اما و اگر های صنایع لبنی تا کی ادامه دارد؟ / دامداران در آستانه ورشکستگی

صنایع لبنی در حالیکه به بهانه کاهش تقاضا در بازار حاضر به اجرای افزایش قیمت ها نیستند اما تا کنون دولت راهکار جدیدی مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان ارائه نداده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوایل هفته گذشته سازمان حمایت مجوز افزایش 6 درصدی قیمت برخی فرآورده های لبنی را به علت  افزایش 100 تومانی نرخ شیر خام صادر کرد موضوعی که تاکنون از سوی صنایع لبنی به بهانه تقاضای کم و کاهش مصرف لبنیات اجرایی نشده است.

لازم به ذکر است که تعیین قیمت لبنیات طی ماه های اخیر به موضوعی پر چالش بین دامداران و صنایع لبنی تبدیل شده بود به گونه ای که دامداران همواره اعلام می کردند که به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده تولیدشان باید قیمت فروش شیر خام افزایش پیدا کند این درحالی بود که صنایع لبنی هم معتقد بودند به سبب اینکه که 70 درصد هزینه تولیدشان به شیر خام بر می گردد نمی توانند قیمت شیر خام را افزایش دهند چرا که بازار مصرف لبنیات کشش افزایش قیمت ها را ندارد.

البته داستان مشکلات دامداران تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که با وجود هزینه های بالای تولید و توقف یکباره خرید تضمینی از سوی سازمان تعاون روستایی و محقق نشدن وعده افزایش قیمت ها تنها روزگار را برای دامداران کمی سخت تر کرده و بر بار مشکلات آنها بیش از پیش افزوده است.

حال جای این سوال است که چرا مسئولین مربوطه تمهیداتی در خصوص حل مشکلات صنایع ودامداران  به کار نگرفته اند تا این روزها تنها دامداران تاوان این بد قولی ها را  متحمل نشوند؟

براساس این گزارش محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: با توجه به افزایش عرضه در برابر تقاضا و انبار شدن محصولات لبنی در کارخانه ها و محدودیت قدرت اقتصادی مردم ، گران شدن لبنیات نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه به مشکلات روز افزون آنها می افزاید.

وی افزود: هیچ فردی از مزایای مصرف شیر بی اطلاع نیست و همه می دانیم که با افزایش مصرف سلامتی جامعه تضمین می شود و به همین خاطرلازم است که با تحریک تقاضا به سلامت افراد و تولید کمک کنیم.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: اتحادیه لبنی از سال گذشته تا کنون علی رغم افزایش هزینه ها به سبب کاهش قدرت خرید مردم مقاومت کردند تا افزایش قیمتها صورت نگیرد زیرا  این امر می تواند ضربه مهلکی به جامعه وارد کند.

در همین راستا رضا باکری دبیر انجمن اتحادیه لبنی گفت: مردم قدرت خرید محصولات لبنی را ندارند و تنها با افزایش قیمت، مصرف کاهش می یابد.

وی افزود: اگر قدرت خرید مصرف کننده در صورت افزایش قیمت ها حفظ شود صنایع لبنی در محصولاتشان افزایش قیمت ها را اعمال می کنند اما اگر مردم چنین توانایی نداشته باشند صنایع نمی توانند قیمت ها را افزایش دهند.

گفتنی است که میان مسئولین اتحادیه لبنی کشور و دامداران اختلاف نظراتی وجود دارد چرا که آنها معتقدند با توجه به کاهش تقاضا ورکود صنایع لبنی افزایش قیمت ها دردی را دوا نمی کند و به همین خاطر باید دولت راهکاری غیر از افزایش قیمت ها برای حمایت از تولید شیرخام و محصولات لبنی تعریف کند.

این در حالیست که علیرضا عزیز اللهی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهار داشت: در واقع اتحادیه دامداران این امر را که صنایع لبنی به بهانه عدم کشش بازار حاضر به افزایش شش درصدی قیمت‌ها نیستند قبول ندارد چرا که در سه ماه اخیر صنایع 6 الی 7 درصد قیمت‌ها را افزایش دادند و حال به خاطر اینکه از دامداران شیر خام را به نرخ هزار و 350 تومان خریداری نکنند بهانه عدم تقاضا در بازار از سوی مصرف‌کننده را عنوان می‌کنند.

وی افزود: در واقع این گونه نیست که با افزایش شش درصدی قیمت‌ها در بازار مصرف‌کننده پس بزند و حاضر به خرید محصولات لبنی نباشد و از طرفی هم مشکل خاصی برای افزایش خرید شیر خام از سوی کارخانه‌ها وجود ندارد اما صنایع از یک سال و نیم گذشته تن به اجرای مصوبه افزایش نرخ شیر خام از دامداران نمی‌دهند.

عزیزاللهی در ادامه بیان کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده از یک سال و نیم گذشته افزایش قیمت لبنیات را منوط به افزایش نرخ شیر خام دانسته که متأسفانه تاکنون این امر علی‌رغم افزایش قیمت لبنیات صورت نگرفته و حال لازم است که سازمان حمایت ابلاغیه مبنی بر بازگشت قیمت لبنیات به سال 93 را ابلاغ کند.

هرچند که از یک سال و نیم گذشته جلسات متعددی میان دامداران و صنایع لبنی و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای افزایش قیمت ها برگزار شده وعلی رغم اینکه اعلام شده برای افزایش قیمت شیر خام با صنایع لبنی توافق شده اما صنایع تا کنون منکر این توافقات شده اند.

جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور گفت: کارخانه ها از یک سال و نیم گذشته به بهانه های مختلف حاضر به اجرای خرید شیر خام به نرخ مصوب نیستند و در چنین شرایطی که وضعیت تولید تعریفی ندارد خرید شیر به نرخ 1300 تومان می توانست تا حدودی از بار مشکلات تولید کنندگان بکاهد.

وی افزود: در واقع دولت باید خرید تضمینی شیر خام را همانند سایر محصولات کشاورزی انجام دهد و از طرفی هم مابه التفاوت خرید توسط صنایع را به دامداران بپردازد تا دامداران بتوانند به کار خود ادامه دهند زیرا در صورت ادامه این روند صنعت دامپروری کشور رو به نابودی خواهد رفت.

قصه پرغصه دامداران از یک بام دو هوای افزایش قیمت شیرخام از سوی صنایع لبنی انگار تمامی ندارد چرا که هر بار کارخانه ها به بهانه های مختلف عهد شکنی کرده اند و تن به اجرای افزایش قیمت شیر خام ندادند و حال به نظر می رسد که به جای صرف وقت بیشتر به منظور دست یافتن به هدفی نا ممکن بهتر است که دولت راهکار جدیدی را برای حمایت از تولید کنندگان به کار گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار