در کوچه کتاب مطرح شد:

عمر ادبیات انقلاب کوتاه بود/ برای ادامه راه دست یکدیگر را بگیریم

نشست نقد رادیویی «کوچه کتاب» با حضور نویسنده کلت 45 به بررسی ادبیات انقلاب پرداخت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نشست رادیویی کوچه کتاب این هفته میزبان حسام الدین مطهری، روزنامه نگار و نویسنده جوان اراکی و نویسنده کتاب «کلت ۴۵» در مجتمع فرهنگی گلستان کتاب بود.

حسام الدین مطهری با اشاره به اینکه در کنار روزنامه نگاری و خواندن و نوشتن داستان های کوتاه با ادبیات و نوشتن مانوس شده است، گفت: تاریخ، رویدادها و تکرار و روایت آن ها همیشه برای من جالب بوده است و تلاشم بر این بوده است با استفاده از واقعیت ها و مستندات این موضوعی را یاداور شوم که بعضی ها فراموش می کنند باید برای ادامه راه دست همدیگر را بگیرند؛ نه اینکه مقابل و روبروی هم قرار بگیرند.

وی تمرکز داستان را بر روایت مجاهدان خلق عنوان کرد و افزود: از نظر من تاریخ با یک عده از انسان ها طرف است که بخشی از وطن را حیف و میل کردند و تعدادی از جوانان نابود شدند؛ گروهی که باید به لحاظ روان شناسی بررسی شوند در حالیکه فقط به لحاظ سیاسی درباره آنها حرف زده شده است.

این داستان نویس جوان تاکید کرد: نوشتن و پرداختن درباره وطن بیش از ادبیات انقلاب برایم اهمیت داشت.

در این نشست همچنین مهرداد، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی گفت: اگر ادبیات انقلاب را قبل و بعد از پیروزی انقلاب در نظر بگیریم باید بگوییم: ادبیات دفاع مقدس و فراز و نشیب های این دوران ادبیات انقلاب را تحت تاتیر گذاشته است؛ به عبارت دیگر می توان گفت عمر ادبیات انقلاب خیلی کوتاه بوده است.

وی با اشاره به اینکه شاید در مرکز اسناد خاطرات و روایات زیادی از انقلاب وجود داشته باشد اما در حوزه ادبیات داستانی با کمبود جدی مواجه ایم، افزود: این برای ما خیلی ارزشمند است که کتاب پانصد صفحه ای از جوانی منتشر شده است که انقلاب را درک نکرده است.

این منتقد تعبیر تلخ را به روایت های کلت 45 نسبت داد که با استقبال مخاطبان و داستان نویسان به چاپ دوم رسیده است.

کلت 45 روایت خانوادگی کارگر معمولی است که در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی روایت شده است. داستان و روایت خانواده ای که زن و شوهر به جرم همکاری با مجاهدان خلق دستگیر شده و دختر و پسر ان ها در دو خانواده متفاوت بزرگ می شوند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشخص می شود مرد خانواده در سال های زندان اعدام شده و همسر او آزاد شده است. در نهایت پسر کمیته چی شده و مقابل مادر و خواهری قرار می گیرد که در خانه تیمی دستگیر می‌شوند.

کوچه کتاب یکشنبه ها در بازار کتاب گلستان ضبط و دوشنبه ها ساعت 17:15 از رادیو خراسان پخش می‌شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.