سمنان؛

دوره آموزشی گویش‌های سمنانی در دانشگاه سمنان برگزار می‌شود

تحقيقات تاريخچه گويش سمناني را حدود 2000 تا 2300 سال تخمين مي زند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛رئيس دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان از برگزاري اولين دوره آموزش گويش سمناني در اين دانشکده خبر داد.
 دکتر بهروز گل‌محمدي با اعلام اين خبر افزود: تاکنون بيش از 60 نفر از علاقه‌مندان به گويش سمناني براي شرکت در اين کلاس آموزشي ثبت نام کردند.
وي استفاده از تجربيات بزرگان و محققان گويش سمناني و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي استادان زبان‌شناسي، ادبيات فارسي و ... براي زنده نگاه‌داشتن گويش کهن سمناني را از اهداف برگزاري اين کلاسهاي آموزشي عنوان کرد و افزود: تشکيل کارگاه‌هاي گويش سمناني، همايش بين المللي گويش مناطق کويري ايران، تشکيل دبيرخانه دائمي گويش مناطق کويري، نشست تخصصي يک روزه خط سمناني با حضور اساتيد برجسته دانشگاه‌هاي کشور و تشکيل اولين کلاس دانشگاهي گويش با نام کلاس گويش سمناني از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده در اين دانشکده براي حفظ و احياء گويش سمناني است.
رئيس دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان با بيان اينکه کلاس آموزش گويش سمناني پنجشنبه ها در دانشکده گردشگري برگزار مي شود افزود: استاد خالصي محقق و نگارنده کتب سمناني تدريس اين دوره‌هاي آموزشي را بر عهده دارد.
گل‌محمدي با بيان اينکه تحقيقات تاريخچه گويش سمناني را حدود 2000 تا 2300 سال تخمين مي زند گفت: گويش سمناني داراي ويژگي هايي است که از ويژگي‌هاي زبان‌هاي باستاني ساده‌تر و از خصوصيات زبان‌هاي ميانه پيچيده‌تر است و اين بهترين راهنما براي تخمين قدمت اين گويش است.
رئيس دانشکده علوم انساني دانشگاه سمنان تصريح کرد: مي‌توان با اطمينان، زبان سمناني را بازمانده اصيل زبان پارتي کهن به شمار آورد که به علت وضع خاص جغرافيايي منطقه سمنان که از شمال به رشته کوه‌هاي البرز و از جنوب و غرب به کوير مرکزي ايران محدود مي‌شود تاکنون نسبتا دست نخورده باقيمانده و با حذف برخي کلمات دخيل از زبان فارسي و برخي گويش‌هاي ديگر، تقريبا به همان گونه‌اي تکلم مي‌شود که در اوايل دوره اشکاني و حتي پيش از آن رايج بوده است. به ويژه در ساختمان دستوري آن تقريبا هيچ‌گونه تحول اساسي روي نداده است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار