رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان رکوردار کشفیات مواد مخدر / معتاد ترک کرده یک بیمار است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استان‌های اولویت دار ما به ترتیب سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و مناطق شرقی کشور بودند که در این استان ها توفیقات بیشتر از جاهای دیگر کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال قبل در تلاش بودیم تا طبق مصوبه این سال با کمک دستگاه‌های مختلف امر جمع آوری معتادان را تسریع بخشیم.

وی افزود: در تهران توانستیم تا اواخر سال 94 حدود سه هزار نفر معتاد را جمع آوری کنیم  و در خصوص بانوان نیز توانستیم با هماهنگی شهرداری در مکان‌های خاص که به منظور مراقبت از آن‌ها تعبیه شده بود اقدامات صیانتی را انجام دادیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تقریبا از بهمن ماه سال 94 هیچ خانم کارتن خواب معتادی را در سطح شهر شاهد نبوده و توانستیم بیش از سه هزار نفر از آقایان را نیز در مراکز مورد نظر جا دهیم و در بقیه استان‌ها هم مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: جمع آوری معتادان ساده‌ترین کار است و بعد از آن مهم‌ترین مسئله نگهداری  و درمان از معتادان است که توسط دولت انجام می‌گیرد.

وی افزود: از مسائلی که حائز اهمیت است  موضوع پاک ماندن معتادان ترک کرده است معتادان زمانی که پاک می‌شوند بعد از سه ماه که آزاد می‌شوند مجددا بیش از 85 درصد آن‌ها  لغزش کرده و به مسیر اول خود بر می‌گردند و این یک چرخه‌ای است که با امکانات ، تجهیزات ، منابع و شرایط دولت قابل جلوگیری نیست و حتما باید خانواده‌ها و مردم نیز در این امر تلاش کنند.

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: در دنیا 20 درصد از پاک شدگان مواد مخدر پاک می‌مانند و بقیه دوباره به چرخه مصرف بر می‌گردند.

وی افزود: بحث پیشگیری یکی از مسائلی است که در امر مبارزه با مواد مخدر و معتادان حائز اهمیت است کم هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین و سالم‌ترین راه این است که کسی معتاد نشود و این فقط با پیشگیری امکان پذیر است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همه اقشار اعم از هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران،کارگران و ..... باید همه به دنبال این باشند تا یک نهضت عمومی پیشگیری را در جامعه ایجاد کنند به خصوص که در این زمینه نقش رسانه برای ترویج این فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید بعد از پاک شدن معتادان و ترویج فرهنگ جامعه پذیری در آن‌ها مورد صیانت قرار گرفته و با ایجاد اشتغال و فراهم کردن بستر مناسب برای آن‌ها راهی برای بازگشت به جامعه را برای آنان ایجاد کنیم.

وی افزود: باید با معتادان ترک کرده به عنوان یک بیمار برخورد شود نه یک آدم معمولی و خانواده‌هایشان باید آن‌ها را بپذیرند و در این زمینه مشاوران اجتماعی و روانپزشکان نیز باید کمک کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته توانستیم بحث مقابله با مواد مخدر و قاچاقچیان را حدود 11 تا 12 درصد افزایش دهیم یعنی کشفیات ما نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش یافت.

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: آمار تلفات نیروی انسانی ما در سال گذشته پایین آمد که حدود سه مورد شهادت داشتیم.

وی افزود:در اولویت بندی که انجام شد استان‌های اولویت دار ما به ترتیب سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و مناطق شرقی کشور بودند که در این استان ها توفیقات بیشتر از جاهای دیگر کشور بوده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: عمده برنامه‌های ما در حوزه مقابله با قاچاقچیان و مواد مخدر است که هم در داخل و هم در ترانزیت هایی که به داخل  و خارج کشور می‌شد با پیش سازهایی توانستیم با آن مبارزه کنیم به طوری که در سال گذشته قیمت شیشه از 20 میلیون تومان تا 80 میلیون تومان رسید که نشان‌دهنده موفقیت ما در عرصه مبارزه با مواد مخدر است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امسال در نشست اجتماعی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با همه‌ی مسئولان حوزه اجتماعی داشتند اولویت اول را مقابله با مواد مخدر و اعتیاد تعیین کردند که امیدواریم بتوانیم سیاست‌های ابلاغی و سیاست‌های کلان در این مسیر را با هماهنگی بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگی، سیاست‌گذاری و نظارت است و هیچ‌گونه نقش عملیاتی را بر عهده ندارد و همه‌‌ی دستگاه‌های  متولی در سال 95 باید پاسخ‌گو باشند که به صورت ماهانه عملکرد‌ آن ها را بررسی خواهیم کرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از کارهایی که سال قبل مطرح شد بحث اولویت دادن به دستگیری و بازداشت خرده‌فروشان مواد مخدر بود.

رحمانی فضلی در رابطه با امنیت مرزهای شرقی کشور بیان کرد: مرزهای شرقی با مشکلات بسیاری از جمله تعداد نیروی انسانی، قاچاق انسان، تروریسم، شرارت، دشمن‌های بیرونی منطقه، قاچاق سوخت مواجه است و امنیت شرق کشور از جمله مسائل مهمی است که در دست سپاه پاسداران است و ما طرح جامعی را برای طرح امنیت این مناطق در دست انجام داریم.

انتهای پیام / 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار