رهبر معظم انقلاب امروز در حکمی دبیر و اعضای شورای عالی، و مدیر حوزه علمیه خراسان را منصوب کردند.

آشنایی با اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی در ادامه به زندگی و فعالیتهای اعضای جدید حوزه علمیه خراسان بیشتر آشنا می شویم.

حجه الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی:

حجه الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی فرزند سید ابوطالب، در سال 1330ش در شهر مشهد به دنیا آمد.

علوم حوزوی را در نزد اساتید حوزه علمیه مشهد مقدس آموخت. مقدمات و سطح و خارج فقه و اصول را نزد محمد تقی ادیب نیشابوری، ابو معین حجت هاشمی، محمد باقر واعظی، میرزا حسن صالحی، عباس واعظ طبسی، رجب علی رضا زاده، میرزا محمد اشکذری، میرزا جواد آقا تهرانی، میرزا علی فلسفی، سید حسن مرتضوی و سید علی خامنه ای آموخت.

سید مصباح عاملی هم زمان با فراگیری علوم حوزوی، خود مشغول به تدریس مقدمات حوزوی گردید. ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول، و دروس جنبی مانند تفسیر و نهج البلاغه و هم چنین معارف اسلامی از جمله درس های بود که بارها برای طلاب حوزه علمیه مشهد بیان نمود.

وی در سال های 1365 و 1367ش از اساتید معروف مشهد درس اصول فقه محمد رضا مظفر بود. در مدرس مدرسه سلیمانیه واقع در محل قدیم آن، طلبه های بسیاری در درس جلدین اصول فقه مظفر وی شر کت می کردند.

قرائت دقیق متن و ترجمه آن و سپس توضیح ساده و دقیق مطلب از ویژگی خاص او بود که موجب جذب طلاب به این درس می شد.

از مقالات او می توان به: روشنفکری، مدرنیته و عقلانیت اسلامی (اندیشه حوزه، 1379ش، ش23)؛ راهبردهای علمی وحدت حوزه دانشگاه (اندیشه حوزه، 1374ش، ش2)؛ واکاوی ریشه های پیام نهضت خدمت رسانی (اندیشه حوزه، 1382ش، ش43و44)؛ ضرورت تبیین جامعه ی دینی (اندیشه حوزه، 1384ش، ش54)؛ واکاوی ریشه های پیام جهاد اقتصادی، کتاب جهاد اقتصادی از انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی)؛ و چندین سرمقاله نام برد.

ایت الله شیخ رجبعلی رضازاده:

زادگاه وی تربت حیدریه است و در سال1326ش. وارد حوزة علمیة آن شهر شده و درسال1332 ش. به مشهد عزیمت می‌کند.

ادبیات را نزد ادیب نیشابوری، قوانین را نزد آیت الله شیخ عبدالنبی کجوری و لمعتین را نزد آیت‌الله حاج میرزا احمد مدرس فرا می‌گیرد و به تدریس دروس سطح مشغول می‌شود.

سطوح عالی را در نزد آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی فرا می‌گیرد و در سال 1337 در درس خارج آیت‌الله العظمی میلانی شرکت می‌کند.

در سال 1345 به نجف اشرف می‌رود و در دروس خارج آیت‌الله العظمی خویی ، آیت‌الله وحید خراسانی و حضرت امام خمینی (ره) حاضر می‌شود.

وی پس از یک سال به مشهد مقدس باز می‌گردد و مدت 18 سال در درس خارج آیت‌الله العظمی میلانی شرکت می‌کند و از هنگام ورود به مشهد مقدس همواره به تدریس در حوزه مشغول بوده و هم اکنون نیز یکی اساتید مبرز خارج فقه و اصول حوزة علمیة مشهد به شمار می‌رود.

ایشان از سال 1365تا پایان 1369 علاوه بر تدریس در حوزه، ریاست دانشگاه رضوی را نیز به عهده داشته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه:

متولد گناباد، از روحانیون مبارز قبل از انقلاب، شاگرد و یار دیرینة رهبر معظم انقلاب و تولیت عظمای آستان قدس رضوی، دبیر حزب جمهوری اسلامی در خراسان، در سال 1370 به عنوان سومین رئیس دانشگاه منصوب و تاکنون در این سمت ابقا شده‌اند.

از مهمترین اقدامات دوره ریاست ایشان می توان به مصوب شدن اساسنامه و دوره های تحصیلی دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری دوره های سه گانه تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد. بطوریکه حیات آکادمیک دانشگاه و هدفگذاری های علمی آن از این دوره آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

در بعد علمی نیز ایشان علاوه بر چاپ مقالات علمی در حوزه قرآن و نهج البلاغه و نیز مدیر مسئولی مجله تخصصی الهیات و حقوق، از اساتید با سابقه حوزه علمیه مشهد به شمار می رود. ایشان همچنین راهنمایی و مشاوره چندین پایان نامه تحصیلات تکمیلی را نیز بر عهده داشته است.

رئیس دانشگاه افزون بر انتخاب چهار معاون برای حوزه‌های آموزش و تحصیلات تکمیلی، پژوهش, فرهنگی و دانشجویی و اداری و پشتیبانی، به طور مستقیم بر بخشهای زیر نظارت و اشراف دارند.

آیت الله حاج سید حسن مرتضوی شاهرودی :

در سوم اسفندماه سال 1311ش. مصادف با سال1352ق. در روستای ابرسیج شاهرود دیده به جهان گشود.

پدرش حاج سید احمد، کشاورز ساده ای بود. وی در همان سنین آغاز نوجوانی پس از مقداری تحصیلات ابتدایی در مکتب روستای ابرسیج در حدود 13سالگی جهت تحصیل علوم حوزوی به حوزه علمیه شاهرود رفت.

در سال 1327ش. در حدود 15سالگی به مشهد مقدس هجرت کرد و در مدت اقامت خود در مشهد مقدس در حدود نه سال سطوح مقدماتی و عالیه حوزه را گذراند. از اساتید او در آن زمان می توان به میرزا احمد مدرس یزدی (شرح لمعه )، حاج شیخ هاشم قزوینی (رسائل، مکاسب و کفایه) و شیخ کاظم دامغانی و حاج آقا حسین شاهرودی اشاره کرد. وی همچنین دو سال در درس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی سید هادی میلانی شرکت نمود.

درسال 1336ش. برابر با 17 ربیع الاول 1377ق. در سن 25 سالگی وارد نجف اشرف شد تا در کنار مضجع حضرت امیرالمومنین (ع) به تحصیل علوم و معارف اهل بیت (ع) بپردازد.

از ابتدای اقامت در نجف اشرف به مدت چهار سال در درس خارج فقه آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی و درس خارج اصول آیت الله حاج شیخ حسین حلی شرکت کرد و پس از چهار سال تحصیل پیاپی و با برکت در نجف اشرف برای مهیا کردن سفر خانواده خود به نجف اشرف عازم ایران شد.

او در مسیر برگشت با مشکل مواجه گردید و در مدت یک سال در شهر مقدس قم رحل اقامت گزید و در این یک سال نیز از حوزه درسی بزرگ مرجع شیعیان جهان آیت الله العظمی بروجردی (خارج فقه) ، آیت الله محقق داماد (خارج اصول) و امام خمینی (خارج مکاسب) بهره مند گردید.

وی پس از بازگشت دوباره به نجف اشرف ضمن حضور در درس بزرگان و مراجع بزرگوار آن زمان یکی از بزرگترین و شلوغ ترین حوزه های درسی سطوح عالیه را تشکیل داد. در این مدت با برکت مجموعاً قوانین سه دوره، شرح لمعه سه دوره، رسائل پنج دوره، مکاسب چهار دوره و کفایتین چهار دوره تدریس کرد که بسیاری از فضلا و محققین و مجتهدین ثمره درس های او در نجف اشرف هستند.

وی در مدت حضور در نجف اشرف در مجموع 13 سال از محضر آیت الله العظمی خویی (خارج فقه)، 14 سال از محضر امام خمینی (خارج فقه)، هشت سال از محضر فقیه محقق آیت الله شیخ حسین حلی (خارج اصول و مکاسب) و 10 سال از محضر آیت الله العظمی شاهرودی (خارج فقه) بهره برد؛ و در مدت اقامه بیست و چند ساله خود در نجف اشرف از شاگردان برجسته و مخصوص امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی و از اساتید برجسته سطوح عالیه حوزه علمیه نجف اشرف به شمار می آمد.

آیت الله سید حسن شاهرودی سرانجام پس از فشارهای شدید رژیم عراق درسال 1358ش. به مشهد مقدس مراجعه کرد و حوزه درس خود را دایر نمود. او با توجه به نیاز آن زمان حوزه مشهد به دروس سطح ، همزمان با درس خارج فقه و اصول یک دوره رسائل و مکاسب و کفایه را تدریس کرد.

وی حضور با برکت خود را در مشهد مقدس با تربیت صدها شاگرد فاضل و محقق تکمیل کرد و در این مدت 5/1 دوره خارج اصول و 5/1 دوره مکاسب و خارج فقه کتاب های (حدود – قضاء – دیات – قصاص – صوم – اعتکاف - اجتهاد و تقلید – خمس – اجاره – حجر – دین - مسائل مستحدثه و ربا ) را تدریس کرد.

آيت الله حاج شيخ مهدي مرواريد:

فرزند مرحوم حضرت آيت الله حاج ميرزا حسنعلي مرواريد در سال 1325 در مشهد مقدس بدنيا آمد .

وي پس از گذراندن دوره ابتدايي وارد حوزه علميه مشهد شد و مقدمات حوزه را نزد مرحوم والد خود و حضرات آيات حجت هاشمي خراساني ، صالحي و مهدوي دامغاني فرا گرفت . سپش در سطوح عالي رسائل ، مكاسب و كفايه از محضر حضرات آيات شهيد هاشمي نژاد ، سيدان ، مجتهدي سيستاني و وحيد خراساني استفاده كرد .

ايشان همچنين از دروس تفسير و معارف آيت الله ميرزا جواد آقا تهراني و آيت الله حاج شيخ مجتبي قزويني نيز بهره مند شد .

آيت الله مرواريد سپس جهت كسب فيض از علماي نجف عازم اين حوزه شد و در دروس خارج فقه و اصول حضرات آيات امام خميني ، شهيد سيد محمد باقر صدر و بخصوص آيت الله سيستاني شركت نمود .

ايشان همچنين مدتي در حوزه علميه قم از دروس خارج حضرات آيات گلپايگاني ، ميرزا هاشم آملي و محقق داماد نيز بهره مند گرديد .

آيت الله مرواريد پس از سال ها تحصيل و تدريس در حوزه هاي علميه نجف و قم به مشهد مقدس بازگشت و شروع به تدريس دروس رسائل ، مكاسب و كفايه و پس از چند خارج فقه و اصول نمود .

ايشان هم اكنون علاوه بر تدريس درس خارج و تفسير در حوزه علميه مشهد ، نماينده آيت الله سيستاني در مشهد بوده و اقامه نماز جماعت در مسجد ملاحيدر مشهد را عهده دار مي باشد

رساله عالم الذر ، بحوث في مباني علم الرجال و شرح المكاسب المحرمه از آثار ايشان مي باشد .

انتهای پیام//

برچسب ها: شورا ، حوزه ، علمیه ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.