نوآوری ادبی، بدون تكیه بر پشتوانه تاریخ ادبیات فارسی راه به جایی نمی‌برد

هر گونه نوآوری و جریان‌سازی جدید در بستر شعر فارسی متكی بر تجربه‌های گذشته بوده است؛ اگر قرار است امروز هم نوآوری‌‌هایی صورت بگیرد، باید متكی بر پیشینه غنی شعر فارسی باشد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و پیش‌كسوت شعر انقلاب اسلامی، درباره جریان و رشد شعر فارسی اظهار كرد: شعر فارسی همواره جریان رشد و شكوفایی خود را در طول تاریخ داشته و حفظ كرده است و در جریان این رشد هیچ‌گاه هم خود را از سنت كهن و پشتوانه خود جدا نكرده است.

وی ادامه داد: بنابراین هر گونه نوآوری و جریان‌سازی جدید در بستر شعر فارسی متكی بر تجربه‌های گذشته بوده است. این روند برای زمان ما هم همینطور است و اگر قرار است نوآوری‌‌هایی صورت بگیرد باید متكی بر پیشینه غنی شعر فارسی باشد.

به گفته مصطفی محدثی خراسانی هر گونه نوآوری و جریان‌سازی جدید در شعر فارسی اگر بدون تكیه بر پشتوانه و پیشینه ادبی تاریخ ادبیات فارسی باشد، راه به جایی نمی‌برد.

این شاعر با بیان اینكه خوشبختانه هنوز چهره‌های برجسته‌ای در شعر كلاسیك در بین ما حضور دارند، گفت: این بزرگان حلقه‌های واسط بین شاعران جوان امروز و شاعران نسل‌های گذشته هستند و جوانان ما باید از حضور و تجریات این بزرگان استفاده كنند.

وی خاطرنشان كرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود كه جوانان امروز دارند ساز خودشان را می‌زنند و به اندازه كافی به سنت ادبی گذشتگان توجه نشان نمی‌دهند. جوانان باید بدانند كه حلقه‌های واسط شعر امروز با ادبیات كلاسیك قطع نشده‌ و این‌ها باید با استفاده و درك تجربیات آن حلقه‌های واسط به شاعری بپردازند.

محدثی‌خراسانی ادامه داد: ممكن است در شعر امروز چندصدایی وجود داشته باشد، تنوع سلایق وجود داشته باشد و نحله‌ها و اعتقادات مختلفی درخصوص ادبیات ایجاد شده باشد، این‌ها لزوما بد نیست. شاید به نظر برسد كه این تنوع‌ها یك آشفته‌بازار را ایجاد كرده است ولی این گونه نیست. زنجیره ادبیات كلاسیك فارسی تا امروز ادامه داشته و به راه خود ادامه خواهد داد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.