سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از اهدای تندیس «دوربین معروف» به کلاری تا رسیدن سیمرغی‌ها به ققنوس

تعدادی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه ققنوس سینما انقلاب شده‌اند.

از اهدای تندیس «دوربین معروف» به کلاری تا رسیدن سیمرغی‌ها به ققنوسبه گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینمای ایران در این هفته با اتفاقات متعددی مواجه بود که از میان آن‌ها می‌توان به اعطای تندیس «دوربین معروف» سینمایی به محمود کلاری و نامزد شدن فیلم‌های جشنواره فجر در سینما انقلاب اشاره کرد.

دوربین معروف تاریخ سینما در دستان کلاری

مراسم بزرگداشت محمود کلاری به تازگی در فرانسه برپا شد و طی آن تندیسی از دوربین cameflex که اولین دوربین ساخت کارخانه اکلره است و فیلم‌های معروف تاریخ سینما همچون آثار آلن رنه، رنوار، برسون، کلمان، ژان لوک گودار و ... با آن فیلمبرداری شده، توسط داریوش خنجی، فیلمبردار صاحب‌نام فرانسوی حاضر در برنامه به کلاری اهدا شد.

این هنرمند در این سفر علاوه بر حضور در برنامه بزرگداشتش، با همراهی داریوش خنجی مستر کلاسی را به مدت سه ساعت برگزار کرد. این مسترکلاس با نمایش عکس‌های سیاه و سفید کلاری آغاز شد و با گفتگو درباره رابطه عکاسی و فیلمبرداری ادامه پیدا کرد.

محمود کلاری به تازگی مدیریت فیلمبرداری فیلم «فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد را بر عهده داشت و برای فیلمبرداری «بادیگارد» نامزد دریافت سیمرغ شد.

در کارنامه هنری این هنرمند همکاری با کارگردان‌هایی چون عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، تهمینه میلانی، اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود جعفری جوزانی، مانی حقیقی و ... دیده می‌شود.


اعلام آخرین فرصت ارسال اثر به جشنواره روح الله

جشنواره فیلم «روح‌الله» با اعلام تاریخ 30 بهمن ماه به عنوان آخرین فرصت ارسال اثر به این رویداد اعلام کرد، تاریخ مذکور غیرقابل تمدید خواهد بود.

برگزاری جشنواره «روح الله» به دلیل استقبال فیلم سازان و صاحبان آثار، به یکم تا سوم خرداد سال 1395 همزمان با نیمه شعبان موکول شد و تاریخ دریافت آثار نیز تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

این جشنواره یک بخش تشویقی برای فیلم سازان جوان در نظر دارد و از 114 فیلم‌ساز برای ساخت فیلم کوتاه با موضوع «اندیشه‌های امام خمینی (ره) حمایت می‌کند.

فیلم سازان تا 30 بهمن ماه فرصت دارند طرح‌ها و آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

این جشنواره در دو بخش «اصلی» و «ویژه» آثار سینماگران را دریافت می‌کند. بخش اصلی به مسابقه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، پویانمایی و نماهنگ» اختصاص دارد. در بخش ویژه نیز فیلم‌های 60 تا 180 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، پویانمایی و نماهنگ» با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

فیلم‌سازان و کلیه علاقه‌مندان برای اطلاع از شرایط تولید و نحوه ارائه فیلم‌نامه‌های خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی  www.masf.ir مراجعه کنند. 


معتمدآریا داور «لاک‌پشت پرنده» شد

فاطمه معتمدآریا، عضو هیات داوران فیلم و انیمیشن فهرست«لاک‌پشت پرنده» شد.

فهرست «لاک‌پشت پرنده» در دوره‌ جدید خود بهترین‌های فیلم‌ و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان را معرفی می‌کند.

این دوره با انتشار ماهنامه‌ «لاک‌پشت پرنده» از دی‌ماه ۱۳۹۴ آغاز شده و گروه‌های ارزیابی مختلفی برای داوریِ اسباب‌بازی، فیلم و انیمیشن، کتاب، فضای دیجیتال، محصولات شنیداری و موسیقی تشکیل شده و پیشنهادهای داوران هر ماه در این مجله منتشر می‌شود.

در اولین فهرست فیلم و انیمیشن لاک‌پشت پرنده، «پدینگتون» به کارگردانی پال کینگ تنها فیلم با امتیاز ۶ لاک‌پشت است. «شهر موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند با امتیاز ۵ لاک‌پشت و «کلاه‌قرمزی ۹۴» به کارگردانی ایرج طهماسب، «رستم و سهراب» به کارگردانی کیانوش دالوند، «تارزان» به کارگردانی رینهاد کلاس و «ماجراهای ژول ورن» از مؤسسه‌ فرهنگی هنری قرن ۲۱ با امتیاز ۴ لاک‌پشت‌ به این فهرست راه یافته‌اند.

گروه داوران فهرست فیلم و انیمیشن ماهنامه‌ لاک‌پشت پرنده در شماره‌ اول این مجله عبارتند از لیلی رشیدی، کیوان کثیریان، شاهین امین، روح‌الله بیات، گیسو غفوری و حدیث لزرغلامی. 

در شماره‌ جدید لاک‌پشت پرنده (بهمن ۹۴) اسامی داوران تغییر کرده و فاطمه معتمدآریا به گروه داوران لاک‌پشت پرنده ملحق شده است.


فیلم های سینمای ایران در برلین 2016

«فروشنده»- اصغرفرهادی 

حق نمایش فیلم «فروشنده» ساخته جدید اصغر فرهادی که در بخش بازار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور دارد به چندین کشور خارجی فروخته شد.

کمپانی فیلم «ممنتو» که مسئولیت توزیع بین‌المللی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را بر عهده دارد، در جریان «بازار فیلم اروپا» در جشنواره فیلم برلین، قرارداد نمایش این فیلم را با توزیع‌کنندگانی از کشورهایی چون ایتالیا، سوئیس، ژاپن، کره‌جنوبی، لهستان، پرتغال، یونان و همچنین کمپانی توزیع‌کننده فیلم در خاورمیانه منعقد کرد.

این فیلم روایتگر زندگی زوجی است که رابطه آنها به سبب فشارهای اجتماعی رو به خشونت می‌رود و بازیگران اصلی آن ترانه علیدوستی و شهاب حسینی هستند.

«لانتوری»- رضا درمیشیان 

فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان، یکی از چهار نماینده ایران در جشنواره برلین، به روی پرده رفت.

«لانتوری» در بخش «پانوراما» شصت‌وششمین جشنواره فیلم برلین حضور دارد و از پنج نمایش، بلیت‌های آنلاین چهار نمایش این فیلم به طور کامل به فروش رفته است.

«اژدها وارد می شود»- مانی حقیقی

فیلم «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی که نماینده سینمای ایران در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین است و برای کسب جایزه اصلی جشنواره (خرس طلا) رقابت می‌کند، پس از اولین نمایش خود در روز 19 فوریه (30 بهمن) در سالن اصلی کاخ جشنواره، روز 20 فوریه نیز سه‌بار در سالن‌های دیگر جشنواره به روی پرده می‌رود و نمایش پایانی خود را روز 21 فوریه (2 اسفند) خواهد داشت.

همچنین مستندهای ایرانی «والدراما» ساخته عباس امینی و «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی که هر دو در بخش نوجوان بالای 14 سال جشنواره برلین حضور دارند، سه نمایش در این فستیوال دارند.

شصت‌وششمین دوره جشنواره فیلم از 22 بهمن تا 2 اسفند ماه در آلمان برگزار می‌شود.


برنامه اکران هفته پایانی بهمن

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش پس از پایان جلسه این هفته شورا، گفت: سه فیلم جدید –«آزادی مشروط» در گروه زندگی، «منو کجا می‌بری؟» در گروه اریکه ایرانیان و «تا آمدن احمد» در گروه آزادی از روز چهارشنبه 28 بهمن‌ماه اکران می‌شود. 

سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین درباره زمان شروع اکران نوروزی فیلم‌ها اظهار داشت: براساس میزان فروش فیلم‌هایی که روی اکران هستند، اکران نوروزی برنامه‌ریزی می‌شود. هر فیلمی که به کف فروش برسد، یک فیلم اکران نوروزی جایگزین آن می شود.

داستان «آزادی مشروط» 72 ساعت زندگی خانواده‌ای است که با یک مشکل عمده مواجه هستند و سعی در برطرف کردن آن دارند. این فیلم نخستین فیلم بلند سینمایی حسین مهکام در مقام کارگردان است و بازیگران آن رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی احمدی، میثم غنی زاده و مهدی غفوری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

«تا آمدن احمد» هم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده و داستان این فیلم در سال 1365 اتفاق می افتد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. در این فیلم احمد از نیروهای جمعیت هلال احمر است که شهید می‌شود اما خانواده او فکر می‌کنند که هنوز زنده است و دنبال او می‌گردند و بازیگران آن مهدی فقیه، افسر اسدی‌، پرهام دلدار و بهرام ابراهیمی هستند.

فیلم سینمایی «منو کجا می‌بری؟» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی نخستین ساخته بلند حمید زرگرنژاد به نویسندگی بهروز افخمی است که با بازی سعید راد، امیر جدیدی، هدی زین‌العابدینی، حسین سلیمانی، پیام احمدی‌نیا، رامین راستاد،محمد فیلی، علی اوسیوند، سعید داخ، فرهاد بشارتی و حسین توشه است که از چهارشنبه در سینماهای تهران و شهرستان‌های مختلف کشور روی پرده رفته است.


انتشار یک فراخوان از جشنواره فیلم مقاومت

فراخوان بخش جلوه‌گاه نور چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با رویکرد تکریم از خانواده معزز شهدا و معرفی مادران و پدران شهدا و با پیش‌بینی دو بخش حرفه‌ای و مردمی منتشر شد. چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نظر دارد، به منظور تکریم از خانواده معزز شهدا، فیلم‌هایی را که به معرفی مادران و پدران شهدا می‌پردازد در بخش ویژه‌ای تحت عنوان «جلوه گاه نور» در قالب مستند مورد بررسی و تقدیر قرار دهد.

در گزارش چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، متن کامل فراخوان بخش«جلوه‌گاه نور»  آمده است: «خانواده شهداء در دامان خود فرزندانی را تربیت کردند که امروز هر آنچه کشور عزیزمان دارد مدیون جان شیرین آنهاست. پدران و مادرانی که خود در مکتب اهل بیت تربیت یافتند و با عشق و محبت اهل بیت این سرافرازان را تربیت کردند.


عرضه فیلم های فجر 33 در شبکه نمایش خانگی

در جلسه 25 بهمن شورای پروانه نمایش خانگی با عرضه فیلم های «اعترافات ذهن خطرناک من» به تهيه كنندگی جواد نوروز بیگی و به کارگردانی هومن سیدی، «روباه» به تهيه كنندگی محمد پیرهادی و به کارگردانی بهروز افخمی ،«پدر آن دیگری» به تهيه كنندگی و به کارگردانی یدالله صمدی، «دلتنگی های عاشقانه» به تهيه كنندگی محمدرضا شرف‌الدین و به کارگردانی رضا اعظمیان، «یاسین» به تهيه‌كنندگی محسن آقا علی اکبری و به کارگردانی حامد امرایی و  «نعل وارونه» به تهيه كنندگی و به کارگردانی افشین صادقی و 6 عنوان فیلم کوتاه، 8 عنوان فیلم خارجی و یک عنوان فیلم مستند موافقت شد.


جشن تولد هنرمندان متولد زمستان 

مراسم جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد بهمن و اسفند به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت در مجموعه باغ زیبا برگزار شد.

در این مراسم که علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشکسوتان  رشته‌های مختلف هنر از جمله سیروس گرجستانی، ناصر آقایی، اکبر زنجانپور، علیرضا خمسه، جلیل فرجاد، دکتر سعید شریفیان استاد موسیقی و عباس عظیمی مدیر عامل و تعداد زیادی از هنرمندان پیشکسوت متولد دو ماه بهمن و اسفند حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم محمد شیری بازیگر سینما و تلویزیون به همراه فرزندش بهروز شیری، یک قطعه موسیقی اجرا کردند.
 
علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از اقدام مثبت موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: اینگونه اتفاقات مبارک موجب خوشحالی است. چون هنرمندان را دور هم جمع می‌کند و امیدواریم از این جمع‌های دوستانه بهره‌مند شویم. امروز ۱۳۰ هنرمند دعوت شده‌اند و در حال رسیدن به پایان زمان جشنواره ها و نزدیک شدن به اتفاقات سیاسی کشور هستیم. اتفاق مبارک و خوبی است که کسانی که ارتباط مستقیم با فرهنگ و هنر کشور دارند در مجلس شورای اسلامی و حیطه قانونگذاری کشور حضور پیدا کنند و نماینده ای در این عرصه کشور داشته باشیم.

پس از اهدای هدایا توسط علی مرادخانی، محسن علی اکبری، عباس عظیمی رشید وطن دوست قطعه «جان مریم» را به طور زنده اجرا کرد.
هنرمندان پس از بریدن و فوت کردن شمع سالروز تولدشان، به ضیافت ناهار دعوت شدند.


معرفی نامزدهای جایزه سینمایی «ققنوس» 

جایزه سینمایی ققنوس با نامزدی فیلم‌های «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «سیانور»، «نفس»، «رسوایی۲»، «دلبری» و انیمیشن «فهرست مقدس» به ایستگاه پایانی رسید.

بنا بر این  گزارش با نامزدی فیلم‌های «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «سیانور»، «نفس»، «رسوایی۲»، «دلبری» و «فهرست مقدس» جایزه سینمایی ققنوس به ایستگاه پایانی رسید.

پس از یک هفته اکران آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی‌ اساتید، همزمان با آئین اختتامیه جایزه سینمایی ققنوس به سه فیلم برتر در حوزه سینمای انقلاب جوایزی اهدا می‌شود و از دو هنرمند پیشکشوت تجلیل به عمل می‌آید.

این جایزه به همت جنبش فکری هنری سینما انقلاب و با دبیری روح الله رجبی از ۲۰ تا ۲۷ بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد كه علاوه بر انتخاب سه اثر برتر از سه رسانه فعال نیز در آیین پایانی تجلیل خواهد شد.


نتایج انتخابات کانون کارگردانان اعلام شد
انتخابات داخلی سیزدهمین شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با حضور اعضای اصلی و علی البدل برگزار شد.

نخستین جلسه شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با حضور اعضای اصلی و علی البدل برگزار شد و انتخابات داخلی به منظور تعیین مسئولیت‌های کانون صورت پذیرفت و بدین ترتیب، محمد بزرگ نیا به اتفاق آراء به عنوان رئیس، نیکی کریمی (نایب رئیس)، نادر مقدس (خزانه‌دار)، محمد حسین لطیفی (دبیر) و محمد علی سجادی به عنوان سخنگوی کانون کارگردانان سینمای ایران برگزیده شدند.

پیش از این در مجمع عمومی این تشکل صنفی که در تاریخ 24بهمن ماه برگزار شد. نیکی کریمی، محمد بزرگ نیا، مازیار میری، کامبوزیا پرتوی، محمد علی سجادی، نادر مقدس، مصطفی کیایی، محمد حسین لطیفی و داریوش فرهنگ به عنوان اعضای اصلی و همچنین قدرت الله صلح میرزایی و علی اکبر ثقفی به عنوان بازرسان کانون کارگردانان سینمای ایران انتخاب شده بودند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار