سینما در هفته‌ای که گذشت؛

جنگ ستارگان در سینما به خاطر یک فیلم و یک جایزه

با گذشت دو هفته از پایان جشنواره فیلم فجر همچنان عوامل فیلم بادیگارد، برنامه هفت و رئیس سازمان سینمایی به اظهارات همدیگر واکنش نشان می‌دهند.

جنگ ستارگان در سینما به خاطر یک فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با گذشت دو هفته از پایان جشنواره فیلم فجر همچنان عوامل فیلم بادیگارد، برنامه هفت و رئیس سازمان سینمایی به اظهارات همدیگر واکنش نشان می‌دهند.
 
** ادامه حواشی داوری جشنواره فیلم فجر 
 
*پاسخ ایوبی به اظهارات عوامل «بادیگارد»
پس از اظهارات ابراهیم حاتمی کیا در مراسم  تجلیل خانواده‌های شهدای هسته ای از این کارگردان، رئیس سازمان سینمایی در کانال تلگرامی خود به اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان «بادیگارد» پاسخ گفت.  

«آقای حاتمی‌کیا آرزو کرد که من به «صدرات سفارت فرانسه» نائل شوم تا دست از سر ایشان بردارم. قسمت اول دعایشان ممکن است روزی مستجاب شود ولی قسمت دومش خیلی بعید است. هرجا که باشم باز هم همین ماجرای فرش قرمز است و نمایش فیلم‌های دیدنی ابراهیم حاتمی‌کیا. درست مانند سیزده سال پیش در پاریس برای نمایش ارتفاع پست».

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیرمجری طرح فیلم «بادیگارد» مبنی بر اینکه جایزه سیمرغ بهترین فیلم با نگاه ملی ابتدا به این فیلم پیشنهاد شده، اظهار کرد: جایزه بهترین فیلم با نگاه ملی جایزه‌ای است که از طرف سازمان سینمایی اهدا می‌شود و جایزه هیات داوران جشنواره نیست. بنابراین هیات داوران تا آخرین دقایق نمی‌دانستند که این جایزه به چه کسی داده می‌شود و هر چه بوده بین من، دبیر جشنواره و معدود افرادی در سازمان سینمایی بوده است. گر ما این جایزه را داده‌ایم چنین خبری را کاملا تکذیب می‌کنم.

پیش از این پژمان لشکری پور مجری طرح فیلم سینمایی «بادیگارد» گفته بود: مسئولان جشنواره ابتدا جایزه بهترین فیلم با نگاه ملی را برای «بادیگارد» در نظر گرفته بودند وبه دلیل اینکه ما این جایزه را نپذیرفتیم آن را به فیلم «نفس» دادند.

*واکنش پرویز پرستویی به اظهارات افخمی
پرویز پرستویی پس از اظهارات بهروز افخمی در خصوص سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت خطاب به وی گفت: اگر شما یقین داشته باشید که داوران این دوره به مصلحت به بنده جایزه داده‌اند و حق همکاران خوبم را زیر پا گذاشته‌اند‌، آن سیمرغ را به برنامه شما خواهم آورد و تقدیم به عزیزی خواهم کرد که حقش پایمال شده است.
 
**اظهارات در خصوص ماهواره و فیلم‌های مشکل‌دار  
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین اظهارات  گفت: یکی از راه‌های مقابله و همکاری هنرمندان با شبکه‌های خارجی سروسامان دادن به اقتصاد فرهنگ و هنر کشور است. اگر اقتصاد فرهنگ و هنر ما به سامان باشد دلیلی ندارد که هنرمندان‌ما با شبکه‌های خارجی همکاری کنند. وقتی سینماگران در داخل کشور کار نداشته باشند و بازیگران دعوت به کار نشوند طبیعتا به دنبال جایی می‌روند که بتوانند فعالیت کنند و درآمد داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فیلم‌های جشنواره فجر سی و چهارم عنوان کرد: گاهی فیلم‌ها مغایر با فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته ساخته می‌شود. بنابراین باید این مشکل حل شود تا بتوانیم آنها را اکران کنیم .در گذشته هم این رویه وجود داشته است اما فیلم‌های جشنواره فجر امسال مشکل اکران عمومی را ندارند.‌ 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به حواشی ترک محل برنامه معرفی کتاب توسط هنرمندان پیشکسوت تصریح کرد: برگزار کنندگان این برنامه از من درخواست حضور در آن را داشتند اما به دلیل کمبود وقت عذرخواهی کردم تا اینکه سرانجام با اصرار مسئولان نهاد کتابخانه ملی قرار شد مدت کوتاهی در برنامه بمانم چون بعد از آن قرار دیگری داشتم و باید برنامه را ترک می‌کردم، در چهل دقیقه‌ای که در برنامه حضور داشتم چند نفر از هنرمندان کتاب‌ معرفی کردند تا اینکه نوبت به آقای داریوش ارجمند رسید و ناچار شدم برنامه را ترک کنم تا به قرار دیگرم برسم. بنده هیچ نظری نسبت به ایشان ندارم و همانطور که از پیش اعلام کرده بودم فقط می‌توانستم مدت محدودی در این برنامه حضور داشته باشم.

**پیش‌بینی ایوبی از گیشه سال 95
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی  درخصوص پیش‌بینی گیشه سال آینده سینما عنوان کرد: سال‌های گذشته که خیلی‌ها می‌گفتند سینما فروش خوبی نخواهد داشت و به سال سیاه سینمای ایران قلمداد می‌شد اما من می‌گفتم سال خوبی خواهد بود. امسال که همه می‌گویند سال خوبی در پبش داریم طبیعی است من که همیشه خوشبینم باید امیدوارتر باشم.

**جایزه 5هزار یورویی برلین برای مستند ساز ایرانی
فیلم مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی تنها فیلم ایرانی بود که جایزه پنج هزار یورویی را در بخش عفو بین الملل دریافت کرد. این جایزه هرساله برای تشویق فیلم سازان به ساخت فیلم در زمینه حقوق بشر اعطا می‌شود.

مهرداد اسکویی بعد از دریافت جایزه عفو بین الملل از جشنواره فیلم برلین گفت: بعد از دریافت این جایزه، فیلم را به همه دخترانی تقدیم کردم که هیچ چیزی تقدیم‌شان نمی‌شود و ابراز امیدواری کردم که کلا به کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشور‌ها هستند، توجه بیشتری شود.
 
**ققنوس سینمای انقلاب برای کارگردان «بادیگارد» 
در اختتامیه پنجمین جایزه سینمایی ققنوس و اولین جایزه سینمایی آیینه؛ تندیس آیینه به محمد همدانی برای ساخت انیمیشن «فهرست مقدس»، بهروز شعیبی برای فیلم «سیانور»، و ابراهیم حاتمی‌کیا و جایزه ویژه هنرمندان برای بازی در فیلم «بادیگارد» به بابک حمیدیان و احسان محمد حسنی تهیه کننده «بادیگارد» در بخش امید رسید.

همچنین فیلم «بادیگارد»، فیلم «سیانور»، فیلم «جشن تولد»، فیلم «دلبری»، انیمیشن «فهرست مقدس»، فیلم «ایستاده در غبار» به ترتیب تندیس ققنوس گرفتند.
 
ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از دریافت جوایزش گفت: سینما دیگر به یک بت و یک گوساله سامری تبدیل شده . این گوساله سامری صدا و زر و زیور دارد ولی اگر صدایی که باید از آن بلند شود، نشود هیچ ندارد. کارگردان سینما رسما دهه فجر را به تمسخر گرفته و فقط به فکر ظاهر سینماست و ارزش آن را از یاد برده‌اند.

آنقدر به سینما اهمیت می‌دهند که محتوا از یاد می‌رود. در حوزه نقد، جای دغدغه محتوا خالی است. ظرف و مظروف باید با هم پیش بروند. اهمیت دادن بیش از حد به فرم و قاب، ما را گمراه می‌کند. 
 
** تعیین تکلیف برای اکران نوروزی
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از آغاز اکران‌های نوروزی از بیست و ششم اسفند خبر داد و هر گونه گمانه زنی‌ درباره لیست اکران نوروزی را تا قبل از 10 اسفند تکذیب کرد.
 
اکران دو فیلم «من سالوادور نیستم» ساخته منوچهر هادی در گروه ماندانا و«نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی در گروه کوروش از چهارشنبه پنجم اسفند آغاز می‌شود ونمایش فیلم «خبر خاصی نیست» نیز به دلیل مصادف شدن با جشنواره فیلم فجر تا یک هفته دیگر در یکی از سالن‌های پردیس کوروش ادامه خواهد داشت.
 
 
** مجمع عمومی خانه سینما برگزار می‌شود
مجمع عمومی خانه سینما با استناد به مواد17، 19،18 و 20 اساسنامه خانه سینما با حضور نمایندگان و بازرسان تشکل های سینمایی عضو، ساعت 17 روز سه شنبه هجدهم اسفند ماه  در تالار زنده سیف اله داد خانه سینما برگزار خواهد شد.
 
**انتصاب اعضای شورای عالی نظارت سازمان سینمایی
اعضای  شورای عالی نظارت سازمان سینمایی ، با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی ، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر محمد علی حسین نژاد، دکتر حسین کرمی، محسن مهاجرانی، محمد مهدی عسگرپور و حبیب ایل‌بیگی به عنوان اعضای  شورای عالی نظارت سازمان سینمایی منصوب شدند.
 
 
**دلیل فسخ قرارداد بازیگر سینما با سازندگان حریم‌سلطان
امیر آقایی بازیگر سینما در جدیدترین قسمت برنامه «هفت» از منع نقش آفرینی‌اش در سریال ترکیه‌ای سخن به میان آورد و از عدم امکان بازیگری‌اش در ترکیه انتقاد و نسبت به این منع گلایه جدی کرد. 

وی گفت: من قرارداد بازی در یک فیلم ترکیه‌ای را بسته بودم اما آقایان ایوبی و ایل‌بیگی گفتند که باید بازگردی. من به آقای ایل‌بیگی گفتم شما مدیرید و کار شما پشت میز نشینی است اما من بازیگرم و در میان مردم جامعه‌ام زندگی می‌کنم. من از شما بهتر به خطوط قرمز نظام آشنا هستم. ما چرا نباید حق داشته باشیم تا مثل بازیکنان فوتبال لژیونر داشته باشیم و با فیلمسازهای خارجی کار کنیم؟ این اتفاق‌ها، اتفاق‌های خوبی است و پرچم کشور ما را بالا می‌برد. من برای بازی در یک سریال ترکیه‌ای به آنجا رفتم. حتی به آنها قید کردم در لوکیشنی که روی میزش مشروبات الکی باشد بازی نخواهم کرد اما سر صحنه بودم که آقایان ایوبی، ایل‌بیگی و مدیران بالا با من تماس گرفتند که این کار شما هزینه دارد، برگردید تا ما در خدمت شما باشیم.

 
**معرفی برترین کتاب‌های سینمایی ایران 
مراسم اهدای جوایز پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینما چهارشنبه پنجم اسفند با معرفی آثار برگزیده در حوزه ترجمه و تألیف در محل موزه سینما برگزار شد.

محمد همتی مترجم و احمد الستی مولف کتاب هنر دقت (کلام و تصویر در مردم‌نگاری) و اهدای دیپلم افتخار تقدیر شد و تندیس بخش ترجمه به محمد شهبا برای ترجمه کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران نوشته حمید لطیفی اهدا شد.

در بخش تالیف نیز با اهدای دیپلم افتخار به احمد ضابطی جهرمی برای نگارش کتاب شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند تندیس این جشن به محمد گذرآبادی برای تالیف فرهنگ فیلمنامه اهدا شد.


**سه جایزه برای یک فیلم ایرانی
فیلم «آوازهای سرزمین من» در مراسم اختتامیه یازدهمین فستیوال ارتدکس (میتینگ) در شهر اوبنینسک روسیه موفق به دریافت سه جایزه شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار