نوش‌آبادی در نشست خبری:

توقیف «قانون» ربطی به ارشاد ندارد/ در حق وزیر ارشاد ظلم شد

توقیف قانون ربطی به ارشاد ندارد و به دستور دادستانی انجام شده است. علت، شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و ارشاد نقشی نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری خود که در محل نمایشگاه قرآن کریم برکزار شد،  درباره توقیف روزنامه «قانون» گفت: توقیف «قانون» ربطی به ارشاد ندارد و به دستور دادستانی انجام شده است. علت شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و ارشاد نقشی نداشته است. باید رسانه ها به گونه ای عمل کنند که از قانون تخطی نکنند.
 
وی ادامه داد: البته باید به سمتی برویم که با یک خطا کل رسانه تعطیل نشود و اگر یک نفر خطا کرده، آن یک نفر مجازات شود. این کار به اصلاح قانون نیاز دارد و ما در حال اصلاح فانون هستیم. توقیف قانون به استناد بند 5 اصل 105 قانون اساسی رخ داده و قوه قضاییه تصمیم گرفته است.

نوش‌آبادی گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات یک هیئت فرادستگاهی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هیئت تنها یک رای را در برمی گیرد لذا توقیف برخی از سایت ها و روزنامه ها تنها با نظر وزیر فرهنگ صورت نگرفته است.
 
وی در رابطه با سایت «رجا نیوز» گفت: تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات با رای اعضا صورت گرفته و همه اعضا بر توقیف این وب سایت اتفاق نظر دارند.
 
وی افزود: روزنامه قانون که امروز بر اساس مستنداتی که خود دادستانی ارائه داده توقیف شده است، با اعلام جرمی که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی داشتند دادگاهی شده و وزارت فرهنگ هیچ نقشی در این موضوع نداشته است.
 
نوش آبادی خاطر نشان کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که با یک خطا و اشتباه کل مجموعه یک رسانه را زیر سوال نبرده و تنها فرد خطاکار را توبیخ کنیم.
 
سخنگوی ارشاد همچنین درباره حج امسال گفت: حج تعطیل نشده و حکام سعودی اجازه این کار را ندارند. سعودی ها تظاهر به همکاری داشتند اما هیچ نشانه ای از همکاری نبود زیرا سعودی ها با برخی شرط های نامعقول ما را از حج محروم کردند. امکانات ما در مکه و مدینه در جای خود باقی است و ان شاء الله سال آینده با برنامه ریزی دقیق باید مسیر حج را هموار کنیم. امسال هم مصمم بودیم اما با کار شکنی سعودی ها نشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: حج تنها برای سال جاری متوقف شده و ممکن است در سال های بعد انجام شود لذا اگر کارشکنی های سعودی ها نبود، در حال حاضر نیز این مناسک انجام می شد.
 
وی افزود: سعودی ها در ظاهر آمادگی های خود را اعلام کردند اما با کارشکنی ها و درخواست های بی جا از ایران مانع تراشی و اختلال ایجاد کردند.

وی درباره توقف نمایش فیلم 50 کیلو آلبالو با دستور وزیر ارشاد گفت: وزیر از اختیاراتش برای توقف فیلم 50 کیلو آلبالو استفاده کرد. این نشانه دخل و تصرف در فیلم نیست، شورای نظارت و صدور مجوز از نهادهای زیر دست ارشاد هستند و وزیر طبق قانون از اختیاراتش برای فیلم 50 کیلو آلبالو استفاده کرد. درباره این فیلم حرفهایی برخی رسانه ها زدند که نشان عدم اطلاع از اختیارات وزیر بود و در حق جنتی ظلم شد.

نوش آبادی همچنین در رابطه با فیلم «بارکد» گفت: فیلم های تولیدی بعد از مجوز ساخت باید مجوز اکران هم بگیرند و این در مورد همه فیلم ها یکسان است اما فیلم اکران شده «بارکد» تنها بخش موسیقی و خواننده آن که مجوز را دریافت نکرده بود، از روی پرده حذف شد اما خود فیلم دارای اشکالی نیست.

در این نشست نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: این نمایشگاه در یک فضای مناسب و سرشار از معنویت و با توجه به ظرفیت هایی که کشور برای نشر و گسترش فعالیت های قرآن پیدا کرده است، برگزار شد.
 
وی افزود: اصلاح فرهنگ عمومی و رشد این فرهنگ در سایه تمسک به قرآن کریم و عمل به دستورات آن نسخه شفابخش خواهد بود که تمام بیماری های فکری، سیاسی و اقتصادی را درمان می کند.
 
نوش آبادی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی در گرو شناخت قرآن کریم بوده و به این منظور نمایشگاه ها و جشنواره های متنوع برگزار می شود تا مردم با قرآن و فهم آن انس بگیرند.

وی گفت: یکی از دلایل کم شدن زمان نمایشگاه قرآن مشکلات مالی و کمبود بودجه بوده اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با 4 میلیارد در نظر گرفته شده نیز نمایشگاه را برپا داشته است.
 
وی افزود: در نمایشگاه سال جاری تعداد زیادی از هنرمندان، خطاطان، نقاشان، نگارگران و عکاسان با تولید آثار هنری قرآنی جلوه خاصی را  در این نمایشگاه به وجود آوردند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه 50 تابلو فاخر با موضوعات قرآنی و 30 تابلو از آثار خوشنویسان ایران، عراق، کویت، فرانسه و اسپانیا در نمایشگاه گذاشته شده است و همچنین 95 اثر خوشنویسی، 133 نگارگری و 136 اثر منبت و معرق برای عرضه به نمایشگاه آورده شده است.
 
وی افزود: 60 اثر موزه ای از موزه های مطرح کشور مانند حرم حضرت معصومه (س)، موزه حضرت عبدالعظیم، موزه ملک و کتابخانه ملی و همچنین 40 قطعه عکس با موضوع دفاع مقدس و قرآن در این نمایشگاه ارائه شده است.
 
نوش آبادی گفت: در کنار نمایشگاه قرآن برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب را داریم که مورد استقبال ویژه بانوان قرار گرفته است.
 
وی افزود: طرح  ارتقای چادرهای مساجد و اماکن متبرکه بسیار قابل توجه بوده است که با نگاهی نو به فرهنگ زیبا و فاخر استفاده از چادر نماز، فرهنگ دینی و اسلامی ارتقا یافته است.
 
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با سخنان رهبری خاطرنشان کرد: هشدار رهبری تمام مسئولان دولتی و غیردولتی را مخاطب قرار داده و وزارت فرهنگ به توجه ویژه ایشان بر حوزه های فرهنگی کاملاً واقف است.
 
وی افزود: ما تلاش خود را خواهیم کرد تا این دغدغه ها برطرف شود و نگرانی ایشان از بین برود؛ لذا در تمام حوزه ها اعم از حوزه کتاب، سینما، هنر تجسمی و فضای مجازی تمام تلاش خود را برای حل ولنگاری فرهنگی انجام می دهیم تا نگرانی ها و دغدغه ها برطرف شود. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار