دیدار رئیس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان با آیت‌الله جوادی آملی؛

زیارت متعلق به همه ادیان الهی است

اگر کسی به زیارت مسیح(ع) رفت و معارف او را در وجود خود نیافت زائر حقیقی مسیح نیست.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسقف «مونسینیور آندره آتا»، رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیكان در صدر هیئتی با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو كرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به ویژگی های زائر حقیقی اشاره كردند و اظهار داشت: توریست های هر کشوری برای دیدن آثار تاریخی کشورهای دیگر که از سنگ، گل و چوب ساخته شده است به آن کشورها سفر می کنند، اما زائر به دنبال کشف معارف و دیدن جای حضور و قدم زدن انبیاء و فرشتگان الهی سفر می کند.

این استاد حوزه ادامه داد: زیارت تنها حضور زائر در جوار مزور نیست؛ زیارت این نیست که تنها زائر مهمان مزور باشد بلکه زیارت آن است که مزور هم میهمان زائر باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی به زیارت مسیح علیه السلام رفت و معارف مسیح علیه السلام را در وجود خود نیافت زائر حقیقی مسیح نیست؛ اگر کسی به قلمرو اسلام آمد و به مدینه رفت و معارف رسول الله را در جان خود متبلور ندید، زائر حقیقی حضرت رسول نبوده است. برای اینکه بدانیم زیارت ما صرفاً فیزیکی بوده است و یا متافیزیکی، باید به قلبمان یک نگاه مجدد بکنیم.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم، پیامبران را مصدق یکدیگر خواند و ابراز داشت: ما اگر به زیارت انبیاء الهی رفتیم و صدای وحدت و هماهنگی آنها را شنیدیم بدانیم که زیارت حقیقی پیغمبر را انجام داده ایم چون حرف انبیاء این است که همه انبیاء مصدق پیامبر قبل از خود بوده اند که به مقتضای عصر و مصر خود نسبت به پیامبر قبل از خود حرف تازه ای آورده اند.

وی با تاکید بر زندگی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان در کنار هم خاطرنشان کرد: پیروان ادیان توحیدی اگر درست زندگی کنند و با دستورات و آموزه های پیامبرشان هماهنگ باشند و به شیوه آنان زندگی کنند باید بدانند که هیچ اختلافی بین سلسله انبیاء نیست لذا به همین جهت هیچ اختلافی نیز نباید بین پیروان ادیان باشد.

این مرجع تقلید به مشترکات بسیار ادیان توحیدی با یکدیگر اشاره کرد و اذعان داشت: ادیان الهی در دارای مشترکات فراوانی هستند مانند اینکه نظام هستی توسط یک نظامند آفریده شده است و یا ابدی بودن انسان به معنای اینکه انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می میراند؛ نمی پوسد بلکه از پوست به در می آید.

آیت الله جوادی آملی ریشه اختلافات و درگیری بین مذاهب و ادیان مختلف را دسیسه های استکبار و صهیونیزم دانست و بیان داشت: ادیان باید یکدیگر را تحمل کنند و بدانند آنچه به نام جنگ های نیابتی و به دست تکفیری ها، سلفی ها و داعش راه افتاده همه دسیسه استکبار است.

وی تاکید داشت: ما که به زیارت بزرگان دین خود می رویم باید خود را بیازماییم که آیا در حوزه جانمان راهنمایی های آنان زنده شد یا نه؟! چرا که به همان اندازه که رهنمودهای آنها در دلمان زنده شد زیارت ما مقبول است. 

در پایان این دیدار رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان نیز در سخنانی گفت: زیارت متعلق به همگان به ویژه سه دین بزرگ اهل کتاب است؛ زائر همیشه در حال حرکت است و زیارت تجربه هر انسانی است، زائر در جستجوی زندگی، امید و خداوند می باشد و در این مسیر خود با بسیاری از وسوسه ها و مشکلات مواجه می شود اما اگر حقیقتاً هدفش عبادت و جستجوی خداوند باشد می تواند این وسوسه ها را شکست دهد.

وی تاکید داشت: باید به دنبال مسائلی باشیم که ما را به هم نزدیک می کند و نه مسائل مورد اختلاف که باعث دوری ما از هم می شود. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار