لزوم توجه به دیپلماسی علمی در اقدامات دانشگاهی/ 8 دانشگاه ایران در بین 800 دانشگاه برتر دنیا

وزیر علوم تحقیقات فناوری ضمن بیان این مطلب که 8 دانشگاه ایران در بین 800 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند، گفت: بسیاری از کارها و اقدامات دانشگاهی در زمینه دیپلماسی علمی باید صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مؤسسات تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر گفت: باید بسیاری از کارها و اقدامات دانشگاهی در زمینه دیپلماسی علمی صورت گیرد و در این راستا راهکارهای متناسب و سیاست‌گذاری‌های لازم اندیشیده شود، ما در امر ارتباطات بین‌المللی بسیار جدی هستیم، هرچند که به تازگی در رتبه‌بندی تایمز هشت دانشگاه ما در بین هشتصد دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. اما اگر ما بتوانیم آمار دانشگاه‌هایمان را به صورت جامع و یکجا ارائه کنیم، می‌بینیم که می‌توانیم در ترازهای اولیه این رتبه‌بندی قرار بگیرم، چراکه وضعیت علمی ما این اوضاع مطلوب را می‌رساند.

وی ادامه داد: در برنامه‌ ششم توسعه احکام خوب و متناسبی پیش‌بینی شده است که به چالش‌ها توجه می‌کند و سعی در بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و حتی سطح علمی آنها دارد. در واقع پذیرش دانشجو با فراهم‌ کردن فرصت مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان قسمتی از کار ما است که باید در بخش‌های مختلف توسعه پیدا کند تا ما به یک سطح بین‌المللی مطلوب برسیم. در واقع در این زمینه باید راه‌حل‌ها مشخص شوند و به درستی روی آنها کار شود.

دکتر فرهادی اظهار داشت: اگر به سیستم‌های نوین برویم در سطح بین‌المللی می‌توانیم دستاوردهای عظیمی را برای خود و سایر کشورها داشته باشیم و همچنین پروژه‌ها و تحقیقات زیاد با کیفیت بالا را ارائه کنیم. در واقع در برنامه ششم این احکام متناسب که بیشتر در حوزه آموزش عالی دیپلماسی علمی و حل چالش‌های موجود است، دیده شده کفایت به طور جدی دنبال شوند.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه‌ی برنامه ششم بر همه حوزه‌ها یک برنامه حجیم است که نیازمند زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌باشد و باید دانشگاه‌های ما در این زمینه تغییراتی داشته باشند تا بتوانند برنامه‌های خود را حتی در عرصه‌های بین‌المللی راحت‌تر دنبال کنند و پاسخگوی نیازهای اساتید و دانشجویان باشند.

دکتر احمدی معاون پژوهش فناوری در ادامه بیان کرد: دانشگاه‌های ما از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل باید مبنای کارهای خود را پژوهش و فناوری بگذاریم تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها به صورت بهینه استفاده کنیم. چراکه دانشگاه‌های ما از لحاظ رتبه و همچنین مراکز رشد و فناوری جایگاه خوبی دارند که با کمی کار و فعالیت از این ظرفیت بالا می‌توان به خوبی بهره گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار