شیراز؛

من کتاب ها را نمی خواندم می بلعیدم!

خانم نویسنده بهترین تفریحش را خواندن کتاب داستان حتی در شب های امتحان می داند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فاطمه فروتن یکی از فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است.

عضویت در انجمن تخصصی کودک انگشت جادویی و دبیراجرایی جشنواره ملی که این تنجمن برگزار کرد. فروتن از سال 1379 با داستان نویسی برای بزرگسالان کارخود را آغاز کرد.

من کتاب ها را نمی خواندم می بلعیدم!///گزارش سین جیم+ تصاویر از طریق تلگرام ارسال شد

داستان هایش در جشنواره های مختلف برگزیده شدند. اما! علاقه به کودکان او را به وادی ادبیات کودک کشاند طوری که یازده سال است به طور جدی در عرصه ادبیات کودک فعالیت می کند .

چند کتاب این نویسنده در فهرست لاک پشت پرنده قرار دارد 

لاک‌ پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که با همکاری مشترک مؤسسه شهر کتاب و فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان تهیه می‌شود. از جمله کتابهای فاطمه فروتن می توان به کتاب بابا کی بزرگ می شود اشاره کرد که برگزیده دوسالانه کتاب سال دفاع مقدس و منتخب جایزه ادبی اصفهان شد و همین طور کتاب من نگهبان جن خانه هستم برگزیده جایزه انقلاب، جشنواره ادب و منتخب فهرست لاک پشت پرنده شد. 

گروه سین جیم باشگاه خبرنگاران جوان شیراز پای صحبت های شنیدنی او نشسته است.
 
سین : اولین قصه ای که شنیدید چه بود ؟

جیم : اولین قصه ای که به خاطر می آورم، قصه ی ملک محمد است که پدرم در کودکی بارها و بارها برایم گفت

سین : شخصیت های مورد علاقه ی شما در کودکی چه کسانی بودند ؟ 

جیم : بیشتر معلم هایم بودند، عجیب جذب شان می شدم و با آن ها همذات پنداری می کردم.

سین : از چه زمانی داستان نویسی را آغاز کردید ؟

جیم : اولین داستانی که گفتم در همان دوران ابتدایی بود، البته آن موقع من داستان های ذهنی ام را در بازی هایم تعریف می کردم ، موضوع اکثر آنها خانواده بود.  

سین : اولین اثری که از شما درباره ی کودک به چاپ رسید چه بود ؟

جیم : من نوشتن در عرصه کودک و نوجوان را با سرودن شعر شروع کردم ودر سال هشتاد و یک 13 شعرم به صورت مجموعه کتاب به چاپ رسید. این مجموعه تبدیل داستان به شعر بود ، داستان هایی مثل سفید برفی ، هفت کوتوله ، سیندرلا و....

سین : چرا نویسنده شدید  ؟

جیم : من عاشق کتاب خواندن بودم ، این که خیلی ها با قضیه کتاب خواندن مشکل دارند نمی توانم درک کنم. برای من همیشه بهترین تفریح خواندن کتاب به ویژه کتاب داستان بود از هر فرصتی برای خواندن داستان استفاده می کردم حتی شب های امتحان.

کتاب ها را نمی خواندم می بلعیدم. تا این که فهمیدم می توانم بنویسم آن وقت جادو شدم ، جادوی نوشتن ، و این تازه شروع دردسرهای نوشتن بود...  

سین : نویسنده ی مورد علاقه شما در ادبیات کودک و نوجوان کیست ؟ و چرا ؟

جیم : نویسنده مورد علاقه ام در ادبیات کودک ونوجوان رولد دال است ، راحت و شیرین می نویسد، قوه تخیلش بیست است.  

سین : نام زیباترین داستانی که خواندید چیست ؟

جیم : زیباترین داستانی که خواندم از همین آقای رواد دال است.  ماتیلدا

سین : جایگاه ادبیات کودک در ایران چگونه است؟

جیم : قدمت ادبیات کودک در کشور ما چند هزار ساله است از هر زمان که افسانه و قصه وجود داشتند ادبیات کودک هم بوده ، اما این که با این وجود چرا اکنون جایگاه داستان کودک در کشور ما چندان به چشم نمی آید شاید بتوان بی توجهی و کم توجهی به آن دانست.

این مشکل را از درون خانواده تا دستگاه های اجرایی و متولیان فرهنگی از جمله آموزش و پرورش باید پیگیری کرد. 

سین : به نظر شما نویسنده کودک کیست ؟

جیم : نویسنده کودک از نظر من کسی است که  دغدغه اش کودکان و مسایل آنان است. هنوز کودکی را می فهمد و برای صداقت و پاکی آن ها ارزش قائل است.
 
مهمترین ویژگی نویسنده کودک از دید من داشتن کودک درونی شاد و سرزنده است این ویژگی سبب می شود نویسنده خواسته ها و نیازهای بچه ها را بشناسد و آثارش را طبق میل و سلیقه ی آن ها بنویسد .  

سین : نوشتن برای کودک چه تفاوتی با نوشتن برای بزرگسال دارد ؟

جیم :به نظر من منهای بعضی موضوع ها که گفتنش برای کودک ممنوع است ، نوشتن برای کودک و بزرگسال تفاوتی ندارد، اگر بخواهیم غیر از این فکر کنیم مخاطب کودک را دست کم گرفتیم 

سین : یکی از موضوع هایی که شما به آن توجه داشتید انقلاب اسلامی در داستان کودکانه  من نگهبان جن خانه هستم بود ،که برگزیده ی جایزه انقلاب شد، در این داستان چطور انقلاب را روایت کردید ؟

جیم: داستان من نگهبان جن خانه هستم ، خوشبختانه مورد توجه منتقدین و کارشناسان قرار گرفت، طوریکه این کتاب در فهرست لاک پشت پرنده قرار دارد ، من نگهبان جن خانه هستم روایت انقلاب را با نگاه بی طرفانه ی یک دختر بچه که شخصیت اصلی داستان است بیان می کند. به نطر من انقلاب و جنگ دو اتفاق بزرگ در تاریخ کشور ماست، اگر نویسنده از این دو رخداد با نگاهی بی طرف در داستان استفاده کند، حتما می شود آثارارزشمندی خلق کرد ، همان گونه که جنگ و صلح نوشته شد.   
 
سین : ادبیات کودک در کشور ما چه جایگاهی دارد ؟

جیم :جایگاه ادبیات کودک در کشورخوشبختانه نرم نرمک دارد به سمت جلو می رود و اتفاق های خوبی در راه است اما این کافی نیست باید سعی کنیم به این حرکت سرعت بیشتری دهیم. 

سین : ادبیات کودک در استان فارس چه جایگاهی دارد ؟

جیم : ادبیات کودک در فارس هم ... همانگونه که ادبیات بزرگسال فارس در کشور جایگاه خوبی دارد، نویسنده های کودک فارس به خصوص شیراز هم به طور چشمگیری در حال رشد و پیشروی هستند.

من کتاب ها را نمی خواندم می بلعیدم!///گزارش سین جیم+ تصاویر از طریق تلگرام ارسال شد

وجود انجمن انگشت جادویی گواه این ادعاست نویسنده های خوبی که در سال های گذشته با چاپ آثار ارزشمندشان با ناشران خوب و مطرح کشور توانسته اند نگاه ها را به سمت شهر شیراز بکشانند و تعجب همگان را برانگیزند. تقریبأ محال است جشنواره ای در سطح کشوربرگزارشود و از بچه های انگشت جادویی برگزیده نداشته باشیم.

این انجمن در دو سال گذشته با برگزاری جشنواره ملی داستان نویسی انگشت جادویی قدم دیگری در این مسیر برداشته است.  

سین :کودک کیست ؟

جیم : کودک برای من به معنای پاکی و صداقت است.  
اگر الان به دوران کودکی برمی گشتم ، دوباره همان مسیر را طی می کردم. من کودکی ام را با همه ی کاستی ها دوست دارم چون سرشار از گرمی قصه بود ، قصه هایی که تا امروز همراهم بودند .  

سین :فاطمه فروتن کیست ؟

جیم :سوال سختی است . امیدوارم انسان به درد بخوری باشم. 

سین : سخن پایانی ؟

جیم : امیدوارم با داستان هایم بتوانم برای لحظه ای شادی را به کودکان هدیه کنم.  
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.