پاس‌کاری سازمان‌ها در برخورد با آسیب‌های اجتماعی

سالانه در کشور 50 هزار نفر بر اثر استعمال مواد دخانی فوت می‌کنند که این امر هزینه‌های درمانی زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور صبح امروز در جلسه هم اندیشی کاهش مصرف دخانیات در بین جوانان با اشاره به ماموریت دستگاه‌ها ذیربط در این زمینه اظهار داشت: سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد می‌توانند در جهت ترویج فرهنگ جامعه عاری از دخانیات نقش ویژه‌ای را ایفا کنند و در این زمینه شورای فرهنگی دخانیات هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه داده و با ابلاغ آیین نامه‌ سعی در جهت کاهش مصرف دخانیات در بین نسل جوان می‌کند.

وی  بیان کرد: با تصویب لایحه بودجه عوارض کالاهای آسیب رسان و همچنین برخورد با فروش مواد دخانیات ما شاهد کاهش دسترسی جوانان به این ماده خانمان سوز هستیم و از دستگاه صدا و سیما انتظار دارم که در معرفی عوارض خطرناک مصرف دخانیات تلاش بیشتری از خود نشان دهد.

وزیر بهداشت با بیان این که سالانه 50 هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند، افزود: هزینه‌های درمان مرتبط با مصرف سیگار و سرطان ناشی از آن بسیار بالا بوده و من امیدوارم با فرهنگ سازی خانواده‌ها را از آسیب جدی نجات داده و بار این بیماری در جامعه کاهش یابد و همچنین قبح و زشتی مصرف سیگار در بین خانواده‌ها بیشتر شود.

هاشمی ابراز داشت: در این جلسه نمایندگان وزارت ارشاد حضور نداشتند و من امیدوارم علت غیبت‌شان مسئله مهمتر از مصرف دخانیات در بین جوانان بوده باشد.

وی ادامه داد: در بحث نظارت دچار کمبود نیروی نظارتی هستیم و واقعیت این است که این کار مختص ما نبوده و نظارت باید از اعضای خانواده شروع و در کل جامعه  برسد و اگر قبح مصرف سیگار در بین جامعه ریخته شود میل به استعمال دخانیات در بین جوانان افزایش می‌یابد.

وزیر بهداشت با بیان این که در هنگام ورود مشکل ما به دنبال مقصر هستیم، تصریح کرد: در بحث موضوع دخانیات همه دستگاه‌ها، هنرمندان، والدین و کسانی که تریبون در دست دارند مسئول بوده و هر کدام از این سازمان‌ها کار خودشان را به درستی انجام ندهند اعتیاد دامن گیر جوانان کشورمان می‌شود.

وی در پایان گفت: ما متاسفانه در مثال اجتماعی عادت داریم توپ را در زمین دیگران بیاندازیم و من امیدوارم این کار فرهنگی به سرانجام برسد تا مصرف دخانیات در بین افراد جامعه کاهش یابد.

اجرای طرح‌های کاهش مصرف دخانیات در مدارس کشور
در ادامه این جلسه دکتر فانی وزیر آموزش پرورش گفت: پشنهاداتی که در مورد آموزش و پرورش شده است ما هم اکنون فراتر از آن را اجرا کرده‌ایم و اگر موسسه مبارزه با دخانیات پیشنهادی فراتر از فعالیت‌‌مان را به ما ارائه دهد حتما آن را اجرا می‌کنیم.

وی بیان کرد: ابلاغیه‌های این جلسه قطعی بوده و من امیدوارم با اجرایی شدن این طرح مصرف دخانیات در کشور  ما کاهش یابد.

ابلاغ موارد 9 گانه مبارزه با دخانیات به دانشگاه‌های کشور
در ادامه این جلسه دکتر فرهاد پور وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ما عملا موارد 9 گانه را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده ایم و در عمل بعضی از دانشگاه‌ها طرح ها و دستور العمل‌های این طرح را به مرحله اجرا گذاشته‌اند و همچنین در حوزه معاونت و آموزشی و فرهنگی وزارت علوم دستورالعمل‌های آموزشی مربوط به آسیب‌های اجتماعی مواد دخانی تهیه و تدوین شده است.

وی بیان کرد: دانشجو باید اوقات فراغت داشته باشد تا به دنبال دخانیات نرود و زمانی که از مضرات مصرف مواد دخانی مطلع شود به سمت استعمال این ماده آسیب رسان نمی‌رود.

ورزش عامل بازدارنده دخانیات
در ادامه این جلسه گودرزی وزیر ورزش و جوانان ذکر کرد: کار ورزش اساسا به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل مصرف دخانیات است در اماکن ورزشی مصرف سیگار ممنوع است.

وی بیان کرد: در فضای ورزشی در روزهای مسابقات که هیجانش بالاست متاسفانه جوان روی به مصرف سیگار می‌آورند اما به طور کلی ورزش به عنوان عاملی بازدارنده و پیشگیری کننده در برابر مصرف سیگار است.

وزیر ورزش با بیان این که حمایت دولت و مجلس از این طرح  سبب کاهش مصرف سیگار در بین جوانان می‌شود، افزود: هنگامی که ورزش اوقات فراغت جوانان را پر کند کمتر جوانی به سمت مصرف دخانیات می‌رود که مسئولین با سرمایه گذاری در این زمینه و اجرای قوانین و مقررات می‌توانند جامعه را عاری از دخانیات کنند.

گودرزی ابزار داشت: ما باید به این نوع مسائل ریشه‌ای‌تر نگاه کنیم و برای حاصل شدن نتایج خوب باید جایگزین مناسب برای مواد مخدر در بین فرزندانمان پیدا کنیم و من حساب ویژه‌ای بر روی صدا و سیما به عنوان یک سازمان تبلیغاتی باز کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از مباحث که ما شاهد فروش دخانیات در ورزشگاه هستیم این مسئله مربوط به نهادهای انتظامی و حراست ورزشگاه بوده و ما به دنبال تهیه طرحی در جهت جلوگیری از ورود این مواد به داخل ورزشگاه‌ها هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار