در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

توضیحات سخنگوی ارشاد درباره حواشی اخیر سالار عقیلی/ «شهر آفتاب» مورد تایید ارشاد است

حسین نوش‌آبادی سخنگوی ارشاد درباره حواشی اخیر سالار عقیلی توضیحاتی را ارائه داد.

توضیحات سخنگوی ارشاد درباره حواشی اخیر سالار عقیلی/ «شهر آفتاب» برای برگزاری نمایشگاه کتاب مورد تایید استبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اتفاقات اخیر سالار عقیلی و گفتگو با شبکه معاند گفت: اقدام این هنرمند عرصه موسیقی کشور در مصاحبه با یک شبکه صهیونیسیتی موجب حیرت همه شد. هنرمندان باید شان هنری خود حفاظت کنند چون شان آنها در گرو شان کشور و نظام است. برای حذف ایشان از موسیقی فجر هنوز تصمیمی گرفته نشده است. منتظر بازگشت این هنرمند به کشور هستیم که دلایل این اقدام بررسی شود و به سمع و نظر رسانه ها و مردم برسد.

وی اظهار داشت: تصمیم در خصوص حذف سالار عقیلی بر عهده مقامات ارشد وزارت ارشاد است. وزیر تصمیم  در خصوص این موضوع را به بعد از بازگشت این خواننده موکول کرده است.

نوش آبادی تصریح کرد: ارتباط هنرمندان با شبکه های معاند نگران کننده است و فقط در مورد برخوردهای سلبی کفایت نمی کند. این موضوع هشداری است که باید آسیب شناسی شود. برخورد و تصمیم در این مورد فقط وظیفه وزارت ارشاد نیست و همه نهادهای کشور باید باید همکاری کنند. باید پای صحبت هنرمندان نشست و به دغدغه ها و گلایه ها و مشکلاتشان گوش داد تا از این اتفاق نامبارک جلوگیری شود. با گفتن این کار جرم و تخلف است نمی توان برای رفع این دغدغه و نگرانی اقدام کرد.

وی در خصوص مجوز آهنگ‌های چاوشی برای سریال شهرزاد گفت: متن قطعه «افسار» سریال شهرزاد به خوانندگی محسن چاوشی مجوز دارد اما موسیقی آن مجوز ندارد.

نوش آبادی در خصوص مراسم کتاب سال عنوان کرد: برگزاری سی و سومین مراسم کتاب سال با حضور رئیس جمهور در دهه فجر اولین بار به صورت الکترونیکی در داوری و دریافت آثار خواهد بود.

سخنگوی ارشاد در خصوص مکان نمایشگاه کتاب بیان کرد: گزینه‌های نمایشگاه کتاب مصلی امام خمینی (ره)  و شهر آفتاب هستند که شهر آفتاب، مورد تایید و مقرون به صرفه است. شهرداری تهران قول داده قبل از فرا رسیدن نمایشگاه کتاب، شهر آفتاب را تجهیز کند؛ اما هنوز تصمیم گیری در خصوص این موضوع در هاله‌ای از ابهام است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: همان قدر که نقش موثر رسانه‌ها در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و پایداری آن موثر بوده، انقلاب اسلامی نیز به اصحاب قلم و رسانه جایگاه ویژه‌ای داده و آنها را با آزادی بیان و اندیشه تحت حمایت قرار داده است. به همین دلیل رسالت سنگین امروز مطبوعات و رسانه‌ها در ادامه نقش گذشته‌شان در گفتمان‌سازی آزادی و استقلال و مردم‌سالاری، این بار در حوزه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و فرهنگسازی در راستای این موضوع است.

وی در ادامه افزود: رسانه‌ها باید از پیام دهه فجر استفاده کنند و زمینه حضور حداکثری مردم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات آینده ریاست جمهوری فراهم کنند؛ چون رسانه‌ها چشم بیدار کشورند و می‌توانند به عنوان بازوهای کارآمد نظام با انعکاس به موقع مشکلات‌، ارائه دغدغه‌های مردم به مسئولان، اقدامات و پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی و خدمات دولت به مردم در توسعه روابط بین مردم و مسئولان کشور کمک کند.

نوش‌آبادی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه مناسبات بین‌المللی بین دولت‌ها و کشورها، غبار سوء تفاهم‌ها را در ارتباطات بین‌المللی برطرف کنند. رسانه‌ها سفیر دوستی و برقرارکننده تعاملات بین کشورها هستند و نقش مهمی در ارتباط حوزه‌های مختلف دارند.

وی با اشاره دیپلماسی رسانه‌ای و تاثیر آن در ارتباطات بین کشورها با جمهوری اسلامی ایران گفت: دیپلماسی رسانه‌ای مکمل دیپلماسی عمومی و دیپلماسی عمومی، مکمل دیپلماسی سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران از طریق اعزام خبرنگار به کشورهای دیگر به تقویت دیپلماسی عمومی کمک می‌کند. ضمن اینکه رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت رسانه‌ها و حمایت از جایگاه آن‌ها به عنوان یکی از پایگاه‌های مردم‌سالاری دینی و تقویت امنیت عمومی است.

وی با اشاره به رفتارهای سطحی و تعابیر وارونه از اتفاقات و رویدادها به عنوان آفت اقدامات رسانه‌ای گفت: رسانه‌ها باید از شتابزدگی در قضاوت و انعکاس اخبار به شکل نادرست پرهیز کنند. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، هر حادثه‌ای اگر در چهار دیواری سکوت و بی‌اعتنایی و غفلت قرار بگیرد، فراموش می‌شود. پایداری حوادث بستگی به وجود خبرنگاران امین و صادق دارد. باید در نظر گرفت خبرنگاری که برای دریافت و انعکاس خبر خود را به آب و آتش می‌زند، صرفا به خاطر فرونشاندن حس کنجکاوی یا در نظر گرفتن مسائل مالی نیست. از رسانه‌ها و خبرنگاران درخواست می‌شود، گزارش‌ها و خبر نادرست و غیر مرتبط با مسائل مهم کشور را کنار بگذارند و به جای آن تلاش برای افزایش معلومات مردم جامعه را در اولویت قرار دهند.

نوش‌آبادی با اشاره به همایش تجلیل از برگزیدگان قرآن و عترت گفت: روز 25 بهمن همایش تجلیل از برگزیدگان قرآن و عترت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار خواهد شد و همچنین بیمه فعالان قرآنی در حال پیگیری است که با تامین اعتبار امیدواریم که از سال 95، نگرانی 5 هزار فعال قرآنی کشور برطرفش شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص رتبه‌بندی سایت‌های خبری اظهار داشت: پس از نهایی شدن طرح روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، نوبت به رتبه‌بندی سایت‌ها رسیده است و کلیه‌ سایت‌هایی که دارای مجوز فعالیت هستند، باید در سایتی که معاونت مطبوعاتی اعلام کرده ثبت‌نام کنند؛ چون از این پس پرداخت هرگونه یارانه و خدمات منوط به ثبت‌نام سایت‌ها در این سایت اعلام شده است.

وی در ادامه افزود: خبرگزاری‌هایی که خبرنگاران رسانه‌ای خود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند، از دو برابر یارانه بهره‌مند خواهند شد و رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها نیز براساس کیفیت اخبار و گزارش‌های آن رسانه است.

نوش‌آبادی با اشاره به دستورالعمل صیانت از حقوق هنرمندان بیان کرد: هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی دستورالعمل صیانت و حفاظت از حقوق هنرمندان را در معاونت هنری ارشاد خواهند داشت که تصویب و ابلاغ شده است. امر نظارت بر فعالیت‌ مؤسسات و مراکز هنری و گروه‌های موسیقی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد. تخلفات مؤسسات مربوط به حوزه موسیقی نیز در شورایی که به همین منظور تشکیل شده است، رسیدگی می‌شود.

وی در خصوص مجوزهای ترجمه قرآن کریم عنوان کرد: هر گونه مجوز برای ترجمه‌های قرآن کریم باید با نظارت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام بگیرد و مسئولیت چاپ قرآن‌ها بر عهده دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی است. باید برای ترجمه‌های نادرست از  قرآن کریم فکر اساسی شود و محتوای ترجمه‌های قرآنی مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با افزایش تعرفه کاغذ گفت: مخالفت شخص وزیر با افزایش تعرفه کاغذ فقط در حد مخالف بیانی نیست؛ بلکه تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از رسیدن این طرح به دولت انجام گرفته و مسلماً در صورت رسیدن طرح به دولت نیز وزیر ارشاد با آن مخالفت خواهد کرد. چون این موضوع به ضرر حوزه فرهنگ و ادب کشور است و افزایش تعرفه راه حل رفع مشکل کاغذ نیست.

وی درخصوص رعایت اخلاق حرفه‌ای در حوزه روزنامه‌نگاری اظهار داشت: به هر میزان که نقش رسانه در جامعه عمومی و فراگیر است، رسانه‌ها باید مراقب اصل اخلاق حرفه‌ای در این شغل باشند. مقام معظم رهبری، به رسانه ملی به عنوان مهمترین رسانه کشور توصیه کردند که همچنان به اصول اخلاق حرفه‌ای پایبند باشد. ما نیز همیشه از رسانه ملی تقدیر و تشکر داشته‌ایم و درخواست داریم رسانه‌های دیگر نیز بر اخلاق حرفه‌ای خود پایبند باشند و اخبار و گزارش‌ها را بر اساس سلایق شخصی و مواضع فردی منتشر نکنند. چون وحدت‌بخشی در سایه انعکاس درست اخبار است و یقیناً در دوران پساتحریم و پسابرجام باید نقش رسانه‌ها در بسترسازی در کشور جدی تر باشد. صرف نظر از هر نگاه و سلیقه‌ای که در گذشته وجود داشته، امروز باید با نگاهی دیگر به مصلاح و امنیت و توسعه کشور بیندیشیم. این تصمیم حاکمیتی است و باید همه به آن احترام بگذارند. مراقب باشیم در دوران پسا تحریم با توجه به تصمیمات رهبر از هر گونه رفتار و اتفاقی که انعکاس معکوس داشته باشد، پرهیز کنیم. کشور نیازمند صلح، امنیت، وحدت و آرامش است.

وی در ادامه در خصوص ارتباط هنرمندان  با جریانات ضد انقلاب با شبکه‌های معاند گفت: مقررات و ضوابط و دستور العمل‌ها اجازه نمی‌دهد فردی در داخل کشور  با شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند همکاری کند. حتی اگر به صورت سفارش آگهی یا پخش تیزر باشد. در این خصوص برخورد‌های سلبی کفایت نمی‌کند و باید برای پیگیری پیوستن هنرمندان به شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند پای درد و دل آنها نشست؛ چون این حرکت که روز به روز بیشتر هم می‌شود، نگران کننده و خطرناک شده است.

نوش آبادی در خصوص واسپاری حوزه‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: بارها اعلام کردیم که فعالیت‌هایی را به حوزه متخصص و معتمد بسپاریم. سیاست واسپاری دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد و دنبال می‌شود و به تدریج بخش‌هایی که قابلیت واسپاری دارد، به بخش خصوصی و متخصص واگذار می‌شود که این امر تا کنون با موفقیت همراه بوده است. مثل برگزاری و اجرای نمایشگاه‌های قرآن و جشنواره‌های که می‌توان به بخش خصوصی سپرد. ما مشارکت مردم را می‌طلبیم و هر گروه و نهادی و تشکلی که می‌‌تواند این بخش‌ها را اجرا کند ما آمادگی واسپاری داریم.

نوش‌آبادی در خصوص فعالیت هفته‌نامه یالثارات گفت: لغو مجوز یک هفته‌نامه یا نشریه به معنای لغو مجوز فعالیت‌های مجاز آن نیست. ممکن است یک هفته‌نامه، سایت خبری یا پایگاه اینترنی داشته باشد که فعالیت‌های مجاز دارد و قانون‌شکنی نکرده است و در این صورت با فعالیت‌های اینچنینی آن نشریه مخالفتی نیست.

وی در خصوص مشکلات مالی ارکستر سمفونیک تهران گفت: مشکلات مالی این ارکستر علی‌رغم کمک‌های رئیس جمهور و حمایت‌های مالی و معنوی شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه دارد که امیدواریم با پیش‌بینی بودجه مناسب در سال آینده، این نگرانی برطرف شود و حق الزحمه گروه پرداخت شود. پس از سال‌ها توقف، ارکستر سمفونیک ملی و ارکستر سمفونیک تهران راه‌اندازی شده و اجازه نمی‌دهیم دوباره متوقف و تعطیل شود.

وی در خصوص تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت‌های مجوزدار گفت: دلیل تأخیر در امضای این تفاهم‌نامه برررسی دقیق بندها و موارد آن بوده که باید با دقت نظر بررسی می‌شده است. زمان امضای تفاهم‌نامه مشخص نیست و ما علاقه‌مندیم که در سال جاری امضا شود.

نوش‌آبادی در خصوص کاهش سهمیه رسانه‌ها در کاخ جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امسال دو مکان مناسب برای خبرنگاران و رسانه‌ها در نظر گرفته شده که کاخ مردمی در پردیس ملت و کاخ جشنواره در برج میلاد خواهد بود. برای خبرنگارانی که موفق به دریافت کارت برای حضور در کاخ جشنواره نشده‌اند، یک کد در نظر گرفته شده که با دریافت کد از سایت مرتبط می‌توانند بلیط رایگان دریافت کنند و در پردیس ملت به تماشای فیلم‌ها بنشینند. ضمن اینکه باید شرایط برای حضور خبرنگاران در اجتماعات فرهنگی و جشنواره‌های مختلف فراهم شود؛ اما باید در نظر گرفت امکان حضور همه خبرنگاران از همه خبرگزاری‌ها، روزنامه و سایت‌ها نیست و سهمیه‌بندی انجام می‌شود.

نوش‌آبادی در پایان با توصیه به هنرمندان به حفاظت از شأن هنر خود و کشور گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند در کل مورد تأیید ما نیستند و ما با اصل این شبکه‌ها مخالفیم. برخی سایت‌ها و شبکه‌هایی که زیرمجموعه آنها هستند و خود را جدا از آنها می‌دانند و از هنرمندان خواسته‌اند، در شبکه جم حضور نیابند و به این شبکه بپیوندند نیز هنرمندان را فریب می‌دهند. هنرمندان فریب وعده‌ها و نیرنگ‌های آنها را نخورند و انرژی خود را برای کار و هنر خود در کشور خود صرف کنند.



انتهای پیام/
   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۴
با سلام دوست عزیز حرف سیاسی فقط نطق و تکلم نیست کاهی حال ورفتار گویا تر از گفتار است ساده از غیرت ایرانی و هویت دینی دور نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
من انتظار نداشتم خواننده محبوب وطن پرسنت با دشمنان ایران دمساز شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
هرکسی آزاده با هر کی میخواد صحبت کنه حرفه سیاسی که نزده بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
سلام "واقعا درکش مشکله چرا" چرا"چرا"؟؟؟جزسقوط الگوی دروغین جز دهن کجی جز فروختن به پشیزی به لبخند بزک کرده ای وهزینه کردن غرور ملتی که بی دریغ به پایت ریخته چه می توان باشد! نفرین به دل سیاه نفرین به قیافه بزک کرده نفرین ونفرین الگوی فرو ریخته دیگه صدایت را نخواهم شنید لذت ساز شجریان ها برای یک عمر بسه مرگ به شعرهای حماسی ولی دروغین مرگ به بی غیرتی مرگ مرگ مرگ