در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر؛

جایزه محمد امین (ص) به جشنواره جهانی آمد/میرکریمی: انگیزه‌ای برای پذیرش دبیری نداشتم

رضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره جهانی فجر از اهدای جایزه محمد امین (ص) در نکوداشت نام بزرگ پیامبر اکرم (ص) خبر داد.

15 فیلم در بخش سینمای سعادت/جایزه محمد امین (ص) به جشنواره جهانی آمد
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا میرکریمی دبیر این رویداد سینمایی در نشست خبری جشنواره جهانی فجر در خصوص جوایز و بخش های مختلف این جشنواره گفت: پیش از این در جشنواره بین المللی فیلم فجر جایزه مصطفی عقاد داشتیم که به آثار اخلاقی و با تم مذهبی و دینی داده می شد.

وی ادامه داد: امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه محمد امین (ص) را داریم که به آثار مذهبی و اخلاقی اهدا می شود. این جایزه در ستایش اخلاق و آیین محمدی است.

رضا میرکریمی در ادامه این نشست گفت: در بخش بین الملل اصل کارمان بر تمرکز و کم کردن بخش ها بود.امسال یک بخش مسابقه داریم به نام سینمای سعادت.
 
وی ادامه داد: در این بخش 3 فیلم ایرانی و 12 فیلم خارجی روی پرده می رود. هر سانس یک فیلم کوتاه ایرانی شامل انیمیشن، مستند و کوتاه نمایش داده خواهد شد.
 
دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر ادامه داد: یک بخش آسیا و کشورهای اسلامی داریم که رقابتی نیست. هر چند جوایزی جنبی در این بخش داریم.
 
*اهدای تندیس طلایی و سیمین به برگزیدگان جشنواره
میرکریمی گفت: تندیس طلایی و سیمین در این دوره از جشنواره جهانی فجر به برگزیدگان اهدا می شود که شامل بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و مرد، دستاوردهای هنری و بهترین فیلمنامه است.

وی در خصوص بخش دارالفنون جشنواره بیان کرد: این بخش امسال به جشنواره اضافه شده است که مسئولیت آن مازیار میری بر عهده دارد که در این زمینه از 100 دانشجوی مستعد پذیرایی میکنیم. بنا داریم از دانشجویان کشورهای خارجی که چشم یاری به ما دارند استفاده کنیم. همچنین بخش دانشجویی داریم که برخی از فیلمهای بخش مسابقه همراه با مهمانان خارجی در یکی از دانشگاهها نمایش داده می‌شود.

میرکریمی در آغاز این نشست درباره علت پذیرش این مسئولیت صحبت کرد: ماه‌های پیش که این مسئولیت را به من پیشنهاد دادند انگیزه‌ای برای پذیرش آن نداشتم مگر برای شناساندن جایگاه سینمای ایران در جهان و کمک کردن به یک رویکرد فرهنگی مهم همچون فجر که به نظر می‌رسد هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده تا جایی که تا مدتی پیش عده ای به اصل برگزاری آن ایراد می‌گرفتند. هدفمند کردن این جشنواره برایم از هر چیزی مهمتر است.

جایزه محمد امین (ص) به جشنواره جهانی آمد/میرکریمی: انگیزه‌ای برای پذیرش دبیری نداشتم

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: یکی از برنامه‌هایی که داشتم این است که این جشنواره به صورت هدفمند برگزار شود به همین دلیل به تمام جشنواره‌هایی که پیش از این برگزار شده بود و نحوه اجرایشان نگاه کردم و سوال‌هایی را برای خودم مطرح کردم این که چه فیلم‌هایی در جشنواره حضور دارند و مخاطب ما چه کسانی هستند. که برای پاسخ هر کدام از این‌ها هم باید مشورت می‌کردیم و هم بایددوره‌های پیشین را مرور می‌کردم که این کار انجام شد. واقعیت این است که جشنواره فیلم  فجر بسیار باشکوه در بخش ملی برگزار می‌شود و حالا که بخش بین‌الملل آن جدا شده به نظرمان آمد که باید تخصصی‌تر برخورد کنیم و رویکردهایی را به سینمای ملی بسپاریم.

*نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «گاو»

وی با اشاره به پرداخت هزینه‌های سفر مهمانان خارجی افزود: تمام هزینه‌های سفر افرادخارجی که سال گذشته فیلم خریداری کردند را برای تشویق آنها برای خریداری و حضور مجدد پرداخت کردیم.

میرکریمی با اشاره به نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» بیان کرد: به مخاطبان این قول را میدهم که شاهد فیلم‌هایی با کیفیت بالا همراه با مضمون زیست بشری هستیم. بسیاری از تشریفات پرهزینه و دست و پا گیر را حذف کردیم. سینمای ایران را باید با اعتماد به نفس سینمای ایران را سینمای جهانی میدانم به این جهت نیاز به باج دادن به برخی از سینماگران خارجی ندارد.

میرکریمی همچنین در پاسخ به این پرسش که استفاده از چهره عزت الله انتظامی در پوستر جشنواره باعث می‌شود که مروری بر آثار این هنرمند داشته باشند، گفت: مرور بر آثار  نخواهیم داشت، اما قرار است فیلم «گاو» را نمایش دهیم. آقای انتظامی با فیلم «گاو» اولین جایزه یک بازیگر ایرانی در جهان و در جشنواره شیکاگو را گرفته است.  همچنین سعی داریم در هر دوره یکی از فیلم‌های ایرانی مهم را معرفی کنیم و به نمایش بگذاریم.

*نمایش سه فیلم با موضوع کوبانی و داعش
وی ادامه داد: جشنواره جهانی فیلم فجر تنها برای علاقه مندان به سینما نیست، سینما برای همه است و مکان مناسبی برای دریافت سریع پیام درباره همه چیز است و وقتی می‌خواهید دغدغه‌ها و شرایط زندگی در دیگر نقاط دنیا را ببینید، باید فیلم‌های جشنواره را ببینید. اما در انتخاب آثار جشنواره تنها به مضمون و محتوا توجه نداشته‌ایم و یکی از اهداف ما این بوده که محدوده ای را برای خودمان تعریف کنیم و برخی فیلم‌ها را برای اولین بار نمایش دهیم.

دبیر جشنواره همچنین عنوان کرد: در جشنواره امسال و بر اساس هماهنگی‌هایی که داشتیم، احتمالا سه فیلم با موضوعات کوبانی و داعش خواهیم داشت که هنوز بخش‌های نمایش دهنده آن مشخص نیست.

جایزه محمد امین (ص) به جشنواره جهانی آمد/میرکریمی: انگیزه‌ای برای پذیرش دبیری نداشتم

وی درباره تغییر نام بین‌المللی به جهانی عنوان کرد: ترجمه تحت اللفظی اینترنشنال، بین‌المللی است که البته خیلی هم اصالت ندارد. اما کلمه جهانی خیلی جهان شمول‌تر است و به کالبد جسمی و روحی می‌پردازد، از طرفی واقعا عبارت زیباتری است و گستردگی بیشتری هم دارد.

*حدود 170 تا 200 مهمان خارجی در جشنواره جهانی فجر

امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل جشنواره جهانی فجر گفت: امیر اسفندیاری با اشاره به اینکه در این دوره کیفیت‌ اهمیت بیشتری از کمیت دارد، گفت: «بیشترین تاکید میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره روی کیفیت جشنواره بود و نه کمیت. ما در بخش میهمانان خارجی و تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد دقت زیادی داشتیم و چهره هایی را به عنوان مهمان خواهیم داشت که مطرح و شناخته شده هستند. در میان میهمانان جشنواره ۴ تهیه‌کننده مشهور داریم که کارگاه‌های تخصصی در زمینه تهیه‌کنندگی دارند. یک مدرس فیلمنامه‌نویسی و همچنین یک سینماگر صاحب سبک و نامی هم خواهیم داشت.

وی افزود: دو مدرس اردوهای استعدادیابی در جشنواره‌های بین‌المللی خواهیم داشت که کارگاه‌هایشان را با مازیار میری و  روح الله حسینی برگزار می‌کنند. در مجموع ۱۷۰ تا ۲۰۰ مهمان در این جشنواره حضور خواهند داشت. همچنین از رسانه‌های مهم دنیا خبرنگارانی را خواهیم داشت.

این مدیر سینمایی خبر داد: ما در بخش بین‌الملل ۵ داور خارجی و ۲ داور ایرانی، در بخش بهترین فیلم از کشورهای آسیایی ۵ داور شامل ۴ داور خارجی و ۱ داور  ایرانی، در بخش بین المذاهب ۲ داور خارجی و یک داور ایرانی خواهیم داشت.

*تمرکز بازار فیلم بر سینمای ایران است
اسفندیاری در ادامه در مورد بازار فیلم گفت: نوزدهمین دوره بازار فیلم فجر امسال برگزار می‌شود. این بازار در طول سال ها دوران پرفراز و نشیبی را طی کرده و هدف این بوده که به یک بازار مهم منطقه‌ای تبدیل شود، سال به سال به تعداد مراجعان به بازار و کسانی که غرفه می‌خواستند افزوده شد و این بازار بسیار گسترده شد.

وی ادامه داد: امسال صحبتی با آقای میرکریمی داشتیم که بین بازار ایرانی که در سال‌های اولیه داشتیم و آن بازاری که بسیار گسترده شده بود حد متوسطی را داشته باشیم. به همین منظور امسال حدود ۴۰-۵۰ غرفه خواهیم داشت و تمرکزمان روی این موضوع است که خریداران خارجی حضور داشته باشند و بیش از هر چیز وجه کمک به سینمای ایران وجود داشته باشد. در حقیقت هدفمان این است که تمرکز روی سینمای ایران باشد.

اسفندیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در بخش جشنواره از کشورهای لهستان، قطر، آمریکا، سوئیس، لهستان، بنگلادش، ارمنستان، گرجستان، کرواسی، استونی؛ در بخش بازار از کشورهای تونس، کره‌جنوبی، ژاپن، فرانسه، کرواسی، نروژ، ایتالیا، لبنان و ... دعوت کردیم.

* استقرار همه مهمانان در هتل فردوسی/ فرصت آشنایی با موزه‌های تهران برای مهمانان خارجی
علیرضا شجاع‌نوری دبیر نشست‌های تحلیل فیلم هم در این نشست خبری گفت: قبل از نمایش فیلم، معرفی عوامل فیلمساز خارجی را داریم که یک هنرمند ایرانی با آن‌ها همراه خواهد بود. همچنین نشست پرسش و پاسخ، کارگاه‌های تحلیل فیلم و نشست‌های جداگانه با عوامل فیلم، منتقدان و اهالی رسانه خواهیم داشت.

وی افزود: نشست‌های خبری طبق برنامه‌های تنظیم شده سر ساعت در مکان مشخصی برگزار خواهد شد؛ اما از سویی اگر ببینیم یکی از فیلمسازان در مکان کاخ بیکار قدم می‌زند، دست او را خواهیم گرفت و در یکی از کافه‌ها که میکروفن نصب شده با او در مورد فیلم و دیگر مسائل صحبت خواهیم کرد.

*اپلیکیشن جایگزین بولتن جشنواره شد
رضا کیانیان رئیس کاخ جشنواره عنوان کرد: قرار بود این جشنواره با رویکرد حفاظت از محیط زیست انجام شود که در این راستا بولتن چاپ نشد و به جای آن اپلیکیشن روی موبایل‌ها نصب خواهد شد.

وی افزود: همیشه بهترین و مرتفع‌ترین هتل‌ها برای مهمان‌های خارجی در نظر گرفته می‌شود که این باعث شده بود، مهمان‌ها متفرق شوند و دست‌اندرکاران جشنواره برای دسترسی به آن‌ها درگیر مشکلاتی شوند؛ اما امسال تمام مهمان‌های ما در هتل فردوسی حضور دارند و در مسیر هتل تا پردیس چارسو امکان پیاده‌روی هست که مهمانان خارجی ما در این پیاده‌روی می‌توانند شاهد حدود 18 موزه باشند که تهران را بهتر بشناسند.

جایزه محمد امین (ص) به جشنواره جهانی آمد/میرکریمی: انگیزه‌ای برای پذیرش دبیری نداشتم

وی ادامه داد: تمام اتفاقات جشنواره در یک مکان رخ می‌دهد و آن پردیس چارسو است. در خصوص غرفه‌ها باید بگویم که غرفه‌های ما کوتاه و آشکار خواهد بود که باعث بوجود آمدن جو صمیمی می‌شود.

* دعوت کیانیان از همه اقشار جامعه برای حضور در جشنواره
کیانیان در ادامه این نشست گفت: شام و نهارهای آنچنانی نداریم و به جای آن بن غذا وجود دارد که می‌توانیم در غرفه‌ها تهیه کنید.

وی افزود: فقط یک بولتن به رنگ سیاه و سفید داریم. در خصوص مهمانان نیز هر کسی می‌تواند به دیدن فیلم‌ها بیاید. به این جهت از همین جا از دانشجویان هنر، جامعه‌شناسان، دانشجویان زبان،‌ فلسفه و اساتید آنها دعوت می‌کنم به دیدن فیلم‌ها بیایند.

وی افزود: همچنین برای دانشجویان کارت غذا صادر کردیم و برای مهمانان خارجی در جهت معرفی تهران و موزه‌ها راهنمای تور در نظر گرفتیم. پوشش برای دسترسی به اینترنت قوی نیز در برنامه کاری ما است.


پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر با عکسی از فیلم مهرجویی رونمایی شد


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار