دبیر علمی سمینار چشم پزشکی ترجمانی:

اعلام پروژه مشترک بیمارستان فارابی و رویان در زمینه سلول‌های درمانی

لاشئی گفت: بیمارستان فارابی با موسسه رویان در زمینه سلول‌ درمانی پروژه مشترکی را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، علیرضا لاشئی، دبیر علمی سمینار چشم پزشکی ترجمانی در نشست خبری بیست و یکمین سمینار سالیانه فارابی افزود: هم‌اکنون در آزمایشگاه‌های چشم پزشکی از روبات استفاده می‌شود، این روش به خصوص در زمینه تزریق دارو به داخل چشم به کار می‌رود.

وی افزود: هم‌اکنون در آغاز راه استفاده از روبات‌ها در زمینه چشم پزشکی هستیم و امیدواریم این روش در بالین بیمار هم مورد استفاده قرار گیرد، همین الان تا اندازه‌ای از تکنیک‌های روباتیک برای درمان بیماری‌های چشمی در دنیا استفاده می‌شود. در روش‌های پیشرفته‌تر روبات‌ها کار جراحی چشم را انجام می‌دهند این روبات‌ها، روبات‌های ظریفی هستند که در حد میکروفونی و میلیمتری کار می‌کنند. تجویز داخل چشم کار چندان سختی نیست، اما انجام این عمل در شبکیه بسیار حساس‌تر است و یکی از وظایف روبات‌ها، تزریق دارو در شبکیه محسوب می‌شود.

دبیر علمی سمینار چشم پزشکی ترجمانی در خصوص روش ژن درمانی نیز اظهار داشت: بحث ژن درمانی در چشم پزشکی مبحث جدیدی است و علاوه بر دانش بالا به مباحث دیگری چون شرایط ویژه آزمایشگاهی، سازمانی و اخلاقی نیاز دارد به همین خاطر حتی در کشورهای پیشرفته‌تر نیز قوانین و سختی برای استفاده از ژن درمانی وجود دارد.

لاشئی ادامه داد: کارهای اولیه ورود شیوه ژن درمانی در چشم پزشکی به ایران انجام شده است، میزان موفقیت این شیوه درمانی به زمینه ژنتیک فرد بستگی دارد، در استفاده از این شیوه مسائل اخلاقی زیاد وجود دارد و خانواده‌ای که استفاده از روش ژن درمانی را می‌پذیرد به آمادگی‌های علمی، اخلاقی و اقتصادی نیاز دارد.

وی، عنوان کرد: بیمارستان فارابی پروژه مشترکی را با موسسه رویان انجام می‌دهد، در این پروژه بر روی روش سلول درمانی در چشم پزشکی مطالعه می‌شود. پروپزال این پروژه تهیه شده و اجرای خواهد شد هم اکنون آزمایش‌های پروژه سلول درمانی در چشم پزشکی بر روی حیوانات آزمایش می‌شود. 




انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار