نمره پایین تولید گوشت طیور در کشور بهره وری را کاهش می دهد

معاون تشخیص و درمان سازمان نظام پزشکی نمره مطلوب تولید گوشت طیور را بالای 340 خواند و نمره تولید گوشت طیور در کشور را 300 اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدحسین بزرگمهری رئیس کمیته علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم ایران در پنجمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور با اشاره به مقام کشور در تولید گوشت مرغ بیان کرد: کشورمان با تولید یک میلیارد جوجه گوشتی، بیست میلیون مرغ مولد و 930 هزار تن تخم مرغ بزرگترین تولید کننده گوشت مرغ در منطقه است.

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط بسیار نزدیک با کشورهای دیگر، بیماری ها و عوامل عفونی این فرصت را پیدا می کنند که بدون نیاز به اجازه، همراه با هر وسیله یا پرنده ی مهاجری صنعت طیور را مورد تهدید قرا ر دهند. بر همین اساس بیماری شناسان باید تجربیات و مطالعات خود را در شناخت عوامل بیماری زا، راه‌های پیشگیری و درمان آنها را با دیگر مسئولان در میان گذاشته تا مورد بحث قرار گیرد و بهترین راه را در اختیار صنعت طیور قرار دهند.

نظام دامپزشکی ساختاری رقابتی دارد
هاشم زاده معاون تشخیص و درمان سازمان نظام پزشکی جایگاه کشور در صنعت طیور از نظر تولید گوشت مرغ و تخم مرغ را مناسب دانست و گفت: محدودیت‌های آب و خاک، تولید علوف و تولید دام یکی از تهدیداتی است که این صنعت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: نمره‌ی تولید گوشت طیور در کشور 30 است که این مقدار با رسیدن به 340 وضعیت مطلوبی دارد. با توجه به این آمار مقادیر زیادی منابع از بین می‌رود و بهره وری کاهش می‌یابد و نتیجه مطلوب به همراه نخواهد داشت. مشکل میزان توانمندی و عدم مسئولیت پذیری نسبت به ارتقا فرهنگ تولید و سازه‌های تولیدی است.

هاشم زاده مقاومت‌های میکروبی را تهدیدی دیگر خواند و افزود: مصرف زیاد و غیر منطقی دارو و اینکه چند دارو را برای یک بیماری استفاده می کنیم یک تهدید جدی در صنعت طیور محسوب می شود. همچنین سلامت فرآورده‌ها، بحث فلزات سنگین و بقایای سموم در لیست تهدیدات قرار می گیرند که می‌بایست اصلاح شود.

وی تصریح کرد: در مقابل تهدیدات فرصت‌های بزرگی از جمله سرمایه گذاری‌های بالا در این زمینه، وجود متخصصان و فرهیختگان کار بلد و بازارهای ملی و بین المللی، در اختیار کشور ماست

معاون تشخیص و درمان سازمان نظام پزشکی توضیح داد: آمار 2 میلیون تن تولید و مصرف را در داخل کشور داریم. از طرفی نیاز بازارهای منطقه 5 میلیون تن تولید و مصرف است بنابراین 5/1 برابر مصرف و تولید داخلی بر نیازهای منطقه ای است که در آمدزایی خوبی برای کشور محسوب می‌شوند.

هاشم زاده بیان کرد: از کارخانه جوجه کشی تا ورودشان به کشتارگاه‌ها، سالن‌ها و تاسیسات و مرغ داری‌ها در فرهنگ تولید با چالش‌هایی روبرو هستند. یکی از این فرهنگ‌های غلط، گرایش تولید و مصرف گوشت مرغ بالای 5/2 تا 3 کیلوگرم است که ضایعات بزرگی را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور اصلاح ساختار دامپزشکی بخش غیر دولت است. در این بخش مرغدار به مصرف بالای دارو ترغیب می شود اما از طرفی اگر محصولی وارد بازار شود که آنتی بیوتیک بیش از حد داشته باشد، کسی پاسخگو نیست. به بیان دیگر ساختار نظام دامپزشکی کشور به ساختاری رقابتی تبدیل شده که می بایست این ساختار را به ساختار مسئولیت پذیر تغییر داد.

هاشم زاده در پایان گفت: طرح پایشی و بار کدگذاری کردن محصول در تولیدات نهایی امکان رهگیری را به ما می‌دهد و در کنار سیاست‌گذاری طرح پایشی، در حال تدارک ساختارهای اجرایی اعم از تجهیز آزمایشگاه‌های دولتی و غیر دولتی هستیم تا محصولی سالم را وارد جامعه کنیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار