آتش بس یمن و نگرانی ها در خصوص نقض احتمالی آن

رویترز در مطلبی به آغاز آتش بس شکننده در یمن و نگرانی ها در خصوص نقض احتمالی آن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی آتش بس شکننده یمن و نقض احتمالی آن پرداخت.

در این گزارش آمده است: طرفهای درگیر در جنگ یمن که یکسال است جریان دارد، یکشنبه شب آتش بسی اولیه را آغاز و اعلام کردند به پایان درگیری ها پایبند خواهند ماند. 

تا کنون درگیری ها میان ارتش یمن (هواداران دولت فراری این کشور) که از حمایت عربستان برخوردار بوده و نیروهای انصارالله، به کشته شدن بیش 6200 نفر منجر شده است. در حالی این آتش بس از ساعت 21 شب گذشته به وقت گرینویچ آغاز شد که قرار است مذاکرات صلح یمن 18 آوریل (29 فروردین) در کویت برگزار شود.

سخنگوی ائتلاف سعودی که در طول یکسال گذشته حملاتی به نیروهای انصارالله در یمن داشته، خواستار احترام به این آتش بس شده و گفته است: دولت یمن و ائتلاف به آن پایبند خواهند ماند.
سرتیپ احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف گفته است: در صورتی که هر گونه نقض آتش بسی انجام شود، ائتلاف حق پاسخگویی، ارزیابی اوضاع و اتخاذ هرگونه گامهای ضروری را برای متوقف کردن آن برای خود قائل است.

شبکه العربیه نیز پس از این اظهارات از وقوع درگیری هایی در اطراف تعز واقع در جنوب غربی یمن در ساعات ابتدای صبح امروز (دوشنبه) خبر داد. 

عبدالملک مخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در گفتگو با العربیه اعلام کرد: این آتش بس در مراحل اولیه خود قرار دارد. نقض هایی در ابتدا به وقوع پیوسته ؛ اما امیدواریم ساعات آینده شاهد انضباط بیشتری در توقف درگیری ها باشیم.

وی در ادامه افزود: هرگاه مشخص شود نقض آتش بس هدفمند بوده و نشان از تمایل نداشتن به توقف درگیری ها دارد، به نظرم من بیانیه ائتلاف سعودی تأکید دارد که در این حالت پاسخ به آن امری طبیعی است.

عسیری همچنین تصریح کرد: مسئولان نظامی یمن و برخی مخالفان در دو روز گذشته در جنوب عربستان برای آمادگی در خصوص توقف درگیری ها دیدار کردند و توافقنامه هایی را درباره چگونگی اجرا و نظارت بر آن به امضا رساندند.

وی در ادامه افزود: طرف های متخاصم کمیته ای نظارتی برای توقف درگیری ها و تسهیل روند ارائه کمک های بشردوستانه تشکیل دادند.

سخنگوی نیروهای انصارالله و هم پیمانان آنها نیز با بیان پایبندی به "آتش بس اعلام کرد: در صورتی که طرف مقابل آتش بس را نقض کند، برای خود حق پاسخگویی را محفوط نگاه می داریم.
تنها چند ساعت مانده به زمان مقرر آتش بس، ساکنان محلی اعلام کردند درگیری های شدیدی میان نیروهای هوادار عبدربه منصور هادی و نیروهای انصارالله در شهر "متون" واقع در شمال پایتخت به وقوع پیوست.

در استان بیضا واقع در مرکز کشور نیز  مسئولان و ساکنان محلی اعلام کردند بیش از 20 نفر در درگیری هایی که میان نیروهای متخاصم در دو منطقه "سوادیه" و "زاهر" به وقوع پیوست، کشته شدند.

سازمان ملل متحد به دنبال آن است که با پایان بخشیدن به درگیری ها، توقف رسمی آتش بس را رقم بزند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار