ادعای تونر: قادر به بازگرداندن تحریمها علیه ایران هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت آزمایشهای موشکی اخیر ایران، ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مارک تونر،» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، امشب در خصوص مسائل مربوط به خاورمیانه از جمله حواشی تماس اخیر «جان کری» و «محمدجواد ظریف» سخن گفت.

تونر ابتدا گفت جان کری فردا برای ملاقات با مقامات عربستان، به منطقه حفرالباطن یعنی محل رزمایش اعراب خواهد رفت تا در خصوص مسائل مربوط به بحران یمن و سوریه و امنیت خاورمیانه با آنها سخن بگوید.

در ادامه یکی از خبرنگاران به گفته‌های دیروز «جان کربی» سخنگوی دیگر وزارت خارجه در خصوص برقراری تماس میان کری و ظریف و تکذیب برقراری تماس تلفنی میان این دو از قول یک مقام آگاه ایرانی اشاره کرد و از سخنگو خواست که منظور دقیق‌اش را از تماس بگوید.

برای تماس با ظریف چندین راه داریم

سخنگو پاسخ داد: «من دقیقا نمی‌گویم که این تماس به چه طریقی حاصل شده ولی جان کری چندین مسیر برای برقراری ارتباط با وزیر ظریف دارد که برای انتقال نگرانی خود در خصوص شلیک موشک‌ها، از یکی از این راه‌ها استفاده کرد.»

خبرنگاران باز هم خواستار تعیین روش دقیق برقراری تماس شدند و حتی از تونر پرسیدند «آیا ظریف و کری، دوست فیس‌بوکی هستند؟»

پیام‌مان به ظریف رسید

منبع آگاه ایرانی امروز همچنین گفته بود که جان کری یک هفته‌ای است برای تماس تلفنی با ظریف، به وی ایمیل می‌زند ولی ظریف هنوز به وی پاسخ نداده است.

با این حال مارک تونر در این خصوص گفت: «نمی‌توانم در خصوص نحوه برقراری تماس نظری بدهم ولی ما معتقدایم که پیام نگرانی وزیر کری، به وزیر ظریف رسیده است.»

آمریکا توهم ندارد

تونر مدعی شد: در تلاش هستیم از طرق مختلف از جمله سازمان ملل بر ایران درباره اقداماتی که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است فشار اعمال کنیم. ما در حال حاضر در مرحله بررسی گزارش ها و جمع آوری اطلاعاتی در این باره هستیم. آنچه مشخص است برخی در ایران به شدت درباره این آزمایش موشکی خودستایی کرده اند با این حال ما در حال بررسی این مسئله هستیم که پرتاب های اخیر  موشک های بالستیک بوده است و این مسئله و نگرانی های خود را در سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.

او در ادامه ادعا کرد : در حال حاضر اطمینان داریم که ابزارهای لازم برای اعمال فشار بر ایران از جمله بازگشت فوری تحریم ها و ابزارهای دیگر را در اختیار داریم .همانطور که جان کری حدود دو هفته پیش در جلسه استماع سنا گفته است آمریکا در حال حاضر هیچ فوریتی برای بازگرداندن قانون تحریم های ایران نمی بیند چرا که اگر در واقع ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده باشد از ابزارهای کافی برای اعمال فشار بر این کشور برخورداریم. 

تونر در ادامه ادعاهایش گفت: به طور کلی اقدامات تحریک آمیز ایران را  به ویژه نظیر اقدامات اخیر را که اشاره مستقیم و آشکار به تهدید اسراییل دارد، محکوم می کنیم. ما هیچ خیال باطلی و توهمی در این باره نداریم که تنها به این خاطر که برجام امضا شده است ایران به طور یکباره و فوری شماری از اقدامات مخل و بی ثبات کننده خود را  که چندین سال است در منطقه پیگیری می کند متوقف خواهد کرد. آمریکا همچنین از طریق شورای امنیت سازمان ملل به درخواست از ایران برای پاسخگو بودن در این باره ادامه می دهد، البته این در شرایطی است که اثبات شود واقعا ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
یکی نیست بهش بگه خرخودتی!؟تحریمی که برنداشته شده چه جوری میخای برگردونیش!؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
همون طور که حضرت آقا امام خامنه ای فرمودند ، اینها مشکلی با هسته ای شدن ما ندارن و بعداً بهانه های دیگه از جمله موضوع دفاع موشکی و حقوق بشر رو مطرح می کنن ، آمریکایی ها با اصل نظام اسلامی ما مشکل دارن و به هر نحوی دنبال بهانه ای هستن تا بهش فشار بیارن . انشا ا... همه ما از جمله دولت و ملت بیدار باشن و هیچ کسی خودشو به خواب نزنه و گوشش به فرمان و تدبیر رهبر فرزانه ایران اسلامی باشه . انشا ا... سایه حضرت امام خامنه ای و دعای حضرت آقا امام زمان (عج) بر سر ملت ایران اسلامی همیشه باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
فرشته ی دق شما آمریکائیها خواهیم شد . انشاالله
Germany
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
برگرده اولش سخته ولی بعد که مستقل شدیم بود و نبود تحریم فرقی برامون نمیکنه به امید استقلال اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
اینا چی از جون ما میخوان اخه ؟
Germany
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
مطمئن باشید ایران کاری خواهد کرد که شما از غصه دق مرگ شوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
خوبه والا بعدش رابطه ایران وامریکا ایجاد می خواد بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
مرگ بر سیاستمداران آمربکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
مظلوم نمایی هم حدی دره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
اخی نتانیاهو براتون بمیره البته با شیخ سلمان ، این که کاری نداره قریمیا از دو تا قوطی کنریت و یه نخ استفاده میکردن شما هم امتحان کنید شاید اقای ظریف جواب داد !! خدا رو چی دیدی شایدم عزارائیل و همه از دستتون خلاص شدند
آخرین اخبار