هنر ارزانی به نام شعر

امروز متقاضیان زیادی به سمت شعر می آیند زیرا مثل دیگر هنرها هزینه سنگینی ندارد.

لیلا کردبچه شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مخاطب‌های تنوع طلب در عرصه شعر گفت: مخاطب‌هایی که به دنبال اشعار روز یعنی شعرهای با طول عمر کم هستند،‌ عموما تنوع طلب و از نظر اندیشه در سطح پایینی قرار دارند. اینگونه مخاطب ها از آن دسته مخاطبانی نیستند که وقتی با شعر خوبی مواجه می‌شوند بارها آن را بخوانند بلکه همیشه به دنبال اسم‌های جدید هستند به همین دلیل سلایقشان دائما در حال تغییر است و همواره جذب شعرهای تاریخ مصرف‌دار می‌شوند.

کردبچه در خصوص اشعار تاریخ مصرف‌دار گفت: فلسفه وجودی اینگونه اشعار جذب مخاطب در کوتاه مدت است و اغلب در کتاب شاعران چاپ نمی شود زیرا حالت‌ تفننی دارد و در همان لحظه توجه مخالطب را جلب می کند در نهایت پس از چند روز از ذهن‌ها خارج می شود. در واقع می توان گفت: تا زمانی که این اشعار وارد کتاب نشدند نمی توان ایرادی از آنها گرفت زیرا تنها متعلق به فضای مجازی است.

این شاعر با بیان چشم‌انداز خود نسبت به آینده ادبیات گفت: امروز تعداد متقاضیان شعر رو به افزایش است و آموزش به این تعداد کار دشواری است، البته از نظر من برخی از کسانی که در این عرصه ورود کرده‌اند در رشته های دیگر استعداد بیشتری دارند اما سمت شعر می آیند به این دلیل که شعر هنر ارزانی است و مانند دیگر هنرها هزینه‌ای ندارد و از طرف دیگر شرایط نشر کاغذی و نشر مجازی فراهم شده است. در سال‌های گذشته یک شاعر باید مدت ها منتظر چاپ اثرش می ماند ولی امروز هر کسی رسانه خودش را د ارد. اغلب امشب شعر می گویند و فردا صبح آن را روی صفحه خود می گذارند و بلافاصله برخورد مخاطبان نسبت به شعرشان را هم می بینند.
 
کردبچه با اشاره به تنوع صداها در حوزه شعر اظهار داشت: این که ما می ـوانیم در عرصه شعر و ادبیات صداهای متنوعی را بشنویم اتفاق خوشایندی است زیرا در میان این همه صدا گاه صداهای جالب و متفاوتی به گوش می‌رسد. با توجه به اینکه تعداد شاعران امروزه افزایش پیدا کرده است مسلما می‌توان از میان این همه متقاضی شاعران خوب و با استعدادی رادید و به آینده ادبی خوش‌بین بود.

لیلا کردبچه در حال حاضر در برنامه رادیویی «چکاوک» با مضمون شعر زنان کارشناس مجری است ، همچنین پژوهش‌هایی را روی زبان شعر اخوان ثالث انجام می دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار