باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فوبیای ازدواج در بین جوانان امروز

مشکلات متعدد در مسیر ازدواج جوانان باعث ایجاد یک گونه ترس از ازدواج و افزایش میل به تجرد در بین جوانان شده است.

فوبیای ازدواج در بین جوانان امروز
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛بیشتر افراد بر این باورند که یکی از مهم دغدغه های بیش روی جوانان امروز مسئله ازدواج است و همین افراد زندگی را به دو برهه زمانی متفاوت قبل و بعد از ازدواج تقسیم می کنند که این موضوع نشان از اهمیت این امر دارد.

در این شرایط یکی از مسائلی که در حال حاضر در جامعه با آن روبه رو هستیم تاخیر در ازدواج جوانان است.نبود شغل و مسکن ،توقعات نابجا و سنگ اندازی بی مورد خانواده ها از دلایل مطرح شده جوانان برای عدم قبول مسئولیت های بعد ازدواج است.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس با اشاره به دلایل بالارفتن سن ازدواج می گوید: از دلایل تاثیرگذار بر بالارفتن سن ازدواج می توان به چهار عامل میل به ادامه تحصیل، سربازی، رابطه نادرست دختران و پسران و اشتغال به کار بویژه در پسران اشاره کرد.

وی معتقد است: هزینه های بالای زندگی، مخارج بالای ازدواج، ترس از آینده و زیاد بودن مهریه ها، باعث به تعویق افتادن این امر پسندیده می شود و تمام این مسائل باعث ایجاد یک نوع ترس از ازدواج در بین جوانان شده است.

**ترس از ازدواج یا عدم مسئولیت پذیری

بسیاری جوانان دلیل عدم ازدواج شان را ترس از مشکلات بعد از آن و رسیدن به جایی که آخرین راه زندگی مشترکشان طلاق باشد،بیان می کنند اما بیشتر والدین دلایل ازدواج نکردن فرزندانشان را عدم مسئولیت پذیری و قبول نکردن بار مشکلات یک زندگی مشترک می دانند.

شاید دلیل دیگری که جوانان از زندگی مشترک واهمه دارند را بتوان به نوع تربیت والدین نسبت داد؛ از آنجایی که طی دهه های اخیر تربیت ها طوری صورت گرفته است که والدین تمام سختی های زندگی را تقبل می کنند تا جوانان در رفاه کامل باشند ،دختران و پسران ناخودآگاه از پذیرش مسئولیت شانه خالی می کنند و روحیه و توانایی مبازره با مشکلات در آنها کاهش پیدا کرده است.

مژگان 24 ساله دلیل ترس خود را از ازدواج خیانت همسرش در آینده بیان می کند و می گوید:از زندگی مشترک با کسی که از گذشته اش خبر ندارم می ترسم که با اشتباه مواجه شوم.

**بهانه تراشی یا واقعیت های جامعه

نبود امنیت شغلی در جامعه،حقوق های پایین و مشکلات جوانان در راه تامین مسکن ازجمله مواردی است که هم جامعه شناسان و هم جوانان برای افزایش سن ازدواج بر روی آن اتفاق نظر دارند اما آیا تمام این موارد می تواند سدی در برابر تشکیل خانواده باشد ویا این موارد گاهی به یک بهانه برای جوانان برای عدم ازدواج تبدیل شده است.

داریوش بوستانی عضو جامعه شناس وعضو هئیت علمی دانشگاه باهنر کرمان می گوید: شرایط اقتصادی جامعه و توان مالی یک فرد، می تواند تسریع کننده یا یازدارنده باشد امر ازدواج باشد. فردی که به آسانی نتواند حداقل های زندگی را فراهم کند، به تشکیل خانواده نمی اندیشد.

همچنین رواج شکل های بدیل و جایگزین ازدواج می تواند عاملی در تاخیر سن ازدواج و تشکیل خانواده باشد. سنت های دست و پاگیر از دیگر دلایل تاخیر سن ازدواج می باشد.

سعید 34 ساله دلیل اینکه تن به ازدواج نمی دهد را مشکلات مالی بیان می کند و می گوید: آیا با حقوق 800 هزار تومانی و وام ازدواج 3 میلیون تومانی می شود تشکیل خانواده داد؟مطمئنم از پس توقعات دختران امروزی بر نمی آیم.

زهرا 26 ساله می گوید:از درگیری با بیکاری و بی پولی همسرم در آینده واهمه دارم و چرا تن به زندگی سخت بدهم در شرایطی که پدرم نگذاشته حتی یک روز احساس بی پولی داشته باشم.

شاید عمده دلایل افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه به نوعی با مشکلات مالی گره خورده باشد.حال اگر مسئولین کشور گام هایی در راستای ایجاد شغل ،فراهم کردن طرح هایی تشویقی برای ازدواج جوانان ،مسکن ارزان قیمت و اعطای وام های ازدواجی که با واقعیت های جامعه هم خوانی داشته باشد و آشنایی جوانان با مهارت های زندگی در مدارس بردارند می توان تا حدی مسیر را برای ازدواج به موقع جوانان هموار کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Pakistan
یک کاربر
۰۵:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
فقط که این ها نیست. ترس از خشونت و همچنین ترس از نداشتن استقلال برای کار و ادامه تحصیل هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
اول شغل با درآمد معقول
دوم مسکن هروقت بود همه هستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
از ما که گذشته...به فکر نثل بعد باشین که مثل ما ذغال نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خوب یه راه حل یه راهکار بگین حداقل؟

همه کارشناس شدن فقط بلدن تحلیل و بررسی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
من الان ۳۲سالمه متاهل اما بدون فرزند
بیشتر همکلاسی وهم خدمتی هام مجردن
ازدواج روکامل بی خیال شدن
زدن خانه مجردی و اعتیاد وفحشا و شغل کاذب
اکثرآ هم جوانمرگ شدن خودکشی و اوردوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
گرانی.بیش.حد.بیکاری.ونداشتن.امنیت.شغلی.باعث.تن.ندادن.جوانان.به.ازدواج.شده.است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
بیشتر همه ازتورم ونداشتن وضعیت اقتصادی مناسب واسه معیشت
من که فوبیای بچه دارشدن دارم
همش ازسربرج وصاحب خونه میترسم
فیش آب وبرق وگازوکی هم شده نکیرومنکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
حال اگر مسئولین کشور گام هایی در راستای ایجاد شغل ،فراهم کردن طرح هایی تشویقی برای ازدواج جوانان ،مسکن ارزان قیمت و اعطای وام های ازدواجی که با واقعیت های جامعه هم خوانی داشته باشد و آشنایی جوانان با مهارت های زندگی در مدارس بردارند می توان تا حدی مسیر را برای ازدواج به موقع جوانان هموار کنند....تا مسئولین بخوان این کارها رو انجام بدن ما دیگه پیر شدیمو مردیمو هفت تا کفن هم پوسوندیم...برو عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
من و برادرم کارشناسی ارشد داریم و بیکار، تمام جاهایی که باید و نباید میرفتیم ، رفتیم ولی کار برا ما نبود چون پارتی نداشتیم.
اقای روانشناس بهانه ی ما بیکاریه، کارو فراهم کن بعد حرف بزن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
كار بأشد ازدواج هم هست. مسئولين به فكر باشيد كار ندارم كي زن بهم ميده. تو رو خدا اين بيست سال زندگيمون رو حداقل زندگي كنيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
آقاجان اینا همش حرفه
مشکل اقتصادی کمر ما جوان ها رو شکسته واقعا نمیتونیم از نظر اقتصادی خودمون رو تامین کنیم که بتونیم ازدواج منیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
من تمام شرایط ازدواج را دارم ولی والدینم اجازه نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
چه جالب میگن از جمله دلایل تاخیر ازدواج "میل به ادامه تحصیل" هستش! چرا از این زاویه دارین نگاه میکنین؟! من الان خودم دانشجوی دکتری هستم اگه امثال ما دیر ازدواج میکنن به خاطر میل به ادامه تحصیل نیست بلکه برعکس به دلیل نبود شغل و عدم امکان ازدواج امثال ما سراغ ادامه تحصیل میرن.....شرایط اشتغال که نیست! امکان ازدواج هم نیست! امکان خروج از کشورم نیست!
پس جوون باید چیکار کنه؟! تنها راهی که واسش میمونه ادامه تحصیل هستش.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
همین الان بیان منو ببرن سرکار اگه تا آخر ماه ازدواج نکردم به شرافت همتون قسم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
کی به فکر ازدواجه جووناست آخه دلتون خوشه ها....ججوونای این مملکت دست پدر و مادرای تجمل گرا و مسئولین عزیز(!)اسیر هستند......عزیزان! اولویت با ازدواج هست نه با پاک دامنی پیشه کردن :/ که امروزه این هم مثل خیلی چیزهای دیکه برعکس شده :/ تجملات بیشتر و بیشتر شده و اعتماد و رضایت کمتر و کمتر.....این خانه از پای بست ویران است برادر من.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
من اگه پول داشتم همین امشب ميرفتم خواستگاری همه ی شماها روهم دعوت می کردم . مسئولیت قبول نکردن مال بچه سوسول هاست ما وجدانمون قبول نمی کنه بنده خدا دختره سختی بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خخخخ
اصلی ترین مشکل مالیه و دوم ضعف قانون
من 10 سال پیش ازدواج کردم.هم توی محضر بعد جاری شدن خطبه عقد پدر همسرم گفت طلاق و مهریه.گواهی گرفت برای اینکه فردا برن دادگاه.قاضی گفت میدونیم کلاهبرداریه ولی در قانون راهی برای ازدواج دروغین و کلاهبرداری پیش بینی نشده و همسرت داره از این ضعف قانونی استفاده میکنه.الان برادرم 32 سالشه بعد جریان من میترسه ازدواج کنه.خودمم دیگه ازدواج نکردم.اول قانون رو اصلاح کنید و مشکلات مالی و امنیت شغلی رو حل کنید.جوونها دنبال راههای متفرقه نمیرن و تشکیل خانواده میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
به نظر من یکی از ترس های مهم امروزه، عدم اعتماد طرفین به همدیگه ست. دوستی های متعدد این دوره زمونه توی دوران مجردی، خیلی ها رو نگران کرده.
قبل از ازدواج آدم باید ۱۰ تا چشم و گوش دیگه قرض بگیره توی این دوره زمونه.. بازم کمه...
متاسفانه وضعیت جوانان و جامعه اسفناک شده... هیچکس هم به فکر نیست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
بنظز من بیشتر مشکلات مالی و ترس از خیانت. من خودم این مشکل رو دارم و دور ا.دواج یه خط قرمز کشیدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
اقتصادمریض دولت خیلی تاثیرداره امیدنداریم تدبیرکه داریم خوب یه طرحی چیزی بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خودم متأهل هستم اما سختیها و مشکلات آنقدر از سر و کول آدم بالا میره که بعضی وقتا آدم دیونه میشه. زندگی بسیار سخته. زمان مجردی سختی داشتم اما اون یک هزارم این هم نمیشه. مشکلات اون موقع آدم و خفه میکنه که کسی درکت نکنه و تنها به جنگشون بری. من اگه الان میتونستم به گذشته برگردم هیچ وقت ازدواج نمیکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
با سلام
به امید روزی که مشکل مسکن و کار جوانان برطرف شود و طرح های تشویقی برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شود.
حمید ٢۵ سال از تهران خدمت سربازیم را رفته ام و فوق دیپلمم را گرفته ام. هزینه های بالای ازدواج و هزینه بالای مسکن و گرانی ها باعث میشود من از ازدواج در این سن و جوانی سر باز بزنم در حالی که نیاز به ازدواج دارم . شاید با این شرایط جوان جامعه گناه کردن را به حلال بودن ترجیح دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
من بیست و نه سال سن دارم و حتی به ازدواج هم نمیتونم فکر کنم چون فقط و فقط بیکارم و بدون کسب در آمد و نداشتن پول نمیتوان ازدواج کرد و ما هم بیکار هستیم و با کار پاره وقت هم نمیشه ازدواج کرد.
به امید روزی که همه جوانان سر کار خوب و با درآمد خوب باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
چطوری مشه با کسی که نمیشناسی فقط حدود چند ماه با هاش اشنایی ازدواج کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
مشکل جوانان ما از ترس از ازدواج گذشته . ترس از زنده بودن الان تو کشور هست .
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
بسیار عالی بود...توی یک جمله شاید 10 جلد کتاب تفسیر شد.آفرین به شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
بهترین برنامه که باید از طرف مسولین برای تسهیل ازدواج جوانان پیگیری شود این هست: ایجاد شغل با امنیت و حقوق معقول و دراستخدام الویت روبه متاهلین بیکار و پسران مجرد دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
من خودم سه سال هس که ازدواج کردم روزی حداقل 10 ساعت کار میکنم بازم در خرج زندگی کم میارم پسرای مجرد ازدواج نکنید.بزرگترین مشکل جوانان امروز نبود شغل و عدم امنیت شغلی و اگر هم شغلی باشد پایین بود درامد می باشد.با حقوق 800 هزار تومان میشود زندگی اداره کرد؟؟؟؟؟؟.وام ازدواج سالهاست همان 3 میلیون هست پول یه دستگاه یخچال انگار در کشور این همه تورم وجود ندارد .همون 3 میلیون رو امروز بهتون بدن سی روز دیگه باید شروع کنی به پراخت اقساط اش اگه دوتا قسط عقب بیافته زنگ میزنن به ضامنتون ابروتونو میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
داش من کدوم طرح این دولت سرش بره تنش واسه اینجور کارا نمیره .. دوما الان یکی فوق لیسانس داره بیکاره پس مگه مغز خر خورده ازدواج کنه هم خودشو بدبخت کنه هم جوون مردمو سوما واقعا ما به کجا داریم میریم ، نه شغلی نه خونه ای هیچی :-( حتمانم چهل یا سی و پنج سالگی زن میگیریم ... ازدواج دغدغه نیست یک آرزو شده الان واسه جوونا !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام .مشکل هیچی نیست جز بیکاری این حرفا رو هم نزنید لطفا.پایه واساس زندگی داشتن شغله و منبع درامد که وقتی نباشه هیچی نیست نه فقط ازدواج.مسولین اشتغال زایی کنن یا حداقل وام بهمون بدن چرا ازدواج نکنیم اخه تا کی سربار خانواده باشیم.دلمون خوشه داریم زندگی میکنیم مثلا.
خدا لعنت کنه کسی رو ک کاری از دستش میاد و انحام نمیده
Germany
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
اقا جون چرا اینقد بحث ازدواج رو بزرگش میکنید....خودتونم میدونید که تنها مشکل بزرگ این وسط بیکاری و عدم درامد کافیه...اونی هم که کار داره با درامد ۷۰۰ هزارتومان واقعا نمیتونه الان زن بگیره...تو کشوری که خط فقرش ۳ میلیونه بفرمایید که جوونا دقیقا چجوری زن بگیرن؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
با ازدواج برکت وارد زندگی افراد می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
تازه ازدواج کردم و زیر بار کلی بدهی موندم .به نظرم باید چند سال دیر تر اقدام به ازدواج می کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
در این زمان و وضعیت اقتصادی کشور همه زندگی مجردی انتخاب می کنند...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
واقعا مگه با این در آمد ها میشه ازدواج کرد هرکسی اقدام به ازدواج می کنه دل شیر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
با این وضعیت اقتصادی و تورم چه جوری میشه ازدواج کرد . نه کار نه درامد . نه منزل
آخرین اخبار