توسعه روش‌های سلول درمانی برای توقف مرگ نوعی سلول‌های عصبی

دانشمندان در طرحی جدید با ابداع روشی امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند به بینایی بیماران ام اس کمک کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان موفق به ابداع روشی برای تبدیل بهینه سلول‌های بنیادی انسان به سلول‌های اعصاب بینایی شده‌اند. این نوع از سلول‌های عصبی که در مردمک چشم قرار دارند، پیام‌های دریافت شده از چشم را به مغز مخابره می‌کنند. مرگ یا اختلال در عملکرد این سلول‌ها باعث از بین رفتن بینایی در شرایطی مانند گلوکوما و اسکلروسیس چندگانه می‌شود.

دونالد زاک استاد بینایی‌سنجی دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکیز می‌‌گوید: کار ما نه تنها به فهم بهتری از زیست‌ عصب‌های بینایی منجر می‌شود بلکه مدلی مبتنی بر سلول‌های انسانی به دست می‌دهد که می‌توان از آن برای کشف داروهایی مؤثر برای توقف یا درمان نابینایی استفاده نمود. در نتیجه این تحقیق می‌تواند به توسعه روش‌های سلول درمانی منجر شود که بینایی بیماران مبتلا به گلوکما و ام اس را بهبود بخشد.

محققان با استفاده از یک وسیله‌ی آزمایشگاهی به نام CRISPER-Cas9 برای ویرایش ژنوم، پروتئین فلوئورسنت را وارد DNA سلول بنیادی نمودند. این پروتئین فلورسنت قرمز رنگ در صورتی که ژن دیگری به نام BRN3B حضور داشته باشد، بیان می‌شود. پس از آن دانشمندان از یک روش به نام مرتب‌سازی سلول‌های فعال شده با فلوئورسنت استفاده کردند.

آنها همچنین دریافتند که اضافه کردن یک گیاه به نام فورسکولین در روز اول فرآیند منجر به افزایش بازده تبدیل سلول‌های گانگلیون شبکیه‌ای می‌شود.

از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود اما دانشمندان هنوز مؤثر بودن آن را برای درمان یا پیشگیری از نابینایی تأیید نکرده‌اند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار