سمنان؛

سمنانی ها با نوروزخوانی به استقبال بهار می روند

نوروزخوان در حالی که چوبی به دست دارد با خواندن اشعاری در وصف بهار به حضرت علی(ع) و صاحب‌خانه مژده و نوید سال نو و بهار را می‌دهد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛  سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: مردم سمنان با اجرای آیین نوروزخوانی به استقبال بهار می‌روند.

آرزو گلكار افزود: آیین نوروز‌خوانی از ساعت 10 صبح پنجشنبه بیست و هفتم اسفند‌ماه از میدان تاریخی ارگ سمنان آغاز می‌شود.

وی گفت: مسیر نوروز خوانی از میدان ارگ به سمت بازار بالا، خیابان امام خمینی، بازار پایین، تکیه پهنه و در پایان در خانه تاریخی تدین است.

گلكار از پخت و عرضه سمنوی ویژه سفره هفت‌سین در خانه تاریخی تدین خبر داد و افزود: برپایی آیین چوب‌بازی در روز شنبه بیست و نهم اسفند ماه از دیگر برنامه‌های استقبال از بهار در سمنان است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: آیین چوب‌بازی از ساعت 10 صبح روز شنبه در محل بازارچه صنایع دستی سمنان آغاز و در دروازه تاریخی ارگ، خانه تدین، خیابان امام و تکیه پهنه نیز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته در اواسط اسفندماه، نوروز خوانان از گرگان و یا دامغان به روستاها می‌رفتند، اضافه کرد: نوروزخوان در حالی که چوبی به دست داشته به همراه فردی موسوم به «پس‌خوان» و یا کیسه‌دار به در خانه اهالی رفته، با چوب خود به در خانه زده و داخل می‌شد، این افراد با خواندن اشعاری در وصف بهار به حضرت علی(ع) و صاحب‌خانه مژده و نوید سال نو و بهار را می‌دادند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان ادامه داد: صاحب‌خانه نیز هدایایی چون شکر، برنج، شیرینی، پول و غیره به آنها می‌داد. کیسه‌دار هدایا را دریافت کرده و درون کیسه‌ای که به همراه داشت می‌ریخت.

گلکار افزود: نوروزخوانان غالبا پس از دریافت این اقلام این چنین صاحب خانه را دعا می‌کردند: کربلائیش کنن، آمین / مکه‌ای‌اش کنن، آمین
همچنین اشعار نوروز خوان این چنین آغاز می‌شد: صد سلام و سی علیک صاحب‌خانه سلام علیک/ سلام من بگیر علیک از جانب ملاکریم/ نوروز سلطان آمده گل در گلستان آمده/مژده دهید به دوستان نوروز سلطان آمده...

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار