عادل در مراسم رونمایی کتاب «هنوز هم...»:

از جفای بر زبان فارسی رنج می‌برم

کسانی که از لغات بیگانه استفاده می کنند، تصور می کنند باید مانند کالای خارجی از زبان بیگانه استفاده کنند و از جفایی که بر زبان فارسی می‌رود مانند همه شما رنج می‌برم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم رونمایی از کتاب «هنوز هم...» با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، فاضل نظری، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، با اشاره به حضور شعر حداد عادل در باره زبان فارسی در کتاب های درسی گفت: متاسفیم در و دیوار شهرمان و رسانه هایمان آلوده شده است و با این اتفاق جفا در حق زبان فارسی را می‌بینیم. امیدوارم در همین زمان به خود بیابیم. 

وی در خصوص مجموعه شعر «هنوز هم...» بیان کرد: این مجموعه شعر هنوز جامع الاطرافی است و در آن نیایش، عاشقانه، مسائل اجتماعی، وعظ و نصیحت دیده می‌شود.

در ادامه مراسم فاضل نظری، شاعر با اشاره به اینکه انتشار این کتاب از اتفاقات بسیار خوب بود ه، بیان کرد: چند سالی است که حال مجموعه شعر «هنوز هم...» را از غلامعلی حداد عادل می‌پرسیدم. وی به دنبال فرصتی برای چاپ بود و این فرصت دو تا سه سال به درازا کشید.

وی ادامه داد: امروز با کمتر مجموعه شعری مواجهیم که تمام آن شعر باشد،اما در این مجموعه شعر همه شعر است. از حیث زبان شعری به عنوان مخاطب واقعا لذت بردم.

از جفای بر زبان فارسی رنج می برم 
در ادامه مراسم، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: کسانی که از لغات بیگانه استفاده می کنند، تصور می کنند باید مانند کالای خارجی از زبان بیگانه استفاده کنند و از جفایی که بر زبان فارسی می‌رود مانند همه شما رنج می‌برم.

وی افزود: اگر در برای کسی شعر گفتم از روی اعتقادم گفتم، هرچه گفتم همینم، گاهی فکر می کنم چقدر فاصله میان من و دفتر شعرم با آن چیزی است که در فضای مجازی منتشر می شود.من اینم نه آن هایی که دیگران می گویند، به زبان فارسی، شعر و نثر فصیح آن عشق می ورزم.

علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم با اشاره به مشکلاتی چون سانتی ماتیزم در شعر امروز گفت: ما شاعرانی بودیم که شعر انقلاب را آفریدیم. در این دوره ادبیات ما باید از میان صد کتاب،نود کتاب را کنار گذاشت.

وی افزود: اگر به من بگویند از میان شعر شاعران، صد و پنجاه غزل را انتخاب کنم،به طور قطع پنج غزل را از میان غزل های کتاب «هنوز هم» انتخاب می کردم.این تعداد برای کسی که عمرش را در فضای سیاست گذرانده سهم کمی نیست.

در پایان مراسم، بهاء الدین خرمشاهی، محقق ادبی در خصوص کتاب «هنوز هم...»  تصریح کرد: اسم کتاب خوب است و توجه فراوانی به استفاده از ردیف دارد.

وی افزود: اندکی ملاحت هندی وار نیز در اشعار مجموعه شعر هنوز هم دیده می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار