«صدای یارا» را بشناسیم

تا به حال شده در امتحان نمره بدی بگیرید و ندانید چه طور به پدر یا مادرتان بگویید؟ آیا تا به حال بزرگسالی شمارا طوری لمس کرده است که احساس ناراحتی کرده و نتوانید به کسی بگویید؟ می‌توانید در صورت تجربه چنین شرایطی فقط با یک تماس تلفنی با "صدای یارا" از آنها تقاضای کمک، مشاوره و یاری رسانی داشته باشید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک سازمان بین‌المللی به نام "خط بین‌المللی یاری به کودک" در جهان وجود دارد که در حال حاضر بیش‌تر کشورهای جهان به عضویت آن درآمده و در ایران نیز "صدای یارا" خط یاری رسان به کودکان و نوجوانان ایرانی عضو این سازمان جهانی است.

از آنجا که کودکان و نوجوانان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند و گذار تغییرات اجتماعی، زندگی آنها را بیش از همه دچار اختلال و نابسامانی می کند، در نتیجه ضرورت دسترسی آنها به راهنمایی‌های گسترده بیش از پیش احساس می شود و از آنجا که مشاوره و گفتگو یکی از راهبردهای مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، "انجمن حمایت از حقوق کودکان" اقدام به راه‌اندازی صدای یارا کرده است.

صدای یارا به عنوان اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان از دی ماه سال ۱۳۷۹ به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان شروع به کار کرده و کودکان و نوجوانان زیر 18 سال می توانند برای حل چالش‌ها و مسائل خود با آن تماس گیرند. همچنین افراد بزرگسال نیز می توانند در ارتباط با مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان خود از این سامانه تلفنی مشاوره دریافت کنند.

پاسخگویان این خطوط از میان داوطلبان دارای تحصیلات و تجارب کاری در زمینه‌های روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، انتخاب شده‌اند. این داوطلبان در ساعات و روزهای مشخص و برنامه‌ریزی شده با استفاده از کد اختصاصی و بدون نیاز به ذکر نام تماس گیرنده به ارائه خدمات داوطلبانه رایگان می‌پردازند.

صدای یارا بر مبنای این باور ایجاد شده است که هر کودک و نوجوان صرف نظر از طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، استعداد و هر وجه تمایز دیگر، باید در مواقع ضروری بتواند از کمک‌های فکری مناسب برخوردار شود. در همین راستا انجمن می‌کوشد کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را با مطالب مندرج در پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و مفهوم حق و مسئولیت آشنا سازد.

واحد مددکاری "صدای یارا" شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه‌ها از ساعت 9 تا 12 با شماره "42152" و 88531109 (با کد شهری 021) پاسخگوی افراد است.

برقراری رابطه همدلانه مشاورین با تماس گیرنده، توجه به اصول علمی مشاوره، مصاحبه و تجارب علمی و پرهیز از ارائه راه حل به صورت مستقیم، بررسی وضعیت مطرح شده از طریق پرسش سوال های مناسب، هدایت فرد تماس گیرنده به سمت تجزیه و تحلیل مسئله، بررسی راهکارهای مختلف و نکات مثبت و منفی هریک و درخواست از تماس گیرنده برای انتخاب راه حل مناسب باتوجه به شرایط خاص خود از جمله فعالیتهای اصلی "صدای یارا" است.

همچنین "صدای یارای حقوقی" نیز به همت انجمن دفاع از حقوق کودک از دوم آذرماه سال 94 افتتاح و به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده و از طریق شماره تلفن ۴۲۱۵۲ پاسخگوی مددجویان خواهد بود.

این خط نیز همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ پاسخگوی مراجعان بوده و پاسخگویان به این سامانه نیز وکلای پایه یک دادگستری هستند که در ارتباط با پرونده‌های مرتبط با حقوق کودک فعالیت کرده و با حوزه حقوق کودک آشنایی دارند.

اولیای مدرسه، والدین و تمامی افراد زیر ۱۸ سال می‌توانند با این سامانه تماس گرفته و سوالات خود را در حوزه کودک مطرح کنند و تماس با این خط نیز رایگان است.

چنانچه وکیل پاسخگو احساس کند، مددجو در رابطه با سوال مطروحه نیاز به وکیل دارد وکالت وی را به صورت رایگان برعهده می‌گیرد، اما شرط وکالت ضرورت و لزوم است.

همچنین در این سامانه کودکان معارض با قانون و کودکان بزه‌دیده دراولویت هستند، اما مسائلی همچون حضانت و ولایت قهری نیز در این سامانه مطرح می‌شود.

کودکان معارض با قانون آن دسته از کودکانی هستند که در تعارض با قوانین کیفری و مدنی رفتار کرده، اما از آنجا که در حقوق کودک و براساس پیمان‌نامه حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال مسئولیت کیفری ندارند لذا در نگاه حقوق کودک نمی‌توان این افراد را مجرم تلقی کرد؛ بنابراین به چنین کودکانی در اصطلاح کودکان معارض با قانون گفته می‌شود.

علاوه بر آن چنانچه کودکی با مسائلی نظیر ضرب و جرح، قتل و سایر مسائل مرتبط با حقوق کیفری درگیر شود خانواده و سایر اطرافیان وی می‌توانند با این سامانه تماس گرفته تا برای کودک وکیل تعیین شده و برای وی لایحه تنظیم شود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار