سلول‌های بنیادی با کابردهای درمانی در آستانه ورود به بازارهای بین‌المللی

سلول‌های بنیادی با کاربردهای درمانی در کشور ما پیشرفت‌های خوبی را داشته‌اند و به زودی بازارهای بین‌المللی میزبان سلول‌های بنیادی با کاربردهای درمانی می‌شوند.

 علیرضا لاشییی دبیر علمی اولین همایش کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم‌پزشکی در اولین همایش کشوری سلول‌های بنیادی در پزشکی بازساختی در چشم‌پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: اخیراً استفاده از سلول‌های IPSC  که از سلول‌های خود فرد گرفته می‌شود، به دلیل آن که از نظر اخلاقی و اختلالات ایمونولوژی مشکلات استفاده از سلول‌های بنیادی را که شخص دیگری دریافت می‌شود، ندارد مورد توجه علم پزشکی قرار گرفته است. 

دبیر علمی اولین همایش کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم‌پزشکی گفت: در حال حاضر استفاده از سلول‌های بنیادی بیشتر جنبه مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و کاربرد این سلول‌ها در درمان محدود است. اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 برخی از این سلول‌های بنیادی با کاربرد درمان توسط مراکز بزرگ بین‌المللی به بازارهای جهانی وارد شود. 

وی افزود: در ایران این سلول‌ها از پوست ببر بالغ گرفته می‌شود و به عنوان سلول‌های بنیادی در نقاطی که نیاز به درمان دارند، تزریق می‌شود و در مدل‌های حیوانی به کار گرفته می‌شود که خوشبختانه تاکنون نتایج رضایت‌بخش بوده است. 

علیرضا لاشییی خاطرنشان کرد: توسعه‌ی به کارگیری سلول‌ها در گرو انجام تحقیقات، آزمایش‌ها، مطالعات با بررسی‌های متعدد است تا به همه جوانب آن توجه شود. 

وی گفت: اولین همایش کشوری سلول‌های بنیادی با پزشکی بازساختی در چشم‌پزشکی به مدت یک روز از سوی واحد فراهم‌آوری سلول‌های بنیادی بیمارستان فارابی و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی نهاد ریاست جمهوری پنجشنبه اول بهمن ماه امسال در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد. 

وی از دو سمپوزیون با عنوان اصول کاربردهای سلول‌های بنیادی در چشم‌پزشکی و کاربردهای کلینیکی سلول‌های بنیادی در چشم‌پزشکی حال و آینده خبر داد و شرایط ایران را در بحث سلول‌های بنیادی با کاربردهای درمانی مطلوب ارزیابی کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار