همدان؛

سبد صادرات خالی از فرش همدان

گره صادرات فرش با اجرایی شدن برجام باز می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  فرش ایران به عنوان یک کالای باکیفیت و ارزش افزوده بالا، همواره حجم بالایی از سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است، صنعتی که از دیرباز به عنوان نام و اعتباری برای ایران بر فرهنگ ایرانی سایه افکنده است.همدان یکی از مراکز عمدهٔ قالی‌بافی ایران محسوب می‌شود. اهمیت آن از این جهت است که میزان محصولات قالی و قالیچه‌های تولیدشده با کیفیت بالا و قیمت ارزان، بخشی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده بود.

در سال‌ های گذشته به علت اعمال تحریم‌ ها علیه کشور، صادرات فرش نیز مانند کالاهای دیگر دستخوش تحولات بسیاری شد و صادرات این کالا نیز در مسیر کاهش قرار گرفت.

با اعمال این تحریم از سال ۲۰۱۰م، بزرگترین خریدار فرش دستباف ایران حذف شد و کشورهایی مانند هند و پاکستان جایگزین ایران در بازار امریکا شدند.

استان همدان با داشتن 45 هزار بافنده فرش یکی از مهمترین مراکز تولید فرش است آنچه بیش از هرچیز موجب شناسایی قالی‌های همدان می‌شود، وجود ریشه‌های بلند و پرپشم آن است، به طوری که قالی‌های همدان سنگین‌تر از قالی‌های دیگر مناطق ایران می‌باشند.

تنوع نقوش و طرح‌های فرش در منطقه به آسانی دلالت بر آن دارد که گستردگی این حرفه قطعاً حاصل سال‌هایی بسیار پیش تر از این بوده‌است. وجود قالیبافی پیشرفته‌ای در روستاهای همدان از سابقه تولید فرش در این منطقه حکایت می‌کند.

اما این حرفه پر ارزش در سال های اخیر با افزایش تحریم ها رو به خاموشی رفته است و همدان که یکی از مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش است از این حیث ضربه اقتصادی بالایی خورده است به طوری که در سال 84 صادرات فرش استان همدان 11 میلیون و 909هزار دلار بود که امسال تنها 101 هزار دلار صادر شده است.

همچنین در 10 سال اخیر از 100 هزار بافنده فرش در همدان تنها 50 درصد به فعالیت خود ادامه دادند.

فرش دستباف از جمله مشاغلی است که 25 شغل جانبی اعم از پشم چینی، رنگرزی، نخ تابی، رفوگری، فرش فروشی و صادرات فرش را با خود به همراه دارد، کاهش 50هزار نفری بافندگان فرش در همدان در 10 سال اخیر بسیاری از مشاغل مرتبط با فرش را کساد کرده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ھمدان با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت بالایی در تولید فرش دارد گفت: هم اکنون انبار های فرش استان همدان آمادگی صادرات 7 میلیارد دلار فرش را دارند و اگر راه صادرات به کشور های اروپایی باز شود کارگاه های فرش بافی میتوانند با افزایش تولید خود نیاز بازارجهانی را برطرف کنند.

احمد علی بابایی تصریح کرد: امیدوار هستیم که با اجرایی شدن برجام، شاهد از سرگیری صادرات فرش ایران به امریکا که از مشتریان قدیمی و آشنا با فرش ایران است، باشیم.

وی گفت: با تصویب برجام و لغو تحریم صدور فرش دستباف ایران به آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک وضعیت اقتصادی آن بدون شک ارتقا خواهد یافت.

علی بابایی ادامه داد: قبل از تحریم ها همدان سهم بالایی از صادرات فرش به کشورهای اروپایی را داشته و آمریکا به عنوان بزرگترین خریدار فرش به شمار میرفته که متاسفانه اکنون با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

رییس هییت مدیره اتحادیه فرش دست بافت همدان با اشاره به اینکه در طول مدت تحریم ها با کاهش تقاضای فرش دستبافت مواجه بوده ایم گفت: کم تحرکی دولت و رکود صادرات از دیگر دلیل کسادی بازار فرش دستباف همدان است.

احمد ملکی با بیان اینکه در استان همدان 15 هزار نفر عضو تعاونی فرش بافان هستند افزود: با توجه به مشکلات فعلی، بسیاری از بافندگان فرش تمایلی به ادامه فعالیت خود ندارند، دولت بایدحمایت بیشتری از تولیدکنندگان و متصدیان حوزه فرش دستباف بھ عمل آورد.

وی به فعالیت 3 هزار بافنده فرش درشهرستان ملایر اشاره کرد و ادامه داد: تا سال 82 درشهرستان ملایرروزانه 60 متر فرش بافته میشد اما متاسفانه هم اکنون این میزان به صورت قابل توجهی به یک متر کاهش یافته است.

ملکی از کمبود اعتبارات به بخش فرش گلایه داشت و گفت: در سال های اخیر ورود مواد اولیه نامرغوب فرش بافی باعث شده است تا برخی تعاونی ها از مواد بی کیفیت برای بافت استفاده کنند که این موجب شده تا از کیفیت فرش کاسته شود.

با لغو تحریم ها صادرات فرش جان تازه ای میگیرد و بازار های جهانی رو به سوی فرش باز خواهند شد، اما نکته قابل توجه این است ، نباید کیفیت که مهمتری عامل برای جذب سرمایه گزاراست فراموش شود و فرش همدان که شهرت و سهم بالایی از صادرات را برعهده داشته با بی مهری مسئولان در ارائه مواد اولیه مرغوب مواجه شود.

انتهای پیام/س

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.