بندرعباس؛

شکار غیر مجاز، جراحتی جبران ناپذیر بر تن نحیف طبیعت هرمزگان

آب و هوا ، طبیعت خاص و پوشش گیاهی متفاوت استان هرمزگان موجب شده جانوارن خاصی این بخش از جغرافیای ایران را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کنند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ بر اساس اخبار منتشر شده متاسفانه عوامل بسیاری همچون خشکسالی های طولانی مدت، حذف حلقه غذایی برخی از حیوانات، مرگ و میرهای طبیعی وابتلا به بیماری در چند سال اخیر زندگی حیات وحش استان را تهدید می کند. 

حالا بلای دیگری گریبان طبیعت هرمزگان را گرفته ، شکار غیرمجاز که   هر سال بسیاری از این حیوانات را بدون در نظر گرفتن فصل جفت گیری وضرورت افزایش جمعیت به کام مرگ می کشاند.

شکارچیان چهارپایانی همچون کل ، بز، میش و قوچ را شکار کرده ، پرندگان شکاری همچون شاهین، بالابان و هوبره در معرض خطر انقراض هستند.

آهوی جبیر هم از جانواران خاص و کم یاب در منطقه حفاظت شده گنو بندرعباس است که نقش مهمی در صنعت گردشگری استان ایفا می کند.

آقای سلیمانی یکی از گردشگران استان فارسی در بازدید از منطقه حفاظت شده گنو می گوید: مشاهده و عکاسی از آهوهای وحشی بیش از هر چیزی من را مجذوب خودش کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به ۱۵ مورد دستگیری متخلفان در حین شروع به شکار غیر مجاز گفت: در 9 ماه امسال ۷۶ نفر شکارچی غیر مجاز در استان دستگیر شده اند.

دادخدا پالیک با اشاره به افزایش شکار پستانداران در مقایسه با سال گذشته افزود: در این مدت لاشه ۳۹ رأس چهارپایان همچون کَل ، بز، میش و قوچ کشف شده است.

وی گفت: امسال ۵۵ بهله پرنده شکاری در معرض خطر انقراض همچون شاهین، بالابان و هوبره و ۱۰۴ قطعه سایر پرندگان همچون قمری، یا کریم، بلبل، کبک و تیهو از شکارچیان غیرمجاز کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به کشف ۹ قبضه سلاح غیر مجاز و ۴۵ قبضه سلاح مجاز و ۴۳۰ عدد انواع فشنگ افزود: بیشترین موارد شناسایی شده تخلفات در بندرعباس و حاجی آباد بوده است.

نگاه اجمالی به آمار شکار غیر مجاز و اتلاف بی حساب و کتاب پوشش جانوری استان می طلبد که در زمینه جلوگیری از شکار غیرمجاز برنامه ریزی های بیشتری صورت گیرد.

نظارت دقیق تر و حفاظت بیشتر حیات وحش (محیط زیست) استان با افزایش نیروهای محیط بان از عوامل مهم در حفظ و نجات جانوران در معرض خطر است.

طبق استاندارهای جهانی به ازای هر ۴ هزار هکتار در عرصه طبیعی یک محیط بان برای حفاظت آن تعیین می شود و این در حالی است که هرمزگان برای حفاظت از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی تنها ۹۲ نفر نیروی محیط بان دارد.

بدین ترتیب برای حفاظت از این عرصه در هرمزگان هر محیط بان موظف به نظارت بر ۷۶ هزار هکتار یعنی چندین برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

یکی از فعالان عرصه حفاظت محیط زیست و مدیر NGO زیست محیطی کوشندگان زیست محیط خلیج فارس با اشاره به حساسیت پایین قوانین مربوط به محیط زیست می گوید: قانونی که برای جریمه شکار غیرمجاز و دیگر جرائم زیست محیطی در نظر گرفته شده است بازدارندگی کافی را برای کاهش آمار شکار غیر مجاز ندارد .

مهرداد نصیری صفت فعال زیست محیطی در زمینه حفاظت، پرورش و آزادسازی پرندگان شکاری از جمله عقاب، شاهین، سارگپه (نوعی عقاب) با اشاره به حمایت ضعیف مردمی از محیط زیست گفت: فرهنگ سازی برای آشتی مردم با طبیعت بهترین روش برای کاهش شکار بی رویه و غیر مجاز حیوانات حتی جانوران وحشی است.

از مجموع ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی استان هرمزگان یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار آن جنگل، ۴ میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.

در هرمزگان ۱۹ منطقه حفاظت شده وجود دارد که مناطق گنو،حرا و تیاب میناب از جمله مهمترین  آنهاست.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.