در افتتاحیه مسابقات قرآن تسنیم و تلاوت مطرح شد؛

حداد عادل:ترجمه‏‌خوانی قرآن را سنت کنیم/قرآن را از حاشیه به متن زندگی بیاوریم

همه ما در جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم قرآن را از حاشیه به متن زندگی بیاوریم و فرد فرد جامعه ما باید با قرآن انس داشته باشد.  

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه مسابقات قرآن تسنیم و تلاوت که شب گذشته ، 29 بهمن ماه، در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، افزود: بعد از اینکه پایه‌های حکومت اسلامی استقرار یافت رهبر معظم انقلاب افق آینده را برای ما مشخص کرده‌اند و فرمودند مقصود اصلی ما رسیدن به تمدن اسلامی است.

حداد عادل گفت: بر این اساس هدف نهایی ما از انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی ایران این است که به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم در واقع هدف از جمهوری اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دعوتی که رهبر معظم انقلاب از مسلمانان برای بازگشت به سبک زندگی اسلامی دارد جدا از تمدن اسلامی نیست. تمدن اسلامی جنبه‌ سخت افزاری است و جنبه نرم افزاری آن هم فرهنگ اسلامی می باشد که مقدمه فرهنگ اسلامی نیز قرآن است.

حداد عادل با بیان اینکه قرآن از دو جهت در ایجاد تمدن اسلامی محوریت دارد گفت: یکی از جهت ایجاد جهان بینی الهی و معنوی و گشودن افق ملکوتی آسمانی نامتناهی به روی مسلمانان است و دیگری هویت بخشیدن به مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه‏‏ های اخیر به همان اندازه که با شخص پیامبر اکرم(ص) دشمنی می‌ورزند با قرآن هم دشمنی می‌کنند، در حالی که قرآن ادامه وجود پیامبر(ص) در تاریخ اسلام است.

وی یاد آور شد: همه ما در جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم قرآن را از حاشیه به متن زندگی بیاوریم و فرد فرد جامعه ما باید با قرآن انس داشته باشد، نه اینکه قرآن را فقط از رو بخوانند بلکه باید قرآن را بفهمند و به آن عمل کنند.مردم ما باید بینش قرآنی برای رسیدن به اسلام راستین پیدا کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از اینکه چهار هزار خانه قرآنی بخشی از فعالیت‌های عظیم قرآنی در کشور است باید خوشحال باشیم، ولی بدانیم که در آغاز راه هستیم. باید به جایی برسیم که هر فارغ التحصیل دانشگاهی بینش قرآنی داشته باشد و با قرآن مأنوس باشد تا بتوانیم راه را به سوی تمدن اسلامی باز کنیم.

وی افزود:هر کاری که به توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج قرآن بینجامد شایسته تقدیر است و باید کمک کنیم تا این امر توسعه پیدا کند.

حدادعادل یاداور شد: باید ترجمه خوانی قرآن را در ایران به یک سنت تبدیل کنیم. باید بپذیریم که 90 درصد از مستمعین ما، عربی را نمی‌دانند و بدون ترجمه قرآن را نمی‌فهمند.

حدادعادل با بیان اینکه خوب است همه جلسات ما با تلاوت قرآن آغاز می‌شود اما اگر آنچه که تلاوت می‌شود از سوی مستعمین درک نشود نتیجه مورد نظر به دست نمی‌آید افزود:قرآن در کشور ما زیاد خوانده می‌شود اما کم فهمیده می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد:بیاید جرأت کنیم در هر مجلسی قرآن تلاوت شد ترجمه قرآن را نیز قرائت کنیم؛ البته نباید هر ترجمه در مجالس قرائت شود و باید ترجمه‌های مناسب را برای این کار انتخاب کنید.

2 هزار مؤسسه قرآنی و بیش از 4500 خانه قرآن شهری و روستایی تحت نظارت سازمان درالقرآن


همچنین در ادامه این مراسم مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن گفت: سال گذشته مسابقات قرآنی تسنیم ویژه دستگاه‌های فرهنگی طراحی شد تا از این طریق در راستای توسعه برنامه‌های قرآنی در بین دستگاه‌ها گامی مؤثر برداشته شود.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه مسابقات تلاوت نیز از 2 سال پیش کلید خورد افزود: این مسابقات قاریان را به حفظ قرآن و توجه به مفاهیم هدایت می‌کند همچنین حافظان قرآن نیز در این مسابقات بیش از سایر مسابقات قرآنی کشور به مفاهیم قرآنی توجه خواهند داشت.

وی در ادامه ساماندهی مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی را یکی از مأموریت‌های سازمان دارالقرآن عنوان کرد وافزود: 2 هزار مؤسسه قرآنی و بیش از 4500 خانه قرآن شهری و روستایی تحت نظارت سازمان درالقرآن فعالیت دارند که تمامی این مؤسسات به صورت مردمی اداره می‌شوند و ما به عنوان دستگاه حاکمیتی تلاش می‌کنیم این نهادها را ساماندهی کنیم.

لازم بذکراست،شب گذشته از 18 اتحادیه، مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی تجلیل شد.همچنین از حسن گروسی مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما و ولی یاراحمدی مدیر سابق مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه  تقدیر شد.

گفتنی است:سومین دوره مرحله کشوری مسابقات قرآن «تسنیم» و دومین دوره مرحله کشوری مسابقات قرآن «تلاوت» شب گذشته، 29 بهمن‌ماه طی برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای در تالاره سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد که پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، رقابت‌ 267 شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات از صبح امروز، 30 بهمن‌ماه شروع شده است.

بنابراین گزارش:در رقابت‌های این دوره از مسابقات قرآن تسنیم و تلاوت که تا ظهر روز جمعه، یکم اسفندماه ادامه خواهد داشت، 267 نفر شرکت‌کننده خانم و آقا با هم رقابت می‌کنند که حدود 110 نفر از شرکت‌کنندگان خانم و بقیه شرکت‌کنندگان آقا هستند.

همچنین،مسابقات بانوان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن تسنیم و تلاوت در سازمان دارالقرآن الکریم و مسابقات آقایان نیز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار