جشنواره داستان انقلاب فرصتی برای بهبود ضعف‌های نویسندگان است

داور هشتمین جشنواره داستان انقلاب، وجود جشنواره‌های ادبی را در به وجود آوردن فضایی برای اشتراك گذاشتن نظرات سایر هنرمندان و بهبود ضعف‌های نویسندگان جوان تأثیرگذار دانست.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محسن پرویز داور بخش بزرگسال هشتمین جشنواره داستان انقلاب آثار بخش رمان را با كیفیت‌تر از بخش داستان كوتاه خواند و گفت: من‌الحیث‌المجموع آثاری كه در این دوره ارزیابی شده است در مقایسه با سه دوره گذشته كه داور بودم هم از نظر تعداد آثار رسیده و هم از نظر كیفیت قابل قبول تر بودند.
 
وی درخصوص روند داوری آثار و هماهنگی تیم داوری هم این طور گفت: آثار این جشنواره در دو مرحله پالایش شد یكی انتخاب اولیه یا بازخوانی آثار كه بسیاری از آن ها كه اصول اولیه را رعایت نكرده بودند در همین مرحله كنار گذاشته شدند و در مرحله بعدی انتخاب اصلی آثار توسط بنده و دو داور دیگر انجام شد كه در مجموع راضی بخش بود.
 
وی ادامه داد: در مجموع باید برای نحوۀ انتخاب ها و اتفاق نظری كه در ارزیابی آرا وجود داشت نمرۀ قابل قبولی در نظر گرفت و اگر هم اختلاف نظر و حساسیتی وجود داشت درخصوص تعیین رتبه های برتر بود كه بعداً هیچ گونه حرف و حدیثی توسط هنرمندان دیگر پیش نیاید.
 
این نویسنده كشور با بیان اینكه در داستان نویسی باید نحوۀ پرداخت و نثر آن متناسب با هم باشد، اظهار داشت: نویسنده باید همواره رابطه ای منطقی میان نثر و سوژه داستان خود برقرار كند تا مخاطب در خواندن آن دچار مشكل نشود و راحت تر قادر به ارتباط با آن باشد.
 
رئیس پیشین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، استقبال مخاطبان از ژانر ادبیات انقلاب را دارای فراز و نشیب هایی توصیف كرد و گفت: در دوره ای شاهد تولید آثاری هستیم كه نه تنها در محافل ادبی بلكه در میان جامعه و مردم عادی هم با استقبال روبه‌رو می شوند و این آثار به نوعی جزو آثار ادبی نوظهور هستند كه بر پایۀ خیال پردازی نویسنده نیستند بلكه بر مبنای بازپروری خاطرات نویسنده های آن ها نوشته می شود.  
 
پرویز امكان ارسال آثار غیر چاپی به جشنواره داستان انقلاب را یكی از ویژگی های آن به شمار آورد و خاطرنشان كرد: در جشنواره های دیگر ادبی نویسنده باید حتماً اثر خود را چاپ كنند تا مجوز شركت در جشنواره را به دست آورد؛ در صورتی كه جشنواره داستان انقلاب با فراهم آوردن این موقعیت می تواند زمینه را برای جذب نویسندگان جوانی كه تمایل به منتشر شدن اثر خود در فضایی را دارند، فراهم كند.
 
وی درخصوص وجود و مزیت این جشنواره های ادبی بیان كرد: نویسنده ها باید یاد بگیرند تا اثر خود را در معرض نظر دیگران قرار دهند تا اشكالات شان را بشناسند واز این نظر جشنواره ها می توانند در به وجود آوردن فضایی برای اشتراك گذاشتن نظرات سایر هنرمندان و بهبود ضعف های نویسندگان جوان تأثیرگذار باشد.
 
گفتنی‌ است، طی حكمی از سوی مصطفی جمشیدی دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب، منیژه آرمین، حسین فتاحی و محسن پرویز به عنوان داوران بخش رمان و داستان كوتاه بزرگ‌سال هشتمین جشنواره داستان انقلاب معرفی شدند.
 
پرویز در كارنامه هنری خود چهار دوره معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، ریاست هیئت موسس انجمن قلم ایران و همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی تهران را داشته است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار