استقبال واشینگتن از کاهش نیروهای روسیه در سوریه

وزارت خارجه آمریکا از اقدام روسیه در خروج نیروهایش از سوریه استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه حضور یافت و به سوالات خبرنگاران در مورد مسائل مختلف صحبت کرد.

تونر در مورد خروج بخشی از نیروهای روس از سوریه، با بیان اینکه روس‌ها میزان زیادی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده‌اند، گفت: «هنوز خیلی زود است، اما باید گفت که در دو هفته گذشته شاهد کاهش قابل توجه خشونت و حملات به مناطق مسکونی بوده‌ایم و رفع مخاصمه تا حد زیادی رعایت شده است.»

وی گفت اقدامات روسیه با هدف تقویت ترک مخاصمه و مذاکرات صورت گرفته و به عقیده آمریکا این اقدام مفیدی برای مردم سوریه است و واشنگتن از آن استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد گمانه‌زنی‌های مطرح شده در مورد احتمال فدرالی شدن سوریه، گفت: «ما بر پیشبرد انتقال سیاسی که به یک دولت فراگیر منجر شود، متمرکز هستیم... ما بر اتحاد و تمامیت ارضی سوریه متعهد هستیم، اما نهایتا مردم سوریه هستند که باید در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.»

وی در مورد احتمال اعلام منطقه خودگردان در شمال سوریه توسط کردها، گفت: «من پیش از این هم گفته‌ام که ما هیچ منطقه خودگردان مستقل یا نیمه خودگردان مستقل در شمال سوریه را به رسمیت نخواهیم شناخت. اما نهایتا این به مردم سوریه بستگی دارد که به طور جمعی در مورد اینکه سوریه چطور اداره شود، تصمیم بگیرند، اما تا پیش از آن ما هیچ منطقه خودگردانی را در سوریه به رسمیت نخواهیم شناخت.»

تونر در ادامه گفت آمریکا تشکیل مناطق خودگردان در سوریه را «تهدیدی برای تمامیت ارضی و روند سیاسی» می‌داند.

وی در واکنش به اظهارات «باب کورکر» سناتور ارشد آمریکایی که گفته است خروج نیروهای روسیه از سوریه می‌تواند بر رفع تحریم‌های ضد مسکو اثر بگذارد، گفت: «با تمام احترامی که برای سناتور کورکر قائل هستم، باید بگویم که این‌ها مسائلی کاملا جدای از هم هستند و ما هم به صراحت اعلام کرده‌ایم که وضعیت اوکراین از مسئله سوریه جدا است. ما منتظر هستیم تا روسیه تعهدات خود در توافق مینسک را انجام دهد و همانطور که (ویکتوریا) نولاند (معاون وزیر خارجه آمریکا) هم گفت از دولت اوکراین هم می‌خواهیم که اصلاحات مد نظر را انجام دهد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار