فاکس نیوز: توافق هسته ای ایران، ضربه‌ای بر امنیت ملی آمریکا بود

شبکه خبری فاکس نیوز، وابسته به جمهوریخواهان، در حمله ای تند به توافق هسته ای ایران، ناخواسته پیروزی های این کشور را برشمرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» با انتشار مطلبی در سایت خود به انتقاد از توافق هسته ای ایران و اجرای برجام پرداخت. در این مطلب آمده است: در همان هنگام که دولت اوباما آنچه را «پیروزی بزرگ» در دیپلماسی هسته ای با ایران می خوانَد، بسیاری از آمریکایی ها سر می خارانند و با خود می گویند با این همه نمونه از رفتار ایرانیان، ما چگونه به این نقطه رسیدیم. برای نمونه:

ایران در شش ماه گذشته، به پشتیبانی خود از رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، افزوده است. 

ایران با پشتیبانی از انصارالله یمن، عربستان سعودی را تهدید می کند. در این ماه، عربستان سعودی و چند کشور خلیج فارس پیوندهای دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. 

ایران دست به آزمایش موشکهای بالستیک زد؛ هرچند که اوباما و جان کری گفته بودند تهران به مدت هشت سال دنباله رو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود و از این رو، درخواست کردند تا ایران برنامه موشکی خود را متوقف کند. (وزارت خزانه داری تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال کرد؛ ولی مدیر اجرایی بنیاد دفاع و دموکراسی، مارک دابوویتز، آنها را «نمادین و بی اثر» می داند.)

هفته گذشته ایران 10 تفنگدار آمریکایی را بازداشت و تحقیر کرد. 

ایران هماهنگ با توافق هسته ای، با 5000 سانتریفیوژ به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد و سانتریفیوژهای پیشرفته تری خواهد ساخت. 

هرچند ایران پذیرفت که قلب رآکتور آب سنگین را که پلوتونیم تولید می کرد بردارد، با همکاری چینی ها آن را بازسازی و بازطراحی خواهد کرد. و هرچند رآکتور بازطراحی شده پلوتونیم کمتری خواهد ساخت، همچنان به ایران کمک خواهد کرد تا در این فناوری پیشرفت کند. 

هرچند اوباما و کری گفتند که ایران همه اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کرده است؛ ولی نگفتند که این، در ازای همان اندازه سنگ معدن اورانیوم  بود که می شود چند ماهه آن را غنی سازی کرد. 

در گزارش آژانس آمده بود که ایران تا سال 2009 سرگرم پژوهش در زمینه جنگ افزارهای هسته ای بوده است. علیرغم این گزارش، آمریکا همراه دیگر اعضای آژانس رای داد پرونده ایران در این زمینه بسته شود. 

و پس از آن، گفتگو بر سر مبادله پنج آمریکایی به جای هفت ایرانی زندانی در آمریکا و برداشتن 14 تن دیگر از ایرانیان از فهرست تحت تعقیب پلیس بین الملل است. اوباما و کری نگفتند که عمان برای آزادی هر یک از آمریکایی ها 500 هزار دلار به ایران پرداخته است. 

در ادامه مطلب فاکس نیوز آمده است: با توجه به این عوامل، دولت اوباما چگونه می تواند ادعا کند ایران از توافق هسته ای پیروی می کند؟ پاسخ این است: چون رئیس جمهور اوباما چنان دنبال برجای گذاشتن یک یادگاری از توافق هسته ای با ایران بود که حاضر شد هرگونه امتیازی را در راه رسیدن به آن بدهد. برای نمونه:

هنگامی که مقامات ایران از کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اورانیوم خود خودداری کردند، آمریکا گفت می توانند آن را حفظ کنند. 

هنگامی که ایران از گنجاندن محدودیت هایی در زمینه آزمایش موشکهای بالستیک در توافق هسته ای ناخرسند شد، آمریکا آنها را حذف کرد. 

برای دور زدن خودداری ایران از پاسخ به پرسشهایی درباره کار روی جنگ افزارهای هسته ای خود در گذشته، گفتگویی پنهان و حاشیه ای میان ایران و آژانس انجام شد. 

همچنین دولت اوباما ادعای پشتیبانی ایران از تروریسم و دخالت در خاور میانه را از روی میز برداشت. 

در پایان این مطلب آمده است: اوباما اینگونه می‌خواهد از خود میراثی در موضوع هسته‌ای ایران برجا گذارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار