آیت‌الله مکارم پاسخ داد؛

چرا بعد از انقلاب هنوز در کشور مفاسد اخلاقی وجود دارد؟

برخی عنوان می‌کنند که امروز هم در گوشه و کنار کشور مشروبات الکلی و مفاسد اخلاقی وجود دارد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تبریک دهه مبارک فجر، اظهار داشت: همه باید شاکر خدای متعال باشیم که پس از 37 سال با آن همه عداوت دشمنان و کارشکنی های داخلی و خارجی، انقلاب و نظام ما همچنان باقی مانده و قوی تر از همیشه در منطقه حرف اول را زده و در دنیا یکی از کشورهای است که حرف اول را می‌زند.

وی با بیان این مطلب که این نعمت در سایه انقلاب و نظام نصیب ما شده است، ابراز داشت: البته مشکلات موجود را انکار نمی کنیم و باید برای حل آنان تلاش و کوشش کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به عوامل انقلاب در ایران اسلامی، خاطرنشان ساخت: وابستگی به اجانب، غارت ثروت های ایران و وجود مسائل ضد ارزشی و ضد اسلامی، از جمله عوامل انقلاب از سوی امام راحل(ره) و مردم بوده است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در آن دوران بنابر برخی آمارها، تعداد مشروب فروشی ها در تهران بیشتر از نانوایی ها بود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آلودگی دستگاه شاه به مفاسد اخلاقی، بیان داشتند: این آلودگی ها وجود داشت و مردم دیگر طاقت آن را نداشتند؛ اما امروز هم نباید زیاد آن وقایع را شرح داد و در فیلم ها به آن پرداخت.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به عوامل پیشرفت انقلاب، اظهار داشت: «همبستگی و اتحاد مردم» و «قاطعیت، شجاعت و اخلاص امام(ره)» دو عامل مهم در پیشرفت انقلاب بوده است.

وی به عوامل نگهداری انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: همان همبستگی و اتحاد در نگهداری انقلاب نیز بسیار مؤثر است و باید برای آن تلاش کرد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: ایجاد اختلاف و تخریب، حضور کم رنگ مردم و رأی به افراد ناصالح به خاطر جناح بندی در انتخابات، از عوامل مضر برای ادامه انقلاب اسلامی است.

این مرجع تقلید با تأکید بر عدم وابستگی به خارج، ابراز داشت: در عین اینکه ما می توانیم با دیگران تبادل و معاملات داشته باشیم؛ اما معنا و مفهوم این تبادلات غیر از وابستگی است و باید از آن پرهیز شود.

آیت الله مکارم در پاسخ به یک شبهه، خاطرنشان ساخت: برخی عنوان می کنند که امروز هم در گوشه و کنار کشور مشروبات الکلی و مفاسد اخلاقی وجود دارد که در پاسخ باید بگوییم که شرایط امروز را نمی توان با شرایط آن روزها سنجید؛ چراکه امروز اینترنت، ماهواره، شبکه های اجتماعی و غیره وجود دارد و حضور این عناصر، سبب برخی از مشکلات و معضلات شده است؛ اما در آن روزها بدون وجود این مباحث، مفاسد و معضلات وجود داشت.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره و تصریح کرد: حضرت فرمودند «إن الوصول الی الله عزوجل سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل/ وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد».

این استاد برجسته حوزه بیان داشت: باید به عبادت در شب اهمیت داد و برای آن برنامه ریزی کرد.

وی اظهار داشت: عده ای سوال می کنند که ما دوستدار انجام عبادت در نیمه شب هستیم؛ اما خواب مانع آن است که در پاسخ باید بگوییم که علاج آن آسان است و باید برای دستیابی به آن زود خوابید؛ غذا سبک تر خورد و نوشیدنی کمتر مصرف کرد که با انجام این کارها و تصمیم به ادای نماز شب، می توان توفیق پیدا کرد.

ایشان ابراز داشت: اهل علم بعد از عبادت شبانه می توانند درباره مشکل ترین مسائل فکر کرده و آن را حل نمایند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: طلاب تلاش کنند خود نماز شب خوانده و جوانان را به آن تشویق نمایند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: متأسفانه امروز مشغولیات زیاد شده و پرداختن به فضای مجازی چنان افراد را به خود مشغول کرده که نماز صبح خود را نیز قضا می کنند.

منبع: حوزه نیوز



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار