ال موندو: آمریکا، بزرگترین متضرر از رفع تحریم های ایران

روزنامه اسپانیایی زبان ال موندو در گزارشی نوشت آمریکا آخرین طرفی است که از رفع تحریم های ایران سود می برد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اسپانیایی زبان ال موندو در گزارشی با بررسی پیامدهای رفع تحریم های ایران نوشت با وجود آن که دولت اوباما دیر زمانی است که از این مسأله حمایت می کند، آمریکا آخرین طرفی خواهد بود که از این تصمیم سود می برد.

این روزنامه در گزارش خود مدعی شد: روند ذوب شدن یخ روابط ایران و آمریکا به شکلی مناسب در حال انجام است و باراک اوباما، روز جمعه و پیش از صدور گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، به دولت در خصوص امکان فروش هواپیماهای آمریکایی بوئینگ چراغ سبز نشان داد؛ اما تهران روز یکشنبه اعلام کرد قصد دارد 124 هواپیما از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کند.

این روزنامه در ادامه تصریح کرد: "درگیری شرکت آمریکایی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس تنها بخشی از رقابت هایی است که در دوره آینده به مجرد رفع تحریم ها بوجود می آید. از مسائل جالب توجه توافق هسته این است که بیشتر طرف هایی که از رفع تحریم ایران سود می برند، کشورهایی غیر از آمریکا هستند و شرکت های آمریکایی همچنان از سرمایه گذاری در ایران و یا معامله با شرکت های ایرانی منع شده اند؛ چرا که این مسأله همچنان به موجب قانونی که بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 1995 به (ادعای) حمایت ایران از سازمانهای تروریستی شیعی وضع کرد، ممنوع است."

ال موندو می افزاید: اوباما تلاش دارد شرکت های آمریکایی را در "کیک بازار ایران" سهیم کند؛ از این رو جمعه هفته پیش با صدور مستثنایی به شکل موقت از این قانون چشم پوشی کرد. وی تلاش دارد 124 هواپیمایی را که ایران به آن نیاز مبرم دارد به فروش برساند و می خواهد این آغازی بر فروش بیش از 400 هواپیما در ده سال آینده باشد که مبلغ آن به 20 میلیارد دلار می رسد.

این روزنامه در ادامه تصریح می کند: احتمال دارد آمریکا شرکت های بیشتری را از قانونی که در دوره بیل کلینتون برای شرکت های آمریکایی وضع شد، استثنا کند؛ اما با وجود اقدامات این کشور به نظر نمی رسد ایران پاسخ متقابلی به آن بدهد و شرکت های ایرانی ارتباط با شرکت های اروپایی را که با آنها روابطی قدیمی داشته اند، ترجیح می دهند.

از سوی دیگر، احتمال دارد شرکت های آمریکایی تلاش کنند از طریق تأسیس شرکت های فرعی در کشورهای دیگر که شامل تحریم های داخلی نمی شود، از بازار ایران استفاده کنند. این مسأله ای است که کارشناسان اقتصادی درباره آن هشدار می دهند و آن را همراه با خطراتی توصیف می کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار