کنند؛ اما پلیس مصر تنها نظاره‌گر این حادثه است.

بعد از این سکانس، داستان با پخش صحنه‌هایی مبتذل به حیات پیامبر اعظم (ص) در صدر اسلام منتقل می‌شود که در این قسمت علاوه بر توهین به پیامبر(ص)، دین اسلام نیز به عنوان «سرطان» معرفی شده و مسلمانان افرادی خشن، عقب مانده و طرفدار خونریزی نشان داده می‌شوند.

در بخش‌های دیگری از این فیلم شکنجه یک زن سالخورده توسط مسلمانان به تصویر کشیده می‌شود و این در حالی است که در تاریخ اسلام چنین چیزی هیچ وقت وجود نداشته و آن‌ها با این کار قصد داشتند تا مسلمین را افرادی شکنجه‌گر معرفی کنند.

در واقع، در این فیلم بسیاری از جنایت‏هایی که نظامیان آمریکایی، اسرائیلی و غربی در سال‏های اخیر در حق مردم فلسطین، عراق و افغانستان انجام داده و در «گوانتانامو» و «ابوغریب» مرتکب شده‌اند را بی‏شرمانه به اسلام و مسلمانان نسبت می‏‌دهد.

از حواشی که این پروژه 5 میلیون دلاری در پی داشت، اظهارات سیندی لی گارسیا، یکی از بازیگران زن این فیلم بود که ادعا کرده بود که مسئولین فیلم او را فریب داده‌اند و وی از عاقبت و موضوع فیلم که به این صورت بوده خبر نداشته و برخی از صحنه‌ها و صحبت‌ها بعد از بازی بازیگران با دوبله به اثر اضافه شده است.

صحنه‌هایی از این فیلم که بعد از اکران نیمه خصوصی در فضاهای مجازی مثل یوتیوب منتشر شد، اعتراضات ضدآمریکایی بسیاری از مسلمانان را در نقاط مختلف جهان برانگیخت و باعث شد تا از اکران رسمی و گسترده آن برای مدتی جلوگیری شود.


*توهین به پیامبر اسلام در یک مسابقه، به بهانه آزادی بیان

یکی دیگر از این اقدامات هتاکانه برگزاری مسابقه توهین به پیامبر اسلام در اروپا بود.

این رویداد در سال 2010 با فراخوان گسترده‌ای که برخی از روزنامه‌های غربی منتشر کردند، آغاز شد. فراخوانی که در آن از همه کاریکاتوریست‏ها خواستند تا برای رسیدن به آزادی بیان، روز بیستم می (پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389) در مسابقه‏ای برای به تصویر کشیدن پیامبر(ص) شرکت کنند.

یکی از این نشریه‌ها که ید طولایی در انتشار کاریکاتورها و تصاویر موهن علیه پیامبر(ص) دارد، مجله فرانسوی "شارلی ابدو" است که در چند سال پیاپی بی هیچ ابایی و با آگاهی از احساسات و عقاید مسلمانان دست به انتشار تصاویر قبیحی درباره رسول اکرم (ص) زده است که البته در هر مقطعی با اعتصاب و اعتراضات مسلمین روبرو می‌شد.

این نشریه از دهه 1970 در پی تعطیلی مجله «کرون» که از همان ابتدا در فرانسه بی پرواییش در انتشار کاریکاتورها و تصاویر مستهجن ، مسئولین همان کشور را هم به ستوه آورده بود، منتشر شد و مدام با انتشار موضوعات ذکر شده تصاویری از عیسی (ع)، حضرت مریم (س)، پیامبر اسلام (ص)، طرح‌های توهین‌آمیز نسبت به مسلمانان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی جهان مورد اعتراضات اقشار مختلف قرار می‌گرفت، ولی همچنان با حمایت پنهانی اسلام ستیزان به کار خود ادامه داد.

«استفان شاربونیه» کاریکاتوریست ارشد این نشریه است که بیشترین آثار توهین آمیز به پیامبر(ص) و شخصیت‌های مذهبی را در کارنامه خود دارد.


*از آخرین اقدام شارلی ابدو تا چاپ آثار موهن در کتاب‌های درسی دانمارک

یکی از آخرین اقدامات این نشریه، انتشار کاریکاتوری از پیامبر(ص) در دی‌ماه 1393 روی جلد خود بود که در آن طرحی از حضرت رسول (ص) که عنوان «من شارلی هستم» را در دست دارد، به تصویر کشیده شده بود و به جای 60 هزار نسخه همیشگی، در سه میلیون نسخه آن را منتشر کردند که اینبار با اعتراض مسلمانان سراسر جهان مواجه شد و کمپین‌های «من عاشق محمد هستم» در پی آن به راه افتاد.

«من شارلی ابدو هستم» عنوان شعاری است که پیش از اقدام موهن این نشریه در ترسیم این کاریکاتور علیه پیامبر، از سوی معترضان به حمله تروریستی به دفتر نشریه شارلی ابدو، در سال 2015 (7 ژانویه) سر داده شد. معترضانی که این شعار را برای همدردی با بازمانگان این حادثه به کار می‌بردند.

چندین سال قبل نیز روزنامه دانمارکی «یوندلاز پوستن» باز هم به بهانه آزادی بیان کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) را در حالی منتشر کرد که عمامه‌ای به شکل یک بمب بر سرداشت و به طور توهین‌آمیز سعی داشت ایشان را یک تروریست معرفی کند که این طراحی به نوعی نشانگر میزان بیم و وحشت آن‌ها از اسلام است.

بعد از آن هم  «جان ریودا» رئیس اتحادیه معلمان دانمارکی اعلام کرد که تمایل دارد کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) در شیوه‌های درسی گنجانده شود؛ چرا که این کاریکاتورها در شناخت وجود رابطه بین مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی کمک‌کننده خواهند بود!

وی بیان کرده بود : بحران تصاویر کارتونی مسئله واضحی در آموزش دینی به شمار می رود و من تعجب می‌کنم که چرا این تصاویر در شیوه‌های آموزشی گنجانده نشده است!

همچنین یک گروه آمریکایی به نام «ابتکار و دفاع از آزاد» (AFDI) نیز قصد دارد تا تصاویر برنده شده در همان مسابقه توهین به پیامبر(ص) را در مترو و دیگر سامانه‌های حمل و نقل عمومی واشنگتن به نمایش بگذارد.

«پاملا گلار» رئیس این گروه است که با اقدامات خود تا الان در موارد بسیاری موفق به کسب رای مثبت دادگاه آمریکا برای انجام این عمل شده و پیش از این مقامات فیلادلفیا و نیویورک را نیز مجبور به استفاده از چندین تبلیغ ضد اسلامی در اماکن عمومی کرده است که البته برخی از این کارها از سوی نهادهای بسیاری از جمله شورای یهودیان در امور عمومی و نهاد حامی حقوق بشر «رابیس» با انتشار تبلیغاتی در جهت حمایت از مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت و سرلوحه همه این‌ها اقدام بی‌شرمانه سلمان رشدی نویسنده مرتد در نشر و چاپ کتاب آیات شیطانی بود که در قالب رمانی مستهجن اقدام به اهانت به شأن رسول اکرم (ص) کرده بود که در زمان خود بازتاب قاطعانه جهان اسلام را دریافت نمود.


*اسلام‌هراسی به فیلم «محمد رسول الله» مجیدی رسید

خلاصه این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارند و حذف فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی از مرحله اول اسکار 2016 که چندی پیش خبر آن اعلام شد، بر این رفتارهای اسلام‌ستیزانه صحه می‌گذارد.

اتفاقی که حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت و قصد و نیت مسئولان این امر را به روشنی به خیلی‌ها نشان داد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره آن گفته بود که به احتمال قوی دلایل سیاسی و مذهبی علت حذف این فیلم بوده است.

اما این انتها، ابتدایی داشته و سالهاست که کار‌های زیادی در زمینه هتک حرمت به پیامبر مهربانی و به خیال‌ خدشه زدن به اسلام توسط کشور‌هایی چون انگلیس، فرانسه، آمریکا و... با توهین به ساحت مقدس ایشان و خشن نشان دادن چهره اسلام صورت گرفته و می‌گیرد.

ولی واقعاً این رفتار‌ها تا چه حد عاملانش را برای پیشبرد اهدافشان یاری کرده است؟ باید گفت خدشه‌دار کردن شخصیت پیامبری که برای تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شده، امری محال است و با وجود همه این اتفاقات آیین محمدی (ص) همچنان پیش می‌رود، بر جان‌ها می‌نشیند و فهم انسان‌ها را فتح می‌کند.

و اینجا لا به لای تمام این توهین‌ها و دشواری‌ها خداوند همچنان جاری است،همانطور که خودش فرمود: «انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون»؛ ما خود قرآن را نازل کردیم و خود نیز نگهبان آن هستیم.


گزارش از: فاطمه شهدوست


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۴
به زودی زود، هر قدرتی که با حق ستیز کرده ضایع خواهد شد.
آخرین اخبار