مردم اسمم را شنیدند اما چهره‌ام را نمی‌شناسند

مردم اسمم را شنیدند اما چهره‌ام را نمی‌شناسند. در حالی که گروه‌های جدید با ارائه کلیپ خود را نشان می‌دهند و این بی‌عدالتی‌ها دل را می‌شکند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری کنسرت مانی رهنما با حضور محمدرضا چراغعلی، علیرضا شمسایی اسکندری و مانی رهنما برگزار شد.

ابتدا مانی رهنما در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اجرای قطعات بابک بیات در کنسرت 29 دی ماه گفت: شبهاتی ایجاد شده بود، مبنی بر این که تمام ساخته‌های بابک بیات قرار است در کنسرت پیش رو اجرا شود. در صورتی که این برنامه‌ریزی صحت ندارد و ما قرار بود کنسرت‌مان را در سالگرد بیات اجرا کنیم و این برنامه‌ریزی متعلق به آن زمان بود که به دلایلی صورت نگرفت؛ اما در کنسرت 29 دی قطعاتی به یاد ایشان اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته در این مراسم شگفتانه‌های بسیاری را داریم. از جمله تقدیر از افرادی خاص که در سالن حضور خواهند داشت و همچنین اجرا با حضور ارکستری 30 نفره خواهد بود.

وی در رابطه با فضای رو به زوالی که در موسیقی پاپ به وجود آمده، عنوان کرد: در بحث موسیقی پاپ، باید جامعه‌شناسی انجام شود. به نظر من دریچه نگاه هر کار گروهی باید تلاش برای هنر باشد، نه برای تجارت. در واقع هنر باید برای هنر باشد و زمانی که وظیفه‌ات را به خوبی انجام دهی، بازار اقتصادی خوبی هم در پی خواهی داشت و به قول بابک بیات هنرمند نباید به دنبال پول باشد. این پول است که باید به دنبال آن برود و همین فضای ایجاد شده، باعث شد عده‌ای از ما از گروه‌های جدید جا بمانیم و نتوانیم مسیر خود را به خوبی ادامه دهیم.

وی افزود: در تمام این سال‌ها اسم مرا شنیده‌اند؛ اما چهره‌ام را نمی‌شناسند. اما گروه‌های جدید با ارائه کلیپ خود را نشان می‌دهند که این بی‌عدالتی است. دل‌ها را می‌شکند و فضایی ایجاد می‌شود که حق عده‌ای خورده می‌شود.

وی افزود: در شرایط فعلی خوانندگان بسیار کار می‌کنند؛ اما در این میان مدیریت فرهنگی باید این عدم توارن را تنظیم کند تا هر کسی بر جای خودش قرار گیرد و در واقع ما هم با مشقت بسیار کارمان را پیش می‌بریم.

رهنما در رابطه با وقفه هفت ساله‌ای که  در انتشار آلبوم‌هایش ایجاد شد، بیان کرد: در این سال‌ها ترافیکی که در انتشار آلبوم‌ها و ورود افراد جدید به وجود آمده بود و برخی مسائل که از زمان تولید تا انتشار آلبوم وجود دارد، همگی دست به دست هم داد تا سکوت کنم؛ اما در تمام این سال‌ها به ساخت قطعات خود پرداخته‌ام که به عنوان مثال برخی قطعات در آلبوم من، برای 5 سال پیش است. همچنین محدودیتی در رزرو سالن‌ها برای کنسرت وجود داشت و اختصاص آن‌ها برای عده‌ای خاص، دلیلی بود تا در این سال‌ها از میدان رقابت فاصله بگیرم.

در ادامه نشست محمدرضا چراغعلی درباره همکاری‌اش در کنسرت رهنما و فعالیتش با وی گفت: سال‌های زیادی است با مانی رهنما همکاری داشته‌ام؛ اما با تجربه اجرای دو هفته پیش و بازخوردهای خوبی که از مخاطبان داشتم، قرار است در این کنسرت قسمت‌هایی را پیانونوازی کنم. به نظر من مانی رهنما از جمله خوانندگان مصرفی نیست که تنها یک بار به آثارش گوش کنیم و بعد از آن بگذریم؛ بلکه هنرمند صاحب فکری است که در مسیر کاری‌اش به خوبی عمل کرده.

وی ادامه داد: موسیقی یک سیکلی دارد که اگر پاره شود، رو به زوال می‌رود. ما مسئول فرهنگی برای موسیقی نداریم و در واقع موسیقی کودک یتیمی است که بزرگترین عامل برای رقابت در آن که شنیده شدن از طرف مخاطبان است، به درستی صورت نمی‌گیرد. زمانی که ما موسیقی مصرفی به مخاطب ارائه و بیشترین رسانه را در اختیار این نوع موسیقی قرار می‌دهیم، در واقع بزرگترین ضربه را به موسیقی و خواننده‌ای که منبع صداست، می‌زنیم و طریقه‌ای که پیش گرفته‌ایم پخش صدا با حذف تصویر خواننده است که در این صورت نباید انتظار داشت رقابتی سالم صورت گیرد.

وی افزود: ما هرچه ضربه می‌خوریم از خودمان است؛ زیرا نگاه ما به موسیقی صنعتی شده است. اگر ما زمینه مناسبی برای مقایسه هنرمندان با یکدیگر به وجود آوریم، می‌توانیم خوب را از بد تشخیص دهیم و مردم هم به عنوان مخاطبان این عرصه، می‌توانند بهترین خوراک فرهنگی را در سبد خود قرار دهند.
 
سپس علیرضا شمسایی اسکندری در رابطه با ارکستر 30 نفره‌ای که قرار است، در شب اجرا مانی رهنما را همراهی کند، گفت: تمامی این 30 نفر قرار نیست، با هم به روی صحنه بروند. همچنین ساز‌های جدیدی را هم در این اجرا خواهید دید، از جمله دی جی وی دو که یک ساز استرالیایی است و برای اولین بار است، در کنسرت استفاده خواهد شد و یک اثر هم دکتر چراغعلی برای اولین بار قرار است، اجرا کنند که از جمله شگفتانه‌های کنسرت 29 دی ماه است. 

وی افزود: من فکر می‌کنم هنرمندان باید به بحث تغذیه فرهنگی مردم توجه بیشتری داشته باشند. متأسفم که برخی به خاطر مادیات غذای فرهنگی سطح پایینی را ارائه می‌کنند و در راس این کم لطفی‌ها افرادی هستند که با باندبازی‌هایشان سعی در تخریب فرهنگ دارند و ما نباید از هنرمندانی چون مانی رهنما، به علت کم‌کاری گلایه‌مند باشیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار