نمایندگان بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان با ایران وارد مذاکره می‌شوند

نمایندگان شرکت هلنیک پترولیوم، بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان، جمعه این هفته با مقامات نفتی ایران در آتن دیدار می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ در پی لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران، بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان مذاکرات خود برای آغاز همکاری‌های دوجانبه با شرکت ملی نفت ایران را آغاز می‌کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه تایید کرد که ایران به تعهدات خود برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب توافقنامه با قدرت های جهانی عمل کرده است و پس از آن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور لغو شد.

تحریم‌های بین المللی موجب شد تا صادرات نفت ایران از 2 میلیون بشکه در روز ، به کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. مقامات ایران روز دوشنبه دستوری را برای افزایش 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت ابلاغ کردند.

یک مقام آگاه در شرکت هلنیک یونان اظهار داشت: با توجه به لغو تحریم‌ها، شرکت هلنیک پترولیوم می تواند اکنون مذاکره برای قرارداد احتمالی واردات نفت را با ایران آغاز کند.

هلنیک پترولیوم یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود و پیش از اعمال تحریم‌ها بیش از 20 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کرد. البته این شرکت نفتی به دلیل خریدهای قبلی از ایران، 550 تا 600 میلیون دلار بدهکار است. یک منبع نزدیک به مذاکرات ایران و یونان گفت: به دلیل تحریم‌های بین المللی، شرکت هلنیک پترولیوم نتوانسته است بدهی خود را به ایران بپردازد.


ایران و قدرت های جهانی 23 تیرماه امسال به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و با تایید آژانس بین المللی انرزی اتمی، این توافقنامه رسما اجرایی شده است. با اجرای برجام، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران لغو شده است.

قرار است "امیرحسین زمانی نیا،" معاون وزیر نفت ایران، و مقام‌های شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی روز جمعه به آتن سفر و با مدیران ارشد شرکت هلنیک پترولیوم دیدار و گفتگو کنند. به گفته منابع آگاه در وزارت انرژی یونان، مقامات ایران با "پانو اسکرلتی،" وزیر انرژی یونان، نیز دیدارخواهند کرد.

یک مقام آگاه در این شرکت به رویترز گفت: اکنون پس از لغو تحریم ها، این شرکت می تواند برسر امکان توافق درباره سرمایه گذاری بیشتر در منابع نفت خام و تنظیم مسائل تجاری میان دو کشور گفت و گو کند.
وزرات امور خارجه یونان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای با تبریک لغو تحریم ها علیه کشورمان اعلام کرد: رسیدن به این توافق مهم و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع همه است و زمینه را برای توسعه اقتصادی و تجاری بیش از پیش فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار