گردباد انتظار رتبه بندی، باباهای مدرسه را هم در خود فرو برد

این روز‌ها که معلمان در‌گیر و دار دریافت افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی خود هستند آموزشی و پرورشی‌ها به فکر ایجاد طرح‌هایی مشابه طرح رتبه بندی برای افزایش حقوق باباهای مدرسه افتادند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خدمتگزاران مدارس که از قدیم به آن‌ها «بابای مدرسه» می‌گفتیم کسانی هستند که در حاشیه بارش باران تعلیم و تربیت، گرد و غبار خستگی را از سر و روی مدرسه پاک می‌کنند تا دانش آموزان به فردایی روشن چشم بدوزند. در گذشته‌های نه چندان دور حضور بابای مدرسه به مدارس رسمیت و صفای خاصی می‌داد. به همت بابای مدرسه روح لطیف دانش آموزان با بوی گل ناشی از آب پاشی در ورودی و عطر گل باغچه کنار میدان صبحگاه نوازش می‌شد. 

بابا صبح خیلی زود در حیاط مدرسه را باز می‌کرد، همه جا را آب و جارو می‌کرد و با کلی زحمت مدرسه را برای یک روز کاری آماده می‌کرد و حواسش کامل به ورودی مدرسه بود. وقتی دیر به مدرسه می‌آمدیم بعضی وقت‌ها بابا وساطت می‌کرد تا یک بار دیگر هم به کلاس راه‌مان بدهند. خیلی وقت‌ها موقع تنبیه بچه‌ها می‌آمد و مدیر و ناظم را به بهانه تلفن می‌برد و بچه‌ها را نجات می‌داد. بابای خوب مدرسه بچه‌های اخراج شده را نصیحت می‌کرد. 

به طور کلی بابای مدرسه امین مردم بود. خیلی پیش می‌آمد که او بچه‌های بیمار را تا خانه همراهی می‌کرد، اما امروز شاهد آخرین بازماندگان این قشر شریف و تأثیرگذار در مدرسه هستیم. سالها است که آموزش و پرورش از جایگزین کردن افراد جدید در این پست کوتاهی کرده است. 

امروز نظافت مدارس به عهده افرادی گذاشته شده است که گرچه آدم‌های زحمتکشی هستند، اما نتوانسته‌اند جایگاه بابای مدرسه را پر کنند. بابای مدرسه تغییر نام داد به «خدمتگزار» و آن هم نه نیروی رسمی در آموزش وپرورش بلکه فردی که طرف قرارداد با یک شرکت خدماتی استریا، شرکتی که به هر شکل از طریق برنده شدن در یک مناقصه نیاز خدماتی مدارس یک منطقه آموزش و پرورش را به عهده می‌گیرد. او هیچ پیوندی با مدیر و کادر مدرسه ندارد و خود را از آن‌ها نمی‌داند، او خودش هم می‌داند که موقت است و سه ماه تابستان حقوقی نمی‌گیرد، او یک کارگر فصلی است. 

در مدرسه همه کاره اما هیچ کاره‌ام! 
وقتی پای صحبت‌های عمو رحیم، بابای مدرسه می‌نشینیم بغض خاموش شده‌ای که سال‌ها در خفقان بوده به صدا در می‌آید. برایمان از سختی‌های راه «پدر مدرسه» بودن می‌گوید. اینکه همیشه باید زود‌تر از همه از خواب بلند شود و پذیرای بچه‌هایی باشد که قرار است به مدرسه بیایند و روزی دیگر از تحصیل را ورق بزنند. اما بابا رحیم با وجود مزایای اندکی که می‌گیرد، همچنان به مسیر پر از نور خود ادامه می‌دهد. 

بابا رحیم از ناراحتی‌های خودش بعد از رفتن بچه‌ها از مدرسه صحبت می‌کند و اینکه تمام گرد و غبار‌های خستگی را از کلاس‌ها پاک می‌کند به امید فردایی که باز هم به همین شکل تکرار بشود. 

تکلیف عوامل انگیزشی بابای مدرسه چه می‌شود؟ -
بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مشمولان جدید طرح رتبه بندی در سال آینده گفت: در سال جاری بر اساس ضوابط ابلاغ شده کسانی که دارای رتبه مقدماتی بودند مشمول طرح نشدند زیرا شرایط لازم برای برای ورود به رتبه بندی نداشتند. 

وی ادامه داد: باید برای معلم مهم باشد که این فرایند سخت و دشوار را طی کند. بخشی از این نظام انگیزشی به نظام پرداخت‌ها باز می‌گردد، پرداخت ما باید بتواند میان نیروی انسانی متخصص با نیرویی که تلاشی برای ارتقا معیار‌هایش نمی‌کند تفاوت معنا داری قائل شود. 

اگر از اجرا نشدن طرح رتبه بندی برای بعضی از معلمان بگذریم، به این می‌رسیم که چرا آموزش و پرروش برای پدران مدرسه کاری نمی‌کند تا بلکه تلاش این «باباهای مدرسه» خروشیده شود و با انگیزه بیشتری به راه پیچ و خم خود ادامه دهند. 

سال جدید امید‌ باباهای مدرسه را بارور می‌کند
بطحایی معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: این عزیزان که وظیفه پشتیبانی و نظافت مدرسه را بر عهده دارند همانند نیروهای اداری تحت پوشش رتبه بندی قرار نگرفته‌اند زیرا مخاطبین اصلی این طرح تنها معلمان هستند که هدف از این طرح افزایش ارتقای صلاحیت معلمان است و امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت سایر موارد و مواد قانون خدمات کشوری این قشر زحمت کش که همیشه در سایه قرار می‌گیرند را از نظر مزایا ترمیم کنیم. 

وی ادامه داد: در سال ۹۵ پیش بینی‌هایی را انجام داده‌ایم تا با گشایش‌هایی که در خزانه اتفاق می‌افتد بتوانیم فوق العاده‌های ویژه‌ای را برای این قشر عملیاتی کنیم. 

گزارش از بهاره درویشی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۶ دی ۱۳۹۴
با سلام
اگه کسی گفت سیر از گرسنه خبر داره بشنو ولی باور مکن
آخرین اخبار